2004. december 18. 15:09, Szombat
[ITTK - Infinit] Továbbra is nagyobb gond nélkül tevékenykednek Lettországban a mobiltelefonos csalók. Bizonyos időközönként - ha már az előző trükkjük kezd ismertté válni - taktikát váltanak.
Már közel egy évvel ezelőtt megjelentek az első hírek azzal kapcsolatban, hogy
Lettországban SMS-csalók garázdálkodnak. Nyáron Liepaja város rendőrségére sorozatban érkeztek a bejelentések, amelyek szerint többen is csalás gyanútlan áldozataivá váltak. A szenvedő alanyok telefonjaira a következő üzenet érkezett: "100 lat értékű beszélgetést kap ajándékba a Tele2-től, ha fél órán belül Zelta Zivtina feltöltőkártyát vásárol, és elküldi annak kódját a következő számra [...]."
Ismeretlen tetteseknek így sikerült "meggyőzni" áldozataikat, hogy önként adják meg feltöltőkártyáik kódszámát, és juttassák gyakorlatilag ingyenes telefonáláshoz a leleményes csalókat. A Tele2 mobilszolgáltató illetékesei akkor sietve jelentették be, hogy ilyen akciót nem indítottak.
Azután novemberben jöttek a következő hírek, amelyek arról számoltak be, hogy
hiába jelent meg számos médiumban a figyelmeztetés, még mindig sokan bedőlnek a
mobilos csalóknak. Az eszközök a júniusihoz képest annyit módosultak, hogy a
visszaélések már nem csak a Tele2, hanem a ZetCom és a LMT társaságok
"akcióihoz" is kapcsolódtak. Az eljárás azonban hasonlított a korábbihoz: a
telefonra értesítés érkezett arról, hogy a "szerencsés nyertes" egy bizonyos
pénzösszeghez (általában 100 lat szerepelt az üzenetekben, ami kb. 36 ezer
forintnak felel meg) juthat hozzá, ha elküldi a feltöltőkártya kódját vagy
visszahívja az adott számot és bediktálja azt.
Volt olyan eset is, hogy egy
újság szerkesztőségének (valós) címét adták meg a gyanútlan felhasználóknak,
hogy ott érdeklődjenek az akció részleteiről. A megadott kapcsolattartók nevei
persze kitaláltak voltak. Az átvert áldozatok száma nem százakban, hanem
ezrekben volt mérhető. A rendőrségeken hosszú listákat őriznek azokról a
számokról, ahonnét a csalók küldözgették az üzeneteket. A telefontársaságok azt
javasolják a felhasználóknak, hogy minden alkalommal érdeklődjenek a szolgáltató
ügyfélszolgálatán, hogy valóban létezik-e olyan akció, amelyre éppen felhívta
valaki a figyelmüket.
Azért, hogy a karácsonyi szezon se múljon el átverések nélkül, ismét újabb
csalók (?) álltak elő újabb ötletekkel, bár ezúttal valószínűbb, hogy "csak" a
fogyasztóvédőknek kell akcióba lépniük. Nem egy mobiltulajdonos számolt be arról
a napokban, hogy értesítést kapott, amely szerint az elmúlt két hónapban ő
küldte a legtöbb sms-t, ezért megnyert egy telefonkészüléket. A "megnyert"
telefon ezúttal valóban ott volt a megadott üzletben, azonban az általában 1
lat-ért hozzáférhető készüléket csak akkor adták át, ha a "szerencsés nyertesek"
aláírtak a Tele2 szolgáltatóhoz egy előfizetést két éves hűségnyilatkozattal,
amely a legolcsóbb tarifákat számítva is ennek az összegnek a 70-szerese.
A Tele2 sajtószóvivője természetesen leszögezte: a cégnek semmi köze az újabb
érdekes "marketingakcióhoz". A szolgáltató szerint ezúttal egyes GSM-kereskedők
elszigetelt, erkölcstelen kezdeményezéséről lehet szó. A PR-felelős melegen
ajánlja az ügyfeleknek, hogy szerződéskötéskor minden esetben alaposan nézzék
át, mit írnak alá.