Amikor a számítógép az áldozat

Amikor a számítógép az áldozat

2004. november 17. 01:00, Szerda
Egyre több felhasználó válik agresszívvé a számítógépével szemben, derül ki egy nemrég elkészített tanulmányból.

Nem csak használjuk és számítunk a segítségére, de egyre többször üvöltünk vele, becsméreljük, szidjuk, sőt gyakran még meg is ütjük, bele is rúgunk. Igen, kitalálható, a PC-ről van szó, ami nemcsak hű társunk a mindennapokban, de nagyon gyakran az az eszköz is, amelyen a feszültségünket levezetjük. Marleen Brinks szociológusnő, a Hageni Távegyetem megbízásából készített tanulmányának eredménye egyrészt várható volt, másrészt érdekes és lesújtó. A szociológus egy müncheni piackutató cég alkalmazottja, és munkája mellett szociális viselkedés-tudományokat tanult a Hageni Egyetemen. Különösen a munka(helyi) és a szervezeti pszichológia érdekelte. Az kutatónő által választott téma az Agresszió a számítógép ellen címet viselte, mely gyakorlatilag egy alig kutatott terület napjainkban, így a tervei szerint később a másoddiploma-munkáján kívül külön disszertációt is ír belőle.

A kutatónő másoddiplomájának elkészítéséhez 340 olyan személlyel beszélgetett, akik hetente minimum 30 órát ülnek a PC előtt. A megkérdezettek kétharmada eddig már legalább egyszer dühös lett a számítógépére, míg 30 százalékuk egyszer minimum odasózott egyet az egérnek. A felhasználók 1,5%-a pedig elismerte, előfordult már, hogy dühében szándékosan lelökte a monitort vagy a számító­gépet a földre.

A szakember korábban, egy cég IT részlegénél végzett munkája során is gyakran tapasztalta, hogy kollégái simogatták és becézgették a számítógépeiket, de azt is, hogy szidalmazták, sőt rugdosták, pofozták is. A technikai eszközök elleni agresszió területe sok más területen is felmerül, így például az emberek gyakran szidják a menetjegy- vagy a bankautomatákat, hogy ha azok nem adják vissza vagy ki a pénzüket, belerúgnak az autójukba vagy a számítógépükbe.

Brinks szerint három egymástól jól elkülönítheti viselkedésforma figyelhető meg az embereknél. Az első csoportba tartozó esetekben a fel­hasz­nálók akkor bántják a PC-jüket, ha frusztráltak, ráadásul ilyenkor a számítógépet nem gépnek, hanem valami élő, érző lénynek tekintik. A második csoportba azok az ügyek tartoznak, amikor az emberek azt kifogásolják szá­mí­tó­gé­pük­ben, hogy az hátráltatja, akadályozza őket. Ilyesmi figyelhető meg a kuta­tó­nő szerint például gyakran a rend­szer­gaz­dák esetében is, vagy amikor valakinek sürgős munkája lenne, de például az átkozott PC pont ekkor fagy le.

A legtöbb esetben akkor válnak agresszívvá az emberek, amikor megvettek egy alkatrészt, beszerelik, de a gép csak nem akar működni vagy ha egy újonnan telepített program miatt lefagy az operációs rendszer. Annál hamarabb válnak a felhasználók agresszívabbá, minél jobban függenek attól.

Ezeket a szituációkat azonban könnyen és egyszerűen el lehet kerülni. Amennyiben valaki tudja, hogy a gép előtti várakozás sokáig fog tartani, akkor a legjobb módszer, hogy elkezdünk olvasni, telefonálni vagy aki dohányzik, rágyújt egy cigarettára, esetleg készít magának egy szendvicset. Az agresszió elleni legjobb módszer pedig az, hogy mielőtt odacsapna az ember, vegyen egy mély levegőt és mondogassa magában: "A PC nem ellenem van. Ráadásul csak egy gép". Persze ha valaki ideges, akkor amúgy sem jutnak ilyenek az eszébe...

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások