2004. augusztus 10. 14:37, Kedd
Az Apple, a Karstadt, a Sony, az AOL és a Coca-Cola után már az eBay és a Microsoft érdeklődését is felkeltették az online zeneletöltési piacban rejlő lehetőségek.
Steve Jobs és az iPod
|
Persze mindez nem véletlen, hiszen egyre inkább megéri zeneszámokat és zenei albumokat legálisan árulni vagy letöltésre kínálni az interneten. Az AOL szóvivője, Jens Nordlohne szerint az AOL ezen részlegének a forgalma idén március és július között 400 százalékkal nőtt. A kínálat 15 ezer darab zeneszám és zenei album. Az Apple a németországi iTunes virtuális boltjában 35 ezer dalt és albumot értékesít naponta! A T-Online havonta 100 ezer zeneszámot és zenei albumot tudott eladni. Kitört tehát az internetes zene-értékesítési őrület.
Kezdődött mindez az Apple iTunes virtuális zeneboltjának a megnyitásával, amelyet azért állított szolgálatba a cég, hogy növelje az iPod nevű digitális zenelejátszójának az eladását. Az ötlet bejött, hiszen azóta 100 millió dalt értékesítettek így. A négy iTunes-bolttal rendelkező országban óránként 20-20 ezer zeneszámot vagy zenei albumot adnak el.
Persze a siker annak is köszönhető, hogy a zenei ipar hadjáratot indított a fájlcserélő hálózatok (P2P) ellen, így fokozatosan megszűntek az olyan rendszerek, mint például a Kazaa által jelentett ingyenes, de illegális zeneletöltési lehetőségek. Ám az is igaz, hogy a felhasználók a túlzottan az előtérben lévő fájlcserélő rendszerek helyett találtak más, kisebb P2P-hálózatokat, mint például a WinMX és az Emule. Érdekesség, hogy ezeknek az "oldalaknak" még mindig nagyobb a látogatottsága, mint az iTunes-nek, a T-Online-nak (Musicload) vagy az AOL-nek.
Ám a P2P-hálózatokat még fel sem sikerült számolnia a zenei iparnak, máris megjelentek az utódaik: az internetrádiók, amelyek kiváló minőségben játsszák a legújabb dalokat és a régebbi slágereket. Időközben már számos olyan ingyenes program letölthető az internetről, amelyekkel egyszerűen és jól rögzíthető az internetrádiók adása. Ráadásul a streamripper-szoftverekkel még ezek az adatfolyamok is megszűrhetők, így a felhasználó csak azokat a számokat tölti le, amelyek valóban érdeklik. S hogy ez még ne legyen elég, lehetséges már több internetrádió műsorának egyidejű szűrése és letöltése is.
A németországi zenéket letöltő felhasználók száma (ezer fő)
A RIAA, vagyis az amerikai zenei ipari szövetség számára mindez bőven elég indok arra, hogy a fájlcserélő hálózatok után újabb "mételyt" találjon. Hiszen a szövetség szerint a P2P-rendszerek népszerű utódai lehetnek az internetrádiók. Az 55 évesek 56 százaléka nyilatkozott egy nemrégiben elkészült felmérésben úgy, hogy ha lenne lehetősége internetrádiót hallgatni, akkor gyakorlatilag kevesebb zenei művet venne meg. A RIAA emiatt már keresi a megoldást, ami szerintük az lehet, hogy lehetetlenné teszik a rádiók adásának a szűrését és egy
beiktatott másolásvédelemmel megakadályozzák az adásokból kinyert zeneszámok csereberéjét.
Hasonló, az illegális másolatoktól való félelmek gyötrik a filmipart is. Mióta a Harry Potter és A Gyűrűk Ura trilógia már jóval a megjelenése előtt felbukkant az interneten, már szinte minden filmet hímes tojásként őriznek. A hatóságok a legutóbb a Majna melletti Frankfurtban okoztak érzékeny veszteségeket a filmkalózoknak, amikor is a frankfurti rendőrség és az államügyészség egy közös akcióban lefoglalta a helyi Johann Wolfgang Goethe Egyetem egyik számítógépét, amelyen a legújabb filmek szinte még "ropogós" illegális másolatai voltak megtalálhatók. A hálózati szerveren egy rendőrségi szóvivő szerint nem kevesebb, mint 200 különböző film és játék kalózpéldányát lelték meg.
A megoldás itt is a legális internetes filmárusítás népszerűsítése lehet. A T-Online például hétköznaponként 500, míg hétvégente 1000 filmet ad el. A konkurens Arcor cég kínálatában már 1300 film szerepel. Paul Gerlach, az Arcor szóvivője szerint havonta 7000 filmletöltést regisztrálnak. A filmek DVD-minőségűek. Az Arcor vezetője, Harald Stöber szerint azonban senki ne gondolja, hogy hatalmas bevételeik vannak: csak akkor kínálhatnak megfelelő alternatívát, ha olcsók maradnak.
Gerlach szerint egy másik indok az illegális filmletöltések mellett az, hogy túl sokáig kell várnia az embereknek egy-egy új filmnek a videotékákban való felbukkanására. Ez az idő gyakran fél-egy év is lehet, így a fájlcserélő hálózat nem csak olcsóbb, de gyorsabb megoldást is kínál - igaz illegálisan. Az Arcor vezetője úgy véli, most már kellően olcsók, ám a filmek videó- és DVD-tékákba kerülési idején van még mit rövidíteniük.