2004. március 26. 15:29, Péntek
[Infinit] Amíg az informatikai dolgozók közül csak minden hetedik érzi úgy, hogy
"nagyon boldog"' a munkájában, addig a virágboltosok egynegyede, a
fodrászoknak, a vízvezeték-szerelőknek és a szakácsoknak pedig az
egyharmada számolt be ugyanerről - derült ki a City & Guilds új
felméréséből, amelyet 1054 dolgozó megkérdezésével bonyolítottak le. A
szellemi dolgozók és szakmunkások válaszait egyaránt tükröző "Boldogság
Index" a 19. helyre rangsorolta az informatikai munkakörökben dolgozókat.
Chris Humphries, a City & Guilds vezérigazgatója rámutatott: téves az az
elképzelés, amely szerint a legjobb munkákat a szellemi dolgozók végzik,
és ennélfogva ők a legboldogabbak. A kutatás tanúsága szerint ugyanis
gyakran a valamilyen kétkezi szakmában tevékenykedők a legmegelégedettebbek.
A felmérésből arra is fény derült, hogy általában azok a dolgozók a
legboldogabbak, akik munkájuk során más embereknek segítenek. Erre utal,
hogy a legnagyobb megelégedettséget okozó munkát a szociális gondozók
végzik (40%-uk jelölte meg, hogy "nagyon boldog"). A City & Guilds
ugyanakkor nem szolgált magyarázattal arra, hogy vajon az informatikai
szakemberek, akiknek a munkája nagyon gyakran szintén más emberek
segítésével jár, miért értek el ilyen alacsony pontszámot a boldogsági
indexben.
A virágboltosok és a vízvezeték-szerelők magas pontszáma a beszámoló
szerint azzal is összefüggésbe hozható, hogy a gyakorlati munkák
ugyancsak nagyobb megelégedést okoznak. A megbecsülés szerepét is sokan
hangsúlyozták. A szakmát végzők 65%-a érzi úgy, értékelik, megbecsülik a
munkáját. A válaszadók többsége szerint az is növeli a munka okozta
boldogságérzetet, ha valaki új dolgokat tanulhat (62%), ha saját maga
főnöke lehet (61%), ha nincs íróasztalhoz kötve (59%), vagy ha sikerül
véghezvinnie valamely célkitűzést (52%). A boldogságot,
megelégedettséget okozó legfontosabb tényező azonban nem változott.
"Egyre inkább az a jellemző, hogy az emberek úgy igyekeznek munkát
változtatni, hogy megtalálják a számukra leginkább testhezálló
feladatkört" - emelte ki Humphries. "Sok dolgozó kezd ráébredni, hogy a
foglalkozásával való megelégedettség sokkal fontosabb, mint bármely
egyéb szempont - a pénzt is beleértve. Annyira sok időt töltünk
munkában: muszáj hát, hogy szeressük, amit csinálunk" - fogalmazott a
vezérigazgató.