Nyereséggel zárta a 2004-es évet az Axelero

Nyereséggel zárta a 2004-es évet az Axelero

2005. február 21. 19:09, Hétfő
2004-ben - fennállása óta először - nyereséges évet zárt az Axelero Internet: adózás előtti eredménye elérte a 655 millió forintot. A vállalat forgalmának több mint 50%-a a szélessávú internet-előfizetésekből származott.

A siker hátterében az egy évvel korábbihoz képest több mint 65%-kal megnövekedett árbevétel, kiadás oldalon pedig szigorú költségcsökkentési politika áll. A növekvő forgalom motorja a szélessávú internet - ezen belül főképp az ADSL - terjedése volt, amelyből közel két és félszer több bevétele származott a vállalatnak 2003-hoz viszonyítva. A vállalat a 2003. évi 12 milliárd forinttal szemben 19,8 milliárd forint bevételt ért el. 2004-ben a vállalat internet előfizetőinek száma 26,3%-os növekedéssel elérte a 251 ezret. Piaci részesedése a szélessávú internet elérések terén 39%, a betárcsázós elérések terén pedig 43% volt, amellyel egyértelműen a piacvezető pozíciót tudhatja magáénak.

A növekvő forgalomhoz nagyban hozzájárult a szélessávú internet - ezen belül elsősorban az ADSL - népszerűsítését célzó program, amelynek révén az évközben folyamatosan megemelt tervszámokat is túlteljesítve megduplázódott - 59 ezerről 118 ezerre nőtt - az ADSL ügyfélszám. Ez másfélszeres (147%-os) növekedés mellett 10,4 milliárd forint bevételt eredményezett. Emellett szintén jelentősen (128%-kal) nőtt a tartalomszolgáltatáshoz kapcsolódó forgalom, elérve a 1,6 milliárd forintot.

A bevételhez viszonyítva igen kedvezően alakultak a költségek: a 65%-os bevétel-növekedést a költségek 35%-os növekedése mellett érte el a vállalat. A költséghatékonyság növelésének egyik alappillére a szervezeti átalakítás volt, amelynek során az üzletági (lakossági, vállalati, média) struktúráról funkcionális szervezeti felépítésre állt át a vállalat. Az így létrejött áramvonalasabb szervezet kevesebb vezetői pozícióval működött tovább, és egyben gyorsabb döntéshozatalra is képes lett. A személyi költségek nominálisan 5%-al csökkentek egy év alatt.

A bevételek kedvező alakulása az év folyamán lehetővé tette, hogy az értékesítés támogatására fordított összegek az előző évhez képest 25%-al emelkedjenek, valamint több erőforrás álljon rendelkezésre az ügyfélkiszolgálás színvonalának emelésére. Ezek együttes hatásaként jelentősen javultak az értékesítési mutatók.

2004-ben, az irányítási struktúra egyszerűsítésével összhangban gyorsan haladt előre a korábbi - főként veszteséget termelő - leányvállalati portfolió konszolidációja is. Lezajlott a Tiszanet és az Alba Internet beolvadása, befejeződött a Fókusz Online végelszámolása, megtörtént a ROMbrandt Multimedia Alkotóház eladása, valamint elkezdődött a Marketline végelszámolása, amely az Axeleróba olvadva folytatja tevékenységét.

Az Axelero által üzemeltetett origo internetes portál szintén kedvezően hatott a vállalat eredményességére. November 4-én a portál látogatottsága túllépte a napi másfél milliót, december 6-án pedig 591 157 látogató 15 millió letöltést (PI, page impression) produkált - szemben az előző év ugyanezen a napján mért 5,5 millió letöltéssel. Az Adatpark bevétele is dinamikusan növekedett, Magyarországon jelenleg közel 2500 szerver üzemel hoszting szolgáltatóknál, ebből az Adatpark piaci részesedése - a jelenlegi 650 szerverrel - 26%.

A beszerzési aukciók terén piacvezető Marketline 2004-ben 1500 aukción 40 milliárd forintos forgalmat bonyolított le. A cég sikeres működése nem véletlen: a statisztikák szerint például az irodaszerek vásárlásakor a megrendelők az elmúlt években átlagosan 16,9 százalékot takarítottak meg, míg az informatikai eszközökön 23,5 százalék volt a haszon.

A társaság eredményessége erős kölcsönhatásban áll a piac fejlődésének egészével. 2004-ben az internet-felhasználók száma dinamikusan növekedett, az internet-penetráció a 14 feletti lakosság körében 4%-ot emelkedve elérte a 26%-ot, és a háztartások 14%-a már rendelkezik valamilyen eléréssel. A háztartások számítógép-ellátottsága 4%-os növekedés mellett 35%-ot ért el.

2004-ben Magyarországon a szélessávú internet-elérések száma meghaladta a 340 ezret, aránya pedig az összes előfizetéseken belül már 56%. A szélessávú hozzáférések terjedése az internet nyújtotta lehetőségek jobb kihasználását teszi lehetővé: egyre több tapasztalt felhasználó figyelme fordul a szélessávú szolgáltatások és tartalmak felé. Míg a betárcsázós ügyfeleknek csupán 10%-a tölt le zenét, és 5%-a tölt le videókat, addig a szélessávú kapcsolattal rendelkezőkénél ez az arány 39 illetve 33%. A piaci adatok jól mutatják, hogy egyre több háztartás hagy fel keskenysávú internetezéssel, és vált át a modern technológiák - ADSL, kábelnet - valamelyikére.

Bár hazai internet-penetrációs adatok kedvezőek, az eddig internet-hozzáféréssel nem rendelkező családok száma a jövőben is számottevő fejlődési lehetőséget jelent a vállalat számára. A cég 2005-ben további dinamikus növekedést tervez, várakozásai szerint mintegy 25-30%-os bevétel növekedéssel és a pénzügyi mutatók mind abszolút értékben, mind az árbevételhez viszonyított arányának javulásával tervez.

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások