2004. december 6. 08:59, Hétfő
[ITTK-Infinit] A világméretű mobilkészülék-eladások 23 százalékkal emelkedtek a harmadik negyedévben a tavalyi év hasonló időszakához, és 7 százalékkal az előző
negyedévhez képest, ami 146,1 millió eladott készüléket jelent az említett
időszakban - állapította meg az IDC piackutató cég.
Hasonló statisztikát készített az iSuppli Corp., melynek eredményei a fő
trendben nem, de a konkrét számokban meghaladják az IDC adatait. Az iSuppli
kutatásában a második negyedévben 168,5 millió eladott készülékről beszélnek,
a harmadikban pedig már 170 millióról, ami nem egészen 1 százalékos
emelkedésnek felel meg. Az iSuppli adatai szerint 2004 első kilenc hónapjában
508 millió készüléket értékesítettek, de az utolsó negyedévben visszaesik a
növekedés üteme, és várhatóan "csak" 167 millió készülék kerül a boltokba, ami
a raktárkészletek felhalmozódásának köszönhető, és 1,8 százalékos csökkenést
mutat.
A visszaeséssel együtt az iSuppli előrejelzése szerint várhatóan 675 millió
készüléket szállítanak a gyártók az értékesítőkhöz. Ez 18%-os növekedés lenne
2003-hoz képest.
Az IDC elemzése szerint a növekedés titkát a piac kínálati oldalán kell
keresni, ahol is a gyártók komoly erőfeszítéseket tettek a termékportfoliók
innovációjának, fejlesztésének és megújulásának folyamatos fenntartására.
Ennek eredményeként lehet tekinteni a telített piacokon megfigyelhető erős
készüléklecserélési trendre. A készülékeladások növekedése azonban nagy
mértékben tulajdonítható a fejlődő piacok terebélyesedésének is - mondja az
iSuppli.
Azokat a gyártókat jutalmazták vásárlásaikkal a fogyasztók, akik jól
pozícionált és széles körű portfolióval álltak elő a bevezető, a sztenderd és
a csúcskategóriás készülékek piacán egyaránt - mondta el David Linsalata, az
IDC elemzője. A Nokia például a második egymást követő negyedévben könyvelhetett el
növekedést piaci részesedését tekintve, ami mára ismét 30% fölé emelkedett. A
finn óriásvállalat divat-, kamerás és üzleti vállalkozásokat megcélzó
készülékeket, valamint többfunkciós mobiltelefonokat dobott piacra. A
skandináv multit követő gyártók között páros versenyek alakultak ki egyszer a
Motorola (14,2%) és a Samsung (13,8%), másodszor pedig a Siemens (7,6%) és az
LG Electronics (7,2%) között. Ez utóbbit követi a Sony Ericsson kevesebb mint
egy százalékos lemaradással - zárul az IDC-elemzés.
Az iSuppli mérései szerint a Nokia 13,2 százalékkal növelte eladásait: 51,4
millióra 45,4-ről. A Nokia így növelte előnyét az őt üldöző Motorolához
képest, akinek piaci részesedése az iSuppli szerint fél százalékponttal
kevesebb, mint amit az IDC mért. Nagyobb eltérés, hogy az amerikai piackutató
cég a finnek feltámadását árpolitikájukkal magyarázza, melynek keretén belül
átlagosan 5 százalékkal csökkentették áraikat, míg a többi eredeti
készülékgyártó emelte. Ez a cég elemzői szerint azt jelzi, hogy a Nokia a
kisebb vásárlóerővel rendelkező fogyasztókat megcélozva az egyszerűbb
készülékekre összpontosít.
Egy másik, az ARC Group által készített elemzés a harmadik generációs
telefonok várható eladási mutatóit jósolta meg. Az egyesült királyságbeli
konzultációs cég idei előrejelzése szerint a készülékeladások 4 százalékát
teszik ki a 3G-s mobiltelefonok, ami - leszámítva a csúcstechnológiás
szerkezetek iránt az átlagosnál nagyobb érdeklődést mutató Japánt és Koreát -
gyengének mondható. A cég hosszú távú előrejelzése szerint a világ többi
részén csak 2006-ban várható az igények növekedése, ami csak 2009-re ér el egy
30 százalékos penetrációt az észak-amerikai és európai mobilhasználók körében.
A konzultációs cég elemzői a szokásos tényezőket jelölik meg a lassú terjedés
okaként: a felhasználók igényeihez szabott megfelelő tartalom hiányát,
valamint a rosszul megválasztott, technológiaközpontú marketingstratégiát.
Ezek a felemelkedőben lévő 3G piacok jól tennék, ha tanulnának a két fejlett
ázsiai országtól. Japánban például éves összehasonlításban 150%-os a növekedés
a harmadik generációs készülékek piacán. Az idén eladott 17,6 millió 3G-s
mobiltelefon az összes eladott készülék 17%-át teszi ki. Az ARC Group 2009-re
ezt az arányt 90%-osra becsüli az ázsiai szigetországban.
Koreában a kiépített CDMA 1× EV-DO hálózatnak köszönhetően 117 százalékos
növekedés figyelhető meg, amivel év végére 55 százalékos penetrációt
mondhatnak magukénak. 2009-ben ők is elérik a 90 százalékot.
Az ARC Group az idei évre 561 millió eladott készülékkel számol, ami 14
millióval alacsonyabb az iSuppli becslésénél, viszont így is 16 százalékos
növekedést jelent a tavaly eladott 482,5 millióhoz képest. Az ARC a piacok
telítődéséből fakadó csökkenő növekedési ütem bekövetkezését a következő öt
évre jósolja: 2005-re 10 százalékot, 2006-tól 2009-ig pedig egyszámjegyű
növekedési ütemet.