Keményedik a harc az internetes keresőknél

Keményedik a harc az internetes keresőknél

2004. február 29. 17:38, Vasárnap
[Infinit] A ComScore Media Metrix piackutató cég adatai szerint a felhasználók havonta átlagosan két különböző keresőrendszert használnak. "Mindenki azt hiszi, a webes keresőrendszerek használói rendkívül lojálisak, valójában azonban ez nem így van" - mutatott rá James Lamberti, a ComScore kutatási igazgatója.

Bár az általános vélekedés szerint a Google vezető pozíciója sziklaszilárdnak tűnik, a keresőrendszerek harca továbbra is nyitott. A helycsere lehetőségének egyik legkézzelfoghatóbb bizonyítéka az volt, amikor a Google fokozatosan átvette a vezetést a Yahoo-tól. Most a Yahoo és az MSN igyekszik pénzt és fáradságot nem kímélve letaszítani trónjáról a Google-t.

Noha a Search Engine Watch című hírlevél múlt heti beszámolója a 'kiemelkedő kereső' titulussal illette a Google-t, a keresőrendszerekkel foglalkozó elektronikus kiadvány felhívta a figyelmet arra is, hogy a cég keresési eredményei visszaestek. Craig Silverstein, a Google kutatásvezetője ugyanakkor cáfolta ezt, arra hivatkozva, hogy a belső vizsgálatok szerint az utóbbi időben éppen hogy nőtt a tárgyhoz tartozó találatok aránya, sőt a keresést végzők elégedettsége is emelkedett.

A felhasználók keresőrendszerek iránti lojalitását vizsgáló decemberi felmérés során a ComScore munkatársai összevetették, hogy a felhasználók átlagosan hány alkalommal használták a legjelentősebb keresők szolgáltatásait. A felmérés szerint a felhasználók havi átlagban összesen 28 alkalommal végeztek kereséseket az interneten. Míg a Google felhasználói havonta átlagosan 23 alkalommal keresték fel a szájtot, aYahoo és az AOL hívei 16, az MSN használói pedig 11 ízben vették igénybe a cég keresőrendszerének szolgáltatásait. A ComScore vizsgálatának eredményei azt mutatják, hogy az emberek jellemzően több alternatívát is megragadnak a keresésekkor. Ugyanerre a megállapításra jutott a Jupiter Media piackutató cég is, amelynek felmérése szerint az emberek bár rendszerint ugyanazt a keresőrendszert használják újra meg újra, nem ritka az sem, hogy a biztonság kedvéért még két-három másikkal is próbálkoznak.

A ComScore felmérésből még az is kiderült, hogy a vezető keresőrendszerek egyike sem elégíti ki az amerikai szörfölők felének igényeit. A felhasználók legnagyobb hányadát magához vonzó Yahoo részesedése 48%-os volt decemberben, ami 52 millió internetezőt jelent. A Google-t 47, az MSN-t 41, az AOL-t pedig 31 millióan látogatták. "Rengeteg olyan felhasználó van, aki ki sem használja a keresési funkció adta lehetőségeket" - mutatott rá Lamberti. Az MSN felhasználói táborának például a 60%-a nem használja a keresőszolgáltatást.

A keresőrendszerek fejlesztése valamennyi piaci szereplő terveinek szerves részét képezi, hiszen a keresés a hirdetések kapcsán értékes bevételi forrást jelent, másfelől pedig számos más szolgáltatás (vásárlás, hírek, apróhirdetés, stb.) ugrópontjául is szolgál.

A keresőrendszereket kínáló cégek a szörfölők lojalitásának erősítése érdekében különféle módszereket alkalmaznak. Annak érdekében, hogy a felhasználók rendszeresen visszatérjenek, megfelelő személyre szabott szolgáltatások kialakítására van szükség. "Az egyéni igényekre szabott szolgáltatás a márkahűség mellett a legfontosabb eszköz a felhasználók megtartása érdekében" - emelte ki Jim Pitkow, a hírkeresésre szakosodott Moreover nevű szolgáltató cég elnöke. A Yahoo idén például olyan személyre szabható szolgáltatás bevezetését tervezi, amely a felhasználó beleegyezésével lenyomozza a látogató fizikai elhelyezkedését, egyéni preferenciáit és korábbi kereséseit, hogy az említett információk alapján minél relevánsabb keresési találatokat jeleníthessen meg.

A Google fejlesztés alatt álló "geotracking" technológiája a felhasználói igények minél jobb kielégítése érdekében a keresések lokalizációjára, azaz a helyi jellegzetességek figyelembevételére is koncentrál.

A személyre szabható szolgáltatások biztosítása a Microsoftnál is fontos szempont. A cég olyan technológiai megoldásokkal kísérletezik, amelyek révén a felhasználó közvetlenül a böngésző eszköztárából indíthatja el a kereséseket. A rendszer ezenkívül figyelemmel kíséri a szörfölő hírekkel kapcsolatos preferenciáit, a relevánsnak tűnő linkeket pedig automatikusan megadja.

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások