Folyamatban az elektronikus kormányzás kiépítése

Folyamatban az elektronikus kormányzás kiépítése

2004. december 15. 11:44, Szerda
A szolgáltató állam elektronikus kormányzati rendszereinek kiépítéséről dr. Baja Ferenc politikai államtitkár tartott sajtótájékoztatót a Miniszterelnöki Hivatalban.

Hangsúlyozta, hogy az Európai Unió lisszaboni konferenciájának célkitűzéseivel összhangban a magyar kormányzat is erőteljes intézkedéseket tesz az államigazgatás különféle szolgáltatásainak, ügyintézéseinek az Interneten keresztüli elérhetővé, felhasználhatóvá tétele érdekében. Az alap infrastruktúra megteremtése nyomán lehetőség nyílt a korábbi szigetszerű államigazgatási informatikai rendszerek integrációjára, amelyet az állampolgárok számára is elérhetővé kell tenni. Kulcskérdés e területen az elektronikus dokumentumok hitelesítése, az ügyfelek megbízható azonosítása, hiszen ez elengedhetetlen a teljes körű szolgáltatás nyújtásához.

Az elektronikus ügyintézés terjedését az e-kormányzati informatikai közmű egy új átfogó szolgáltatási rendszer kialakítása teszi elérhetővé. Ez a rendszer arra készül, hogy technológiai szinten megvalósítsa a személyek, a szerepek, a dokumentumok, az eljárások és a tranzakciók azonosítását, megfelelő ügyfélkapu biztosításával, illetve elektronikus aláírás igénybevételével. Az e-Kormányzati Közműre rákapcsolt szolgáltatók az állampolgári ügyfélkapun keresztül egységes szervezésű felhasználói felületen, könnyen megtanulhatóan érhetők el.

A fejlesztések eredményeként már több mint hatszáz végponton 11 500 kiosztott IP-címmel közel 60 ezer számítógép tud közvetlen kapcsolatot teremteni az Elektronikus Kormányzati Gerinchálózaton keresztül. A szolgáltatás középpontjában a Kormányzati Portál helyezkedik el, amelyhez eddig bekötöttek 234 okmányirodát. Több mint 10 ezer hivatali egység szerepel a címjegyzékben, és elérhető 869 ügyleírás is.

Az államigazgatási szolgáltatások közül az országok többségében a legnagyobb érdeklődés az adóigazgatási szolgáltatások irányában nyilvánul meg. A magyar adóhivatal fejlesztéseiről dr. Futó Iván informatikai elnökhelyettes elmondta, hogy jövőre már 10 ezer legnagyobb adózó tudja majd elektronikusan benyújtani adóbevallását. Azonosításuk chip-kártyás rendszerrel történik, amely megfelel a legszigorúbb digitális aláírási feltételeknek is. Az említett adózói kör az Internet segítségével hiteles igazolásokat is kérhet adóügyekben.

Az APEH legnépszerűbb szolgáltatása az elektronikusan letölthető bevallás. A gazdasági társaságok által benyújtott bevallások kétharmada már e letöltött bevallási nyomtatványok kitöltésével készül, de ezek még postai úton - papíron - érkeznek vissza az adóhatósághoz. A magánszemélyek SZJA bevallása során ebben az évben több mint 900 ezren éltek e lehetőséggel.

Jövő év áprilisától az adózás rendjéről szóló törvények mindenki számára megteremtik a közvetlen elektronikus úton történő, hiteles adatszolgáltatás jogi lehetőségét, ezért a most folyó fejlesztésekben - az Elektronikuskormányzat-Központ által biztosított alapszolgáltatásokkal összehangoltan - kiemelt figyelmet kap az egyéni adózók elektronikus adatszolgáltatási lehetőségének biztosítása. A teljes adózási folyamatot átfogó elektronikus szolgáltatás elérése a Kormányzati Portálon keresztül, az ott alkalmazott személyazonosítási (elfogadási) eljárás felhasználásával valósul meg.

Az APEH honlapja - különösen a bevallási időszakban - a leglátogatottabbak egyike, ami jelzi, hogy a hazai igények hasonlóan alakulnak a legfejlettebb országokban tapasztaltakhoz.

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások