Négyszereplőssé bővülhet a magyar mobiltelefon-piac

Négyszereplőssé bővülhet a magyar mobiltelefon-piac

2004. november 2. 18:46, Kedd
Az UMTS tender pályázatainak beadása nyomán megteremtődött annak a lehetősége, hogy az eddig háromszereplős magyarországi mobiltelefon piacon egy újabb szereplő is megjelenhessen.

A Nemzeti Hírközlési Hatóság által a harmadik generációs mobilkommunikációs szolgáltatás (UMTS) nyújtására fel­hasz­nál­ha­tó rádiófrekvencia-sávok hasz­ná­lati jogo­sult­sá­gá­ra meghir­de­tett tenderre 5 szolgáltató, összesen 11 pályá­za­tot adott be a november 2-i határidőig, azaz két olyan távközlési vállalat is beadta pályázatát, amely jelenleg nincs jelen a magyar mobiltelefon piacon.

Az augusztus 31-én meghirdetett pályázaton a három jelenlegi magyarországi GSM szolgáltató - a Pannon GSM Távközlési Rt., a T-Mobile Magyarország Távközlési Rt. és a Vodafone Magyarország Rt. - egyaránt pályázott mindhárom, a részükre fenntartott blokkra. Az új piacra lépők számára megnyitott negyedik blokkra a dán távközlési vállalat, a TDC leányvállalatán, a HTCC-n keresztül, valamint a svéd TELE2 2004-ben megnyitott magyarországi érdekeltségén keresztül adott be pályázatot. A TDC Európa 12 országában van jelen, a Pantel Rt. tulajdonosaként stratégiai befektetőnek számít hazánkban, a Tele2 pedig Európa legnagyobb alternatív távközlési szolgáltatója.

A meghirdetett frekvencia blokkok 15 évre nyerhetőek el, és a harmadik generációs mobiltelefon szolgáltatást a fogyasztók már 2006. januárjától igénybe vehetik majd. (Az UMTS a hagyományos mobiltelefon-beszélgetések minőségének javítása mellett jelentősen növeli az adatátviteli sebességet, ezáltal a mobiltelefonon internet alapú multimédia-szolgáltatások is elérhetőek lesznek.) A pályázat menetrendje szerint a hatóság december elején hirdet eredményt. A sikeresen pályázó cégeknek legalább 5,5 milliárd forint koncessziós díjat kell fizetniük.

A Nemzeti Hírközlési Hatóság elnöke, Pataki Dániel szerint a 2004 januárjában hatályba lépett új hírközlési törvény elérni látszik a célját, élénkül a verseny a magyar távközlési piacon, a pályázat iránti nagy érdeklődés és különösen az esetleges új belépő megjelenése azt jelzi, hogy a magyar piac iránt komoly a bizalom és a pályázat kiírására valóban jó időben került sor. Az elnök szerint a pályázók száma azt is jelzi, hogy az által a kiíráskor megfogalmazott célok a piacon megfelelő fogadtatásra leltek. A hatóság a társadalmi haszon maximalizálására törekszik, eleget téve a fogyasztói, a kormányzati és a befektetői elvárásoknak, tette hozzá.

Pataki igen sikeresnek tartja a kiírást, mert Horvátországban a hasonló pályázatra csak a két inkumbens (volt monopolszolgáltató) adott be érvényes pályázatot, az új szereplőnek szóló kiírást érvénytelenség miatt meg kellett ismételni. Romániában, ahol viszonylag kevesen használnak mobiltelefont, szintén csak a volt monopolszolgáltatók pályáztak, új szereplő egyáltalán nem jelentkezett - mondta Pataki.

Kovács Kálmán az Informatikai és Hírközlési Minisztérium minisztere elmondta, a folyamatok igazolják, hogy elképzeléseik helyesek voltak és a verseny valóban a fogyasztókat, a magyar lakosságot és az itt tevékenykedő vállalatokat szolgálja.

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások