2004. október 22. 10:19, Péntek
[Infinit] A Forrester Research legutóbbi kutatásaiból kiderült, hogy a fogyasztók körében
rendkívül elterjedt az a "cross-channel shopping" néven emlegetett gyakorlat,
amely szerint a vásárlók, bár a hálózaton keresgélnek és tájékozódnak a
különféle termékekkel kapcsolatban, a kívánt árucikket azonban végül mégiscsak
hagyományos boltokban szerzik be. A kutatócég meglátása szerint a
kiskereskedőknek egyre inkább számolniuk kell ezzel a vásárlói magatartással.
A Forrester "Az amerikai fogyasztó 2004: többcsatornás és bolti technológia"
(The US Consumer 2004: Multichannel and In-Store Technology) című beszámolója
számos olyan vásárlói magatartásformát és vásárlásra jellemző sajátságos
karakterisztikumot mutat be, amely a többféle csatornát igénybe vevő vásárlókat
jellemzi. A kutatócég szerint az online fogyasztók többségét, mintegy 65%-át ezek a
hibrid csatornát igénybe vevők (cross-channel customers) teszik ki.
Az említett jelenség a kiskereskedők szempontjából rendkívül nagy jelentőséggel
bír. A hibrid csatornát használó fogyasztók ugyanis átlagosan 458 dollárt
költenek el egy-egy alkalommal olyan termékekre, amelyekről a hálózaton
tájékozódnak, de amelyeket mégis a hagyományos boltokban vásárolnak meg. A
végül a hagyományos üzletekbe betérő vásárló ráadásul további 154 dollárt költ
el egyéb, a boltban fellelt árucikkekre. Ez a számadat is azt mutatja, hogy az
egyes csatornák között a fogyasztók megtartásának mekkora a jelentősége.
Amennyiben a kiskereskedő nem tudja megtartani a fogyasztót, nemcsak a
hálózaton felkutatott termék eladásától, hanem a járulékos bolti fogyasztás
összegétől is elesik.
A fogyasztók jelenleg feleannyi alkalommal váltanak a különböző kiskereskedők,
mint az értékesítési csatornák között - emelte ki az eredmények közül Charles
P. Wilson, a Forrester Research kvantitatív elemzésekkel foglalkozó munkatársa.
A különböző csatornák között váltó vásárlók demográfiai összetételét illetően a
tehetősebb, fiatalabb, tapasztaltabb hálózathasználók vannak túlsúlyban. A
hibrid csatornát igénybe vevő csoport tagjai átlagosan 22%-kal keresnek többet
és 5 évvel fiatalabbak a csatornák között nem váltó fogyasztói tábor
képviselőinél.
A hibrid csatornát használó fogyasztók a hagyományos boltokban történő vásárlás
legfőbb okaként (48%-ban) azt jelölték meg, hogy a vásárlás előtt a maga
fizikai valójában is szeretnék látni a megvásárolni kívánt terméket. A
legritkábban említett indok (16%) az volt, hogy a vásárlást megelőzően az
eladóval is szeretnének konzultálni.