2004. február 22. 18:04, Vasárnap
[Infinit] Ben Chandler demokrata képviselőjelöltről sok mindent el lehet mondani, csak
azt nem, hogy megszállott internetező. A blogok által elért politikai és
gazdasági sikere azonban nagyban változtathat ezen.
Chandlerről, aki megnyerte a Kentucky egyik kerületében megrendezett időközi
választásokat, kampányszóvivője elmondta, hogy eddig kizárólag baseball-
szerepjátékra használta a világhálót. Azt sem tudta, mi fán terem a blog. Most
már tisztában van vele: a blog az, ami pénzt hoz a házhoz. A kampány hajrájában ugyanis - kétezer dolláros befektetés után - 80000
dollárt fialtak a stábja által a politikai blogokon elhelyezett reklámcsíkok.
Annak ellenére, hogy a demokrata politikus ismertebb volt mint ellenfele, a
közvéleménykutatások két héttel a választások előtt azt mutatták, hogy
republikánus vetélytársa alaposan beleerősített, ezért Chandler kampányfőnöke,
Mark Nickolas úgy döntött, hogy a blogok olvasóit fogja megcélozni. Ez igen jó
ötletnek bizonyult.
Korábban a kongresszusi választások során nem volt jellemző, hogy az adott
választókerületen kívül lakók is érdeklődnének a másutt zajló küzdelem iránt.
A kampányfőnök azonban arra gondolt, hogy a politika és a blogok iránt
érdeklődők talán szívesen segítenének egy demokrata jelöltnek, hogy
hozzájusson egy képviselői mandátumhoz. Nickolas ezért reklámhelyet vásárolt
11 baloldali beállítottságú blogon azzal, hogy ha esetleg nem jön be az ötlet,
a saját fizetéséből fizeti ki az összeget a hirdetésért. Végül két hét
leforgása alatt 80 ezer dollár futott be a kattintásokból, Chandler pedig
megnyerte az időközi választásokat.
A szintén demokrata Howard Dean által forradalmasított módszer (az
elnökjelöltségért is ringbe szálló politikus több millió dollárt kalapozott
össze a Blog for America szájt révén) tehát ismét bevált; bebizonyosodott,
hogy a politikával foglalkozó online naplók hirdetési felületeinek
megvásárlása igencsak jövedelmező üzlet.
Persze, a fenti sikerek nem jelentik azt, hogy bárki ilyen eredményes lehet,
ha blog-reklámok révén kíván kampánypénzhez jutni. A demokraták által kedvelt
Daily Kos kiadója elmondta, attól tart, hogy a képviselőjelöltek
bankautomatáknak nézik a blogok olvasóit. Pedig eredményes csak az lehet, aki
eléri, hogy az online naplók látogatói úgy érezzék, bevonják őket a választási
küzdelembe.
A blogokon elhelyezett hirdetések ára rövid idő alatt megsokszorozódott.
Nemrégiben még havi 300 dollárért lehetett a főhelyeken reklámot elhelyezni,
most 1300-ért van ugyanerre lehetőség. Ez némiképp visszatartó erő lehet, mint
ahogy az is, hogy többen figyelmeztettek: Chandler sikere nem garancia mások
számára, hisz egy időközi választáson kicsi a konkurencia, sokan gyűjthetnek
egy jelöltnek. Más lesz a helyzet, ha a választóknak minden körzetben
meglesznek a "saját" jelöltjeik. Ettől eltekintve a fenti sikerek fényében nem
valószínű, hogy a jövőben lesz olyan jelölt, aki könnyű szívvel mellőzné
kampánytaktikájából a blogokat.