A nagyvállalati vezetők keveslik az információkat

A nagyvállalati vezetők keveslik az információkat

2005. március 9. 16:14, Szerda
A nagyvállalatok igazgatótanácsai és felső vezetői elégedetlenek a vállalatuk működésére vonatkozó információkkal.

Az Economist Intelligence Unit (EIU) által a Deloitte Touche Tohmatsu megbízásából elvégzett felmérés tanúsága szerint a megkérdezett igazgatósági tagok és felső vezetők mindössze egyharmada (34%) vélekedett úgy, hogy vállalatuk megfelelő módon monitorozza a nem-pénzügyi vállalati teljesítményt mérő kritikus mutatókat. A több ágazatra kiterjedő, 249 felső vezető bevonásával készített felmérés elsősorban a nagyvállalatokra koncentrált. A vizsgált vállalatok 71 százalékának éves árbevétele meghaladja az 500 millió USD-t.

A felmérés - melynek címe “A sötétben tapogatózva: amit az igazgatótanácsok és felső vezetők nem tudnak vállalatuk működéséről" - során megkérdezett igazgatósági tagok és felső vezetők többsége úgy nyilatkozott, hogy a vállalat sikere szempontjából kulcsfontosságúak az olyan tényezők, mint az ügyfél-elégedettség, az innováció, a beszállítói kapcsolatok és a dolgozók elkötelezettsége. Csaknem 75 százalékuk úgy vélekedett, hogy vállalatukra egyre nagyobb nyomás nehezedik a tekintetben, hogy folyamatosan nyomon kövessék a nem-pénzügyi teljesítmény-mutatókat is. 92 százalékuk pedig úgy nyilatkozott, hogy az igazgatósági tagok feladata a vállalat teljesítményének figyelése mind pénzügyi, mind nem-pénzügyi szempontból. Ugyanakkor elismerték, hogy nehézséget okoz ezen szervezeti teljesítmény-mutatók hatékony figyelése, miközben 86 százalékuk vélekedése szerint vállalatuk kiválóan vagy jól teljesít a pénzügyi jelentési célokat szolgáló teljesítmény-mutatók mérése és nyomon követése területén.

A felmérésből kitűnik, hogy a vállalatoknak csak kisebb része vagy alig több mint a fele véli úgy, hogy igazgatóságuk kiváló vagy jó információkkal rendelkezik az alábbi, kulcsfontosságú területeken:
  • A vállalat társadalmi és környezeti hatásai (27%)
  • Dolgozói elkötelezettség (35%)
  • Beszállítókkal és más külső partnerekkel való kapcsolatok (39%)
  • Termék/szolgáltatás innováció (43%)
  • Ügyfél-elégedettség (50%)
  • A márka piaci ereje (51%)
  • Termék, szolgáltatás minősége (52%)
  • Vállalatirányítás (corporate governance), vezetési folyamatok minősége (56%)

    “A felmérés eredménye figyelmeztető jel, hogy egy kis vezetői csoport etikátlan viselkedése nem az egyetlen kritikus terület a helyes vállalatirányítás (corporate governance) szempontjából" - mondta William G. Parrett, a Deloitte globális vezérigazgatója. “A sikeres üzletmenet eléréséhez a pénzügyi teljesítmény figyelésénél többre van szükség. A legtöbb igazgatósági tag és felső vezető tisztában van vele, hogy a nem-pénzügyi teljesítmény figyelését szolgáló eszközök és rendszerek vagy fejletlenek, vagy teljesen hiányoznak."

    Robert Go, a felmérés egyik szerzője szerint az ilyen nem-tipikus teljesítmény-mutatók, egy orvosi szűrővizsgálathoz hasonlóan, pillanatképet adnak a szervezet egészségi állapotáról is. “Gyakran előfordul, hogy a negyedéves vagy év végi pénzügyi számok túl későn tájékoztatnak arról, hogy valami nincs rendben" - mondta Go. “Manapság, amikor a vállalati igazgatótanácsok kiemelt feladata a teljes vállalati működés alaposabb figyelése, sok igazgatónak és menedzsernek nem állnak rendelkezésére a szükséges információk, amelyek segítségével megállapíthatnák, hogy vállalatuk a helyes irányban halad-e, vagy sem."

    Arra a kérdésre, hogy az igazgatósági tagok és a felső vezetők vajon miért nem rendelkeznek a vállalat szempontjából létfontosságú mutatókra vonatkozó elégséges információkkal, a válaszadók két tényezőt emeltek ki: 1. A nem-pénzügyi mutatók elemzését szolgáló fejlett eszközök hiánya, és 2. Annak megkérdőjelezése, hogy az ilyen mutatók közvetlenül érintenék a vállalat nyereségességét.

    A vállalati és közösségi kultúra az egyik legfontosabb tényező a vállalati vezetők és igazgatóságok számára a nehéz üzleti döntések meghozatala során, jelentette ki William G. Parrett a davosi világgazdasági fórumon még januárban. Parrett kifejtette, hogy az új vállalati vezetőnek egyre több időszerű információra van szüksége, amely megbízható módon bemutatja a vállalat teljesítményét pénzügyi és nem-pénzügyi értelemben egyaránt, ideértve az ügyfél-elégedettséget, a termékek/szolgáltatások minőségét, a működési teljesítményt, a dolgozók elkötelezettségét és a helyes vállalatirányítást. Ezen kívül felhívta a figyelmet, hogy az ilyen információk segítségével mérsékelhető az igazgatóságok kockázati kitettsége, ami fontos tényező lehet a tehetséges vezetők bevonása szempontjából az igazgatóságok munkájába.

    Kapcsolódó linkek

  • Listázás a fórumban 
    Adatvédelmi beállítások