Emelkedtek a Matáv bevételei

Emelkedtek a Matáv bevételei

2003. november 13. 10:00, Csütörtök
2003 első három negyedévében lassult a vonalszámcsökkenés a vezetékes szegmensben, javultak a lemorzsolódási ráták a mobil szegmensben, valamint kedvező eredményeket ért el a MakTel.

A főbb eredmények a következők:
  • A bevételek 3,1%-kal 452,1 milliárd forintra (1.797,8 millió euróra) nőttek 2003 első kilenc hónapjában 2002 azonos időszakához képest, a magasabb mobil, adatátviteli és bérelt vonali bevételeknek köszönhetően. Ezt részben ellensúlyozta a belföldi és nemzetközi, valamint az egyéb forgalmi bevételek csökkenése.
  • Az EBITDA 3,1%-kal 194,9 milliárd forintra nőtt, ennek eredményeként az EBITDA ráta ismét figyelemreméltó értéket, 43,1%-ot ért el.
  • A vezetékes szegmensben a bevételek 2,6%-kal csökkentek; az EBITDA ráta 38,0%-ot tett ki.
  • A mobil szegmens bevételei 10,0%-kal nőttek, döntően a magasabb forgalmi és értéknövelt szolgáltatásokból származó bevételeknek köszönhetően. A mobil szegmens EBITDA rátája 38,8% volt 2003 első három negyedévében. 2003. szeptember végére a Westel előfizetőinek száma 3,6 millióra nőtt.
  • A nemzetközi szegmensben a bevételek 3,2%-kal nőttek, az EBITDA ráta 56,2%-ra emelkedett. A szigorú költségcsökkentés eredményeként az EBITDA 28,9 milliárd forintra nőtt (az előző év azonos időszakában elért EBITDA 26,3 milliárd forint volt).
  • A csoportszintű működési eredmény kismértékben, 101,6 milliárd forintra nőtt, míg a nettó eredmény 51,8 milliárd forintra (205,9 millió euróra) csökkent. Ez főként a nettó pénzügyi költségek jelentős emelkedésének tudható be, ami a forint gyengüléséből adódó nettó árfolyamveszteség növekedésének a következménye.
  • Az üzleti tevékenységből származó nettó cash-flow 153,1 milliárd forintra emelkedett a magasabb EBITDA és a működőtőke-igény kedvező változásainak (főként a szállítói állomány változása) következtében, amit részben ellensúlyoztak a némileg magasabb kamatköltségek. A befektetési tevékenységre fordított nettó cash-flow 61,5 milliárd forintra csökkent. Ez a tárgyi eszközök és immateriális javak bruttó beszerzésére fordított összeg csökkenésének (elsősorban a MakTel esetében) és a beruházási szállítók állományváltozásának köszönhető. A pénzügyi tevékenységre fordított nettó cash-flow 81,5 milliárd forintot tett ki a folyamatos hitel-visszafizetések és 2003 első kilenc hónapjában a részvényeseknek fizetett magasabb osztalék következtében.
  • A nettó adósság-állomány 81,1 milliárd forinttal csökkent 2002. szeptember vége óta, így az eladósodottsági ráta (a nettó adósságnak a nettó adósság + saját tőke + kisebbségi részesedésekre vetített aránya) 32,8%-ra csökkent a 2002. harmadik negyedév végi 40,5%-ról.

    Straub Elek elnök-vezérigazgató így értékelte az eredményeket:

    "Örömmel számolok be arról, hogy az egyes üzleti területeken tapasztalható erős verseny ellenére csoportszinten jó eredményt értünk el 2003 első kilenc hónapjában. A vezetékes területen a díjcsomagok egyértelműen segítettek lelassítani a vonalszám csökkenését, a mobil szegmensben pedig a Westel megtalálta a piaci részesedés és a jövedelmezőség közötti egyensúlyt a rendkívül erős versenyhelyzetben lévő magyarországi mobilpiacon. Nemzetközi leányvállalatunk, a MakTel bevételei növekedtek, ugyanakkor költségeit szigorú ellenőrzés alatt tartotta. A harmadik negyedévben megállapodást írtunk alá a szakszervezettel az anyavállalatnál 2004. évben várható béremelésekről. Ennek megfelelően a béremelés átlagos hatása a Matáv Rt.-nél a következő évre vonatkozóan 5,3% lesz. Végezetül a teljes 2003-as évre vonatkozó kilátásainkkal kapcsolatban úgy véljük, hogy a bevétel-növekedésre valamint a tárgyi eszközök és immateriális javak bruttó beszerzésére tett nyilvános célkitűzéseink éves szinten megvalósíthatóak. Mindazonáltal 2003-ra vonatkozó EBITDA ráta célkitűzésünket 40% feletti értékre módosítjuk."

    Vezetékes szegmens: lassuló vonalszámcsökkenés

    A vezetékes szegmens bevételei 245,4 milliárd forintra csökkentek, az EBITDA ráta pedig 38,0% volt. A belföldi és nemzetközi forgalmi bevételek együttesen 6,9%-kal csökkentek. Az adatátvitelből és bérelt vonalakból származó bevételek 14,6%-kal tovább nőttek, az ADSL- és internetelőfizetői szám bővülésének köszönhetően. A Matáv vezetékes vonali penetrációja kismértékben, 37,8%-ra csökkent (az egy évvel korábbi 38,7%-ról), az összes vonalszám 2,3%-os csökkenése mellett. Ugyanakkor a vonalszám csökkenése lelassult, mivel a harmadik negyedévben az összes vonal száma csaknem változatlan maradt, csupán 0,3%-kal a csökkent. Az ISDN-csatornák száma közel 528.000-re nőtt, ami éves szinten 5,1%-os emelkedést jelent. 2003. szeptember végén a Matáv összes vezetékes vonalának 18,6%-a volt ISDN. Az összes vonal közel 47%-a tartozott valamelyik kedvezményes tarifacsomagba, ez 2003. szeptember végén több mint 1,3 millió vonalat jelentett. A társaság tovább növelte aktivitását a szélessávú internet terén, így a harmadik negyedév végére 72.351-re nőtt az ADSL csatlakozások száma, 2002. december óta 113%-os növekedést mutatva. Az Axelero, a Matáv internetes leányvállalata 44% körüli piaci részesedéssel megőrizte vezető pozícióját a kapcsolt vonali internet szolgáltatók között. 2003. szeptember végén a Matáv Csoport 184.855 internet előfizetővel rendelkezett (ez az előző év azonos időszakához képest 29,6 % -os növekedést jelent).

    Mobil szegmens: 2003 során folyamatosan csökkenő lemorzsolódási ráták, bővülő szerződéses ügyfélkör

    A mobil szegmens bevételei 10,0%-kal nőttek, az EBITDA 10,7%-kal 72,9 milliárd forintra emelkedett, míg az EBITDA ráta 38,8%-ot tett ki. Az üzleti eredmény 43,5 milliárd forintra nőtt az előző év azonos időszakában elért 39,7 milliárd forintról. A Westel megőrizte piacvezető pozícióját, 2003. szeptember végére ügyfélköre közel 3,6 millióra nőtt egy alig bővülő (a GSM penetráció 74,8% volt), ám változatlanul erős verseny jellemezte piacon. A cég GSM-piaci részesedése 47,4%-ot tett ki. A harmadik negyedév végén az előre fizetett kártyás ügyfelek a teljes ügyfélkör 74,4%-át adták. Az átlagos ügyfél-megszerzési költség 11,7%-kal 12.727 forintra csökkent 2003 első három negyedévben az egy évvel korábbi 14.406 forintról. Az ügyfél-megszerzési költség számításánál a belépési árrést (a belépési díj és a SIM kártya költségének különbsége) és az eladáshoz kapcsolódó készüléktámogatási és ügynöki díjakat vesszük figyelembe. Mind az ARPU (egy előfizetőre jutó havi átlagbevétel), mind pedig az MOU (egy előfizetőre jutó átlagos havi perchasználat) növekedett 2003 harmadik negyedévében az első és második negyedévhez képest, ennek eredményeként az ARPU értéke 5.278 forint az MOU értéke pedig 112 volt 2003. első kilenc hónapjában. Az értéknövelt szolgáltatások (döntően SMS) 571 forintra nőttek (10,8%-os részesedés az ARPU-n belül), ami stabil emelkedés a 2002. I-III. negyedévi 533 forinttal (9,2%-os részesedés) szemben. 2003. első kilenc hónapjában a szerződéses ügyfeleknél a lemorzsolódást sikerült viszonylag alacsonyan, 12,8%-on tartani. A lemorzsolódás mind az előre fizetett kártyás, mind a szerződéses szegmensben folyamatosan csökkent az év eddig eltelt időszakában.

    Nemzetközi szegmens: bevételnövekedés, szigorú költségkontroll

    A nemzetközi szegmens bevételei 3,2%-kal 51,4 milliárd forintra nőttek 2003 első három negyedévben. Az analóg vonalak magasabb előfizetési díjának következtében az előfizetési díjakból származó árbevétel nőtt, s ugyancsak emelkedtek a mobil távközlési bevételek. Az ár- és forgalomcsökkenés következtében visszaeső nemzetközi forgalmi bevételek azonban mérséklően hatottak. Ugyanakkor a MakTel továbbra is nagy hangsúlyt fektetett a költségcsökkentésre. A forgalomhoz kötődő költségek, úgymint a más hálózati üzemeltetőknek történt kifizetések szintén csökkentek. Mindezek eredményeként az EBITDA 10,0%-kal 28,9 milliárd forintra javult, kiemelkedő, 56,2%-os EBITDA ráta mellett. 2003. szeptember végén a vezetékes vonalsűrűség Macedóniában 29% körül volt, a mobil penetráció pedig 25%-ra nőtt az egy évvel korábbi 16%-ról. A vezetékes előfizetők száma 615.390-re nőtt, ami éves szinten 5,7%-os emelkedést jelent. Ezen belül az analóg előfizetők száma 4,2%-kal 585.312-re, az ISDN csatornák száma pedig igen jelentős mértékben, 47,4%-kal 30.078-ra nőtt. A mobil előfizetők száma 43,9%-kal, 459.586-ra bővült. Az internet előfizetők száma 2003. harmadik negyedév végén 45.324 volt (éves szinten 53,9%-os emelkedés).

    Kapcsolódó linkek

  • Listázás a fórumban 
    Adatvédelmi beállítások