2004. február 29. 17:38, Vasárnap
[Infinit] A ComScore Media Metrix piackutató cég adatai szerint a felhasználók havonta
átlagosan két különböző keresőrendszert használnak. "Mindenki azt hiszi, a
webes keresőrendszerek használói rendkívül lojálisak, valójában azonban ez nem
így van" - mutatott rá James Lamberti, a ComScore kutatási igazgatója.
Bár az általános vélekedés szerint a Google vezető pozíciója sziklaszilárdnak
tűnik, a keresőrendszerek harca továbbra is nyitott. A helycsere lehetőségének
egyik legkézzelfoghatóbb bizonyítéka az volt, amikor a Google fokozatosan
átvette a vezetést a Yahoo-tól. Most a Yahoo és az MSN igyekszik pénzt és
fáradságot nem kímélve letaszítani trónjáról a Google-t.
Noha a Search Engine Watch című hírlevél múlt heti beszámolója a 'kiemelkedő
kereső' titulussal illette a Google-t, a keresőrendszerekkel foglalkozó
elektronikus kiadvány felhívta a figyelmet arra is, hogy a cég keresési
eredményei visszaestek. Craig Silverstein, a Google kutatásvezetője ugyanakkor
cáfolta ezt, arra hivatkozva, hogy a belső vizsgálatok szerint az utóbbi
időben éppen hogy nőtt a tárgyhoz tartozó találatok aránya, sőt a keresést
végzők elégedettsége is emelkedett.
A felhasználók keresőrendszerek iránti lojalitását vizsgáló decemberi felmérés
során a ComScore munkatársai összevetették, hogy a felhasználók átlagosan hány
alkalommal használták a legjelentősebb keresők szolgáltatásait. A felmérés
szerint a felhasználók havi átlagban összesen 28 alkalommal végeztek
kereséseket az interneten. Míg a Google felhasználói havonta átlagosan 23
alkalommal keresték fel a szájtot, aYahoo és az AOL hívei 16, az MSN használói
pedig 11 ízben vették igénybe a cég keresőrendszerének szolgáltatásait.
A ComScore vizsgálatának eredményei azt mutatják, hogy az emberek jellemzően
több alternatívát is megragadnak a keresésekkor. Ugyanerre a megállapításra
jutott a Jupiter Media piackutató cég is, amelynek felmérése szerint az
emberek bár rendszerint ugyanazt a keresőrendszert használják újra meg újra,
nem ritka az sem, hogy a biztonság kedvéért még két-három másikkal is
próbálkoznak.
A ComScore felmérésből még az is kiderült, hogy a vezető keresőrendszerek
egyike sem elégíti ki az amerikai szörfölők felének igényeit. A felhasználók
legnagyobb hányadát magához vonzó Yahoo részesedése 48%-os volt decemberben,
ami 52 millió internetezőt jelent. A Google-t 47, az MSN-t 41, az AOL-t pedig
31 millióan látogatták. "Rengeteg olyan felhasználó van, aki ki sem használja
a keresési funkció adta lehetőségeket" - mutatott rá Lamberti. Az MSN
felhasználói táborának például a 60%-a nem használja a keresőszolgáltatást.
A keresőrendszerek fejlesztése valamennyi piaci szereplő terveinek szerves
részét képezi, hiszen a keresés a hirdetések kapcsán értékes bevételi forrást
jelent, másfelől pedig számos más szolgáltatás (vásárlás, hírek, apróhirdetés,
stb.) ugrópontjául is szolgál.
A keresőrendszereket kínáló cégek a szörfölők lojalitásának erősítése
érdekében különféle módszereket alkalmaznak. Annak érdekében, hogy a
felhasználók rendszeresen visszatérjenek, megfelelő személyre szabott
szolgáltatások kialakítására van szükség. "Az egyéni igényekre szabott
szolgáltatás a márkahűség mellett a legfontosabb eszköz a felhasználók
megtartása érdekében" - emelte ki Jim Pitkow, a hírkeresésre szakosodott
Moreover nevű szolgáltató cég elnöke. A Yahoo idén például olyan személyre
szabható szolgáltatás bevezetését tervezi, amely a felhasználó beleegyezésével
lenyomozza a látogató fizikai elhelyezkedését, egyéni preferenciáit és korábbi
kereséseit, hogy az említett információk alapján minél relevánsabb keresési
találatokat jeleníthessen meg.
A Google fejlesztés alatt álló "geotracking" technológiája a felhasználói
igények minél jobb kielégítése érdekében a keresések lokalizációjára, azaz a
helyi jellegzetességek figyelembevételére is koncentrál.
A személyre szabható szolgáltatások biztosítása a Microsoftnál is fontos
szempont. A cég olyan technológiai megoldásokkal kísérletezik, amelyek révén a
felhasználó közvetlenül a böngésző eszköztárából indíthatja el a kereséseket.
A rendszer ezenkívül figyelemmel kíséri a szörfölő hírekkel kapcsolatos
preferenciáit, a relevánsnak tűnő linkeket pedig automatikusan megadja.