2004. július 29. 01:15, Csütörtök
Hamarosan elfogadottá válhatnak a reklámok a számítógépes játékokban is. Ezt a fajta reklámot a szakértők szerint rövid időn belül illik komolyan venni, mert erős konkurenciájává válhat a hagyományos újság-, rádió- és televíziós reklámoknak.
Az újfajta reklám népszerűsége azzal magyarázható, hogy világszerte egyre több cég és reklámügynökség ismeri fel azt a tényt, hogy a számítógépes és a konzoljátékokon keresztül hatalmas tömegekhez juthatnak el a hirdetések. A
Starcom reklámügynökség volt az első, amely már tavaly létrehozta "játék-reklámokra" szakosodott
részlegét. A Young & Rubicam, a WPP Csoport leányvállalata szintén bejelentette ez irányú terveit.
Bár a játékokban található reklámok piaci részesedése a teljes reklámtortából napjainkban még nagyon kicsi, ám abban már most szinte minden elemző és szakértő egyetért, hogy a hagyományos, vagyis az újság-, a rádió- és a televíziós reklámok készítőinek alaposan fel kell kötniük ama bizonyos alsóneműt. A TNS Enmid cég által nemrégiben készített tanulmány szerint a játékosokat alapvetően nem zavarják a játékokban előforduló reklámok, feltéve, ha azok nem vonják el túlzottan a figyelmet a kikapcsolódásról. Persze a reklámok előfordulhatnak majd rejtetten is, ami azt jelenti, hogy a játékok főszereplői esetleg majd egy-egy valódi márkás cipőben vagy ruhában jelennek meg a képernyőkön. A vállalat felméréséből az is kiderült, hogy ez az ötlet minden második játékosnak tetszik, mert a felhasználók úgy vélik: sok játék ezáltal még valósághűbbé válhatna.
Joel Schlader, a DaimlerChrysler óriáscég interaktív reklámokkal foglalkozó szakembere szerint tény, hogy a 18 és 35 év közötti férfiak szívesebben játszanak, mint televíziót néznek. A játékokban található reklámok hatásossága pedig egyes előrejelzések szerint igazán sokkoló: a DaimlerChrysler például azt tapasztalta, hogy a Jeep4x4: Trail of Life nevű játék piacra dobása után nagyon keresettek lettek a Jeep Wrangler Rubicon típusú terepjárók. A játék fejlesztési költségei tehát bőven megtérültek.
Hat hónap alatt a játékot 250 ezer felhasználó töltötte le az internetről és adta meg egyúttal a nevét és az e-mail címét. Ezután 40 százalékuk, vagyis 100 ezren jelezték, hogy nem zárkóznak el egy valódi terepjáró megvásárlásától sem. Végül több száz dzsipet adtak el azoknak a felhasználóknak, akik kipróbálták a játékot. De hasonlóan sikeres például az America's Army nevű játék is, amelyet az amerikai hadsereg kiképzési, toborzási és népszerűsítési célokra fejlesztett ki, és napjainkra már több millió ember játszik vele.