2004. március 11. 07:13, Csütörtök
[Infinit] A számítógépes futballjáték általában nem igényel a gyors ujjmozgatásnál és
ökölrázásnál nagyobb fizikai megerőltetést. Ám az MIT dublini Európai Média
Laboratóriumában működő Human Connectedness csoport által kifejlesztett új
labdajáték megizzasztja a játékosokat, még ha az ellenfelek nagy távolságra is
vannak egymástól.
A dublini kutatók annak kiderítését tűzték ki célul, hogy hogyan köthetők
össze az emberek nagy erőkifejtést igénylő tevékenységen keresztül. Az általuk
kifejlesztett játék prototípusa a foci, a tenisz és egy sikeres videojáték, a
Breakout egyvelege. "A játékban található egy ún. 'erőkifejtési interfész',
amely igen nagy fizikai erőfeszítést igényel, és jól kifárasztja a játékost" -
magyarázza Stefan Agamanolis, a csoport vezetője. - "A "távolsági sport'
tökéletes eszköze lett, és pontosan ez volt a célunk." A játékot ugyanis arra
tervezték, hogy idegen embereket kössön össze, közvetlen viszonyt alakítson ki
köztük a fizikai erőkifejtés során, s mindezt gyorsabban, mint a pihenő
helyzetű, hagyományos elektronikus kommunikáción, az azonnali üzenetváltáson
vagy az e-mailen keresztül.
A kutatók szerint az online játékok beépíthetők az olyan életnagyságú
videókonferencia-kivetítőkbe, amilyenek a sportklubokban helyezhetők el. Úgy
is funkcionálhat, mint egy "ismerd meg önmagad" csapatépítő gyakorlat az új
alkalmazottak körében bárhol a világon. "Izgatott állapotban könnyebben lehet
kapcsolatot teremteni más emberekkel. A sportra igazán a leizzasztó,
felfokozott állapot, a magas adrenalinszint a jellemző. Ezt az állapotot
szeretnénk elérni a játékosoknál" - mondja Agamanolis.
A "Breakout for Two" szélessávú videó-konferencián keresztül hoz létre
virtuális "üvegfalat", amelyet a játékosoknak szét kell törniük egy labdával.
A játékosok megosztoznak egy "pályán", de a saját térfelükön maradnak, mint a
teniszben. Az ellenfelek látják egymás óriási, életnagyságú kivetített képét
maguk előtt a falon, ami olybá tűnik, mintha egymással néznének farkasszemet
egy üvegfalon keresztül. Az "üvegfalat" "virtuális blokkokra" osztják. A
játékosoknak ki kell ütniük a paneleket egy labdával, és akinek először
sikerül, az nyer.
Mivel a blokkokkal kapcsolatos információ a nagysebességű internetes
kapcsolaton keresztül összehangolt, amikor egy blokk eltűnik az egyik oldalon,
ugyanakkor tűnik el az ellenfél oldalán is. A kimerítő játékot teljesebbé
teszi az összetörő üveg csörömpölése, valamint az, hogy a játékosok
közvetlenül beszélhetnek egymással, akár szidhatják is egymást.
A játékot tesztelő 56 önkéntes és a kifejlesztő kutatók között nagy sikert
aratott a virtuális foci. Egyik önkéntes sem ismerte egymást a tesztelés
előtt, de 30 percnyi játék után már sokkal gyorsabban alakítottak ki baráti
jellegű kapcsolatot, mint azok, akik más, erőkifejtést nem igénylő játékot
játszottak.