2005. április 10. 18:30, Vasárnap
Az Amazon saját print-on-demand kiadóval próbálja nyereségesebbé tenni
vállalkozását.
A POD szolgáltatás gyakorlatilag azt jelenti, hogy a legkisebb példányszám az
egy példány. A könyvek sosem tűnnek el a boltokból, miközben nem is fognak a
polcokon porosodni: ha valakinek kell belőle, kaphat egy frissen kinyomtatott,
még melegen kötött példányt, akár speciálisan egyedire szabott oldalformával,
betűtípussal - például, ha rosszul lát, akkor nagyobb betűkkel - a
könyvesboltban.
A megoldás nem számít újszerűnek, talán csak tudatos
üzletpolitikában való alkalmazása ritkaság, emellett szellemes átvágása lehet
az e-könyvek sikertelensége és a könyvkiadók pénzügyi veszteségei által
okozott feszültség gordiuszi csomójának.
Sok kiadó kínál digitális print-on-demand (POD), azaz "igény szerinti nyomtatású" kiadványt a hagyományos offset nyomtatás alternatívájaként. Míg az offset nyomtatás csak nagyobb példányszám esetén gazdaságos, a POD lehetővé teszi sokkal kisebb mennyiség, akár egyetlen kötet megrendelését is. A technológia fejlesztése ma már lehetővé teszi olyan színvonalú kiadványok kinyomtatását, amelyek alig különböztethetők meg a négyszínnyomásos offset technikával készült kiadványoktól.
A POD egyelőre kis szegmense a nyomtatási piacnak, de ez a szegmens bír a legnagyobb növekedési potenciállal. A CAP Ventures becslése szerint a POD kiskereskedelmi értéke a 2003-as 33,2 milliárd dollárról 60,2 milliárdra nő 2008-ig, ami évi 13 százalékos emelkedést jelent. A POD egy másik piacot is fellendíthet: az
önjelölt szerzőkét, akik 199 és 1500 dollár közötti áron maguk adhatják ki
könyveiket. A POD megoldás a mai kiadói "hazardírozást", a fogyasztói igények
állandó alul- vagy felülbecslését, a nyomtatáshoz szükséges minimális
példányszámhatárt át nem lépő könyvek teljes mellőzését és a túl sok
példányban kinyomott könyvek sok-sok éves költséges raktározását válthatja fel.
Persze a hagyományos könyvkereskedők és kiadóházak rövid távon
mindenféleképpen ellenérdekeltek. Például ha egy helyi könyvesbolt üzembe
helyezne a boltban egy POD terminált, amely teljesen professzionális módon
volna képes rövid idő alatt gyönyörű, fűzött könyveket készíteni, akkor
teljesen jogosan kérdezhetné úgy a könyv írója, mint az olvasója, hogy mi
olyan drága a könyvben, és vajon miért tarthat jogosan igényt a kiadó a
bevétel 85-90 százalékára, ahogy az ma megszokott.
Az elektronikus kiadók 50 százalékot adnak az írónak a hagyományos kiadók 10-15 százalékával szemben, valamint közvetlen kapcsolatot ígérnek az író és az olvasó között, illetve ha egy könyv elfogyott, akkor ahelyett, hogy esetleg évekig várnának az újabb kiadás elkészítésével, rögtön utánnyomnak. Sőt, a POD-nál, mint látjuk, nincs
is valami sok értelme arról beszélni, hogy egy könyv elfogyott és csak az
antikváriumban kapható, vagy könyvtárból kölcsönözhető.
A POD technológiát az EU is kiemelten fontosnak tartja kulturális
projektjeiben. Az "Elektronikus kiadói tevékenység, könyvek és levéltárak"
elnevezésű projekt létrehozását a kulturális miniszterek 1992. évi európai
konferenciája kezdeményezte. Az ennek keretében folyó tevékenységek célja a
többpárti demokrácia megszilárdítása, a tájékoztatáshoz való hozzáférés
támogatása a közép- és kelet-európai országokban, valamint a könyvszektor
(könyvkiadók, könyvterjesztők és könyvtárosok) megismertetése az új,
elektronikus környezet kihívásaival.
A program keretében előirányzottak a
következőkre terjednek ki: irányelvek a könyv- és elektronikus kiadói ágazat
számára, a könyvtári törvények létrehozása és reformja, a nemzeti könyvkiadás
helyzetének áttekintése, az új digitális kiadási-utánnyomási eljárás (print-on-
demand) alkalmazása, amely ideális technikai megoldás a kevéssé ismert
nyelveken írt művek megjelentetésére. A program törvényhozási és szakmai
segítséget nyújt a levéltári anyagok megőrzéséhez, elektronikus
feldolgozásához és hozzáférhetőségéhez, különös tekintettel Közép- és Kelet-
Európára. Egy elkészítendő európai szintű ajánlás a levéltárakhoz való
demokratikus hozzáférést és megőrzésüket támogatná.
Az Amazon számára két fontos területen is döntő fordulatokat hozhat a POD
technológia használata: a felesleges raktározás mértéke csökkenthető lenne,
másrészt pedig egy jól kidolgozott rendszerrel a rendelt könyvek szállítását -
és főként ennek költségeit - lehetne drasztikusan csökkenteni, ami több
milliós bevételnövekedést eredményezhet az online könyvkereskedő áruháznál.
Persze a legmagasabb hasznot az elektronikus könyvek teljes térhódítása
jelenthetne.