Hazai és nemzetözi SPAM- és vírus-trendek a filter:maxtól

Hazai és nemzetözi SPAM- és vírus-trendek a filter:maxtól

2004. január 23. 13:38, Péntek
A filter:max, a magyar anti-spam cég felmérést készített a hazai SPAM-helyzetről, és értekelte a nemzetközi trendeket, különös tekintettel az év végén elfogadott Európai Uniós és USA-beli törvényekre. A vizsgálat legfontosabb megállapítása: a külföldi 77%-ot is felülmúlta a hazai 330%-os emelkedés a SPAM-ek arányában, és a helyzet drasztikus romlása várható.

A magyar anti-spam cég, a filter:max a hazai piacon általa képviselt, a területen vezető SurfControl és MessageLabs cégek statisztikáiból elemzést végzett a SPAM-ek külföldi trendjeit illetően, illetve összefoglalta hazai tapasztalatait. A kutatásban a filter:max kíváncsi volt arra is, milyen hatással voltak a spammerek ügyködésére az elmúlt hónapokban életbe léptetett jogi szabályozások.

A SPAM-helyzet 2003-ban

A vizsgálat eredményeképpen leszögezhetjük: 2003 a SPAM éve volt. A MessageLabs statisztikái szerint, melyet 7.500 céges ügyfele napi mintegy 25 millió e-mailje alapján készít, míg 2002-ben minden 22 e-mailből 2 volt SPAM, addig 2003-ban átlagosan minden 5 e-mailből 2 terhelte feleslegesen a postaládáinkat. Ez 74%-os növekedést jelent 1 év alatt.


2003 májusa fordulópontot jelentett: ekkor lépte át az 50%-ot a SPAMek aránya, tehát minden 2 legitim e-mailre jutott egy SPAM. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az e-mailek kezelésére használt infrastruktúrát 50%-kal nagyobbra kell méretezni, ezt az Internet-felhasználók az előfizetési díjakon keresztül érzik, míg a vállalatok az e-mail szerverek, biztonsági mentési eszközök méretén -és így drágulásán- mérhetik le. Míg a MessageLabs tavalyelőtt év végén másodpercenként csak 2 SPAM-et állított meg, addig ez a szám 2003 végére 27-re növekedett.

Hazai viszonylatban a filter:max statisztikái alapján kijelenthetjük: SPAMek tekintetében leköröztük a világot. Míg 2002 végén az átlagos magyar felhasználó postaládájában 100 levélből mindössze 3-4 volt SPAM, addig ez a szám az elmúlt év decemberére 10-re nőtt. A legrosszabbul a filter:max azon ügyfele járt, amelynek a teljes e-mail forgalmából 55%-ot a SPAM tett ki. A SPAMek arányának növekedése tehát 330%-os egy év alatt, és nyugati arányokhoz való "felzárkózás" ezen a területen fokozottan várható.

Az év végén mind az EU-ban, mind az USA-ban új törvényekkel próbálják a spammereket más elfoglaltságra ösztönözni. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, a jog eszköze önmagában kevés, a jogszabály-alkotók és a technikai megoldást nyújtók erősebb összefogására van szükség. A karácsonyi roham során a SPAMek aránya minden eddigi rekordott megdöntött, és az év legvégére is csak azért esett vissza, hogy 2004-ben új erőre kapjon. A vállalatok nem számíthatnak mástól a megoldásra: a romló helyzetre a saját lehetőségeikhez mérten technikai eszközökkel kell felkészülniük.


2003: a Mass Mailing vírusok éve

2003-ban váltak végérvényesen egyeduralkodóvá a SPAM-ben terjedő vírusok. A MessageLabs történetében a Sobig.F volt az első, melyből 24 órán belül egymillió példányt állított meg. A “csúcson" minden 17 e-mailből 1 a Sobig.F-et tartalmazta, a vírusból eddig összesen 32 milliót kaptak el. 2003 decemberben minden 158 e-mailből 1 tartalmazott vírust.

Mivel a vírusok 99%-a e-mailben érkezik, a vállalatoknak mindenképpen javasolt legalább átjáró-szintű, vagy még inkább Internet-szintű vírusszűrést kialakítaniuk. Utóbbi megoldással még azelőtt megállíthatóak a vírusok és a SPAMek, hogy azok elérnék a vállalati hálózatot, így a fenyegetés még a távolban megszűnik.

Kilátások 2004-re

SPAMek tekintetében a jogszabályi változások ellenére növekedést várnak a szakértők. A MessageLabs várakozása szerint a tavaly évvégi 50%-ról 2004 áprilisára akár a 70%-ot is elérheti a SPAMek aránya. A kéretlen e-mailek tartalma is változik: míg korábban főképp termékeket kínáltak, egyre gyakoribb lesz az átejtő, márkahamisító SPAM, melyben adatokat próbálnak kicsalni a felhasználóktól. Erre tavaly külföldön a PayPal, hazánkban az Inter-Európa Bank ügyfeleit átverni szándékozó SPAM volt a legismertebb példa. A védekezés útja itt is a SPAMek bejutásának a megakadályozása, illetve az e-mailek és a web-forgalom komplett tartalom szerinti szűrése.

Nemes Dániel, a filter:max stratégiai igazgatója elmondta, immár hazánkban is kimutatható veszteségeket okoz az egyéneknek és a vállalatoknak a SPAM-probléma, és bár a külföldi nagységrendektől a probléma komolysága itthon még jóval elmarad, kevésbé örvendetes módon szokatlanul gyorsan zárkózunk fel. "A SPAM-szűrő megoldás kiválasztásánál egy dologra különösen oda kell figyelni: a szoftver vagy szolgáltatás hibás felismerési (false positive) rátájára. Ma már nagyon sok cég kínál SPAM-szűrő megoldást, de csak nagyon kevés képes arra, hogy csak a valóban szemét leveleket dobja ki, az értékes -adott esetben megrendeléseket tartalmazó- e-maileket ne minősítse SPAMnek. Életbevágó ezért, hogy csak a legjobb megoldást fogadjuk el, és a hatékonyságot saját környezetünkben teszteljük le, vagy érdeklődjünk mások tapasztalatai iránt. Ellenkező esetben a SPAM-szűrő valóban több kárt okoz, mint amennyit használ" - tette hozzá Nemes.

Böröcz Gergely, a filter:max ügyvezetője hangsúlyozta, a filter:max a terület specialistájaként az elmúlt évben banki, közintézményi, nagy- közép és kisvállalati szegmensben egyaránt bizonyított. A szoftveres tartalomszűrő megoldások területén piacvezető SurfControl és az Internet-szintű e-mail biztonság területén vezető MessageLabs megoldásai hazánkban is lehetővé teszik a hatákony védekezést, időt és pénzt takarítva meg a vállalatoknak, melyeknek a filter:max méretüktől és működési területüktől függően személyreszabott megoldást kínál.

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások