Állami támogatás a francia játékfejlesztőknek

Állami támogatás a francia játékfejlesztőknek

2003. november 4. 06:19, Kedd
A francia játékiparba ennek megfelelően kezd is visszatérni az élet, és egyre inkább előtérbe kerülnek a jó ötleteket megvalósító egyéni fejlesztők. Az ilyen fajta játékprogram fejlesztési törekvéseket a kormány egy 4 millió eurós terv keretében támogatja, hogy azok könnyebben megvalósulhassanak.

Természetesen Franciaország az eddig úgymond elnyomásban élő, a kisebb piaci szegmensekbe fejlesztő gárdák mellett, több nagy nevet is magáénak tudhat. Egészen pontosan a világ 10 legnagyobb játékfejlesztő és kiadó cégéből 3 francia kézben van.

Ilyen például az Infogrames (az Atari utód cége), amely több bestseller nevet is magáénak tudhat az utóbbi éveket nézve. Egyik új játékuk például a Kya: Dark Lineage a PlayStation2-re, amely az Eden Studiosban készül. Az ilyen játékok is megmutatják, hogy ahogy nő a kereslet az igényes játékok iránt, úgy nő azok fejlesztési költsége. 10 évvel ezelőtt ez még kijött úgy 200 ezer dollárból, ma viszont egy ilyen játék elkészítése 3 és 7 millió dollár közötti mozog.

"Azért ilyen költséges, mert egy-egy játék fejlesztése akár 1 évet is igénybe vesz, és általában 20, vagy akár 40 ember is dolgozik rajtuk egyszerre. Magyarán rengeteg időt, és embert igényel, amelyből egyik sem olcsó. A nagy játékosok nyernek, míg a kicsik nem rúgnak labdába. És ezt a trendet elég nehéz lesz megfordítani" mondta el Stephane Baudet, az Eden Studios első embere.

Ez a költségvonzat jó ugyan, ha már bevált játékfejlesztőről van szó, aki már megszerezte magának a nevét a piacon. Azonban ha kezdő, és most akarja megalapozni a jövőjét, hiába van jó ötlete, nincs ennyi pénze, hogy megvalósítsa. A francia kormány támogatásával ezek a kis fejlesztők most visszavághatnak.

Az Arkane például egyike annak a 21 kis stúdiónak, amely támogatást nyert arra, hogy a rajzasztalról a számítógépre vihesse a projektjét. Az Arkane vezetője szerint azonban ez a támogatás sem elég mindenre, ugyanis így is csak nagyon kevés cég tudja elérni a nemzetközi hírnevet, amelyhez még mindig nagyobb kiadók neve szükséges. A másik kétséges pont a megcélzandó piac, amely miatt az európai kiadók megintcsak hátrányban vannak. Az nagy nevek, akárcsak az Infogrames, főleg az amerikai piacra koncentrálnak, ugyanis sokkal biztonságosabban meg lehet jósolni az eladásokat, mint Európában.

A francia kormány e támogatása azonban nem mindenkiből váltott ki jó érzéseket. Egyesek szerint ugyanis a francia kultúráról sokkal inkább a színháznak kellene eszébe jutnia az embereknek, mintsem egy videojáték fejlesztő cégnek. Sokan megkérdőjelezik, hogy ez a fajta hírnév mennyire illik bele a francia imázsba. Ily módon a játékfejlesztőknek sincs könnyű dolguk megszerezni a támogatásokat, vagyis bebizonyítani a kormánynak, hogy valóban kultúra, amit ők képviselnek. A fejlesztők szerint a kormánynak is sokkal egyszerűbb a filmipart, vagy a színházat támogatni, mert arról könnyebb megállapítani a kulturális helyességét. Ezért is van az, hogy az ottani játékkészítő cégek inkább a nagy hírnevet szerzett francia rajzfilmeket folytatják a PC képernyőjén.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások