Feltérképezik a Föld eredeti benépesítését

2005. április 14. 14:59, Csütörtök
A National Geographic és az IBM bejelentették minden idők legátfogóbb genetikai antropológiai kutatási kezdeményezését.

Az úttörő jelentőségű, öt éves partnerséget jelentő Genográfiai Projekt során kifinomult laboratóriumi és számítógépes eszközökkel elemzik majd sok ezer ember DNS-mintáit, akik között bennszülött népek és modern társadalmak tagjai egyaránt lesznek. Spencer Wells a National Geographic helyszíni kutatója egy olyan, nemzetközi tudósokból és IBM kutatókból álló csapatot fog vezetni, melynek feladata genetikai minták gyűjtése, az eredmények elemzése és a mai emberiség genetikai gyökereinek feltárása lesz.

A Waitt Family Foundation finanszírozásával megvalósuló projekt során a tudósok világszerte 10 kutatóközpontot hoznak létre és több mint 100 000 DNS-mintát fognak megvizsgálni. A projekt a várakozások szerint számos részletet feltár az ember globális vándorlásainak történetéről és új felismerésekhez vezet arról, hogy az emberi fajt milyen kapcsolatok és különbségek alkotják.

"Úgy gondoljuk, ez lesz az antropológiai holdra szállás, melynek során a genetika eszközeivel pótoljuk az emberiség történetéről szóló tudásunk hézagait" - mondta Spencer Wells projektvezető. "DNS-molekuláink az emberiség közös történetét hordozzák. Az elkövetkező öt év során megfejtjük ezt a történetet, amely már csaknem elenyészett, mivel az emberek vándorlása és a népcsoportok keveredése eddig soha nem tapasztalt méreteket öltött."

Bárki részt vehet a Genográfiai Projektben azzal, hogy megveszi a készletet és engedélyezi, hogy az adatai bekerüljenek az adatbázisba. Az így létrejövő adatbázis az eddigi legnagyobb humán genetikai információ gyűjteményt fogja tartalmazni, és páratlan kutatási forrása lesz a genetika, a történettudomány és az antropológia művelőinek.

"A National Geographic 117 éve foglalkozik a világ felfedezésével és feltérképezésével" - nyilatkozta John Fahey, a National Geographic Society elnöke és vezérigazgatója. "Most az IBM-mel és Spencer Wellsszel kötött kiváló partnerségünk eredményeképpen a tudomány és technológia legfejlettebb eszközei állnak a rendelkezésünkre ahhoz, hogy feltérképezzük vándorutunkat a Föld bolygón. Reméljük, hogy ez a nagyra törő és fontos projekt hozzájárul majd ahhoz, hogy jobban megértsük és megbecsüljük közös történelmünket. A Waitt Family Foundation által igen bőkezűen támogatott helyszíni munka nyomán létre fog jönni az ember történetének virtuális múzeuma."

"Az IBM és a National Geographic történelmi expedícióra készülnek a közös múltba" - nyilatkozta Samuel J. Palmisano, az IBM elnöke és vezérigazgatója. "Ez a két szervezet régóta támogatja a tudományos felfedezéseket és teljesítményeket, mindegyikünk a maga módján szélesíti az emberi tudás és megismerés határait. Mi most tovább visszük ezt a világot gazdagító innovációs hagyományt, és örömmel fogadjuk azt a több százezer embert, akik velünk tartanak ezen a csodálatos úton." Az IBM Statisztikai Biológiai Központjából, a világ egyik legfejlettebb élettudományi kutató létesítményéből olyan tudósok vesznek részt a projektben, akik fejlett elemzési technológiák és adatrendezési módszerek segítségével vizsgálják majd a begyűjtött mintákat, és feltárják az adatsorokban rejlő szabályszerűségeket és kapcsolatokat. Az IBM nyújtja azt az alapvető számítástechnikai tudást és infrastruktúrát is, amellyel kezelni lehet majd a Genográfiai Projekt által elemzésre begyűjtött sok százezer minta genotípus kódjait.

"Minél többet tudunk meg az emberiség közös eredetéről és vándorlásairól, annál jobban érezzük majd, hogy ugyanahhoz a családhoz tartozunk" - mondta Ted Waitt, a Waitt Family Foundation alapítója. "Ennek tudatában pedig könnyebb lesz majd globális szinten is együtt élni és dolgozni."

A DNS-minták begyűjtése és a bennszülött népcsoportok körében folytatott helyszíni munka a projekt központi eleme. Azok a vérminták, amelyek több száz generáció óta helyben lakó vagy csak keveset vándorolt bennszülött népcsoportok tagjaitól származnak, olyan lényeges genetikai markereket tartalmaznak, amelyek megbízható módon jelzik az ősi vándorlási útvonalakat. Wells és neves nemzetközi intézetek által delegált tudós társai együttesen fogják vezetni a helyszíni és laboratóriumi kutatásokat. A tesztelés során egy nemzetközi tanácsadó testület fogja felügyeli a bennszülött népcsoportok kiválasztását és a szigorú mintavételi és kutatási protokollok betartását.

Bárki részt vehet a projektben azzal, hogy megvásárolja a részvételi csomagot amelynek ára 99,95 dollár, plusz szállítási és kezelési költség) és beküldi a szájüregéből vett kenetet, amivel egyrészt nyomon követheti, miként halad a projekt munkája, másrészt saját őseinek vándorlásairól is képet kap. A résztvevők adatainak védelme érdekében ezeket a személyes eredményeket biztonságosan és névtelenül tárolják. A National Geographic és az IBM rendszeresen tájékoztatni fogja az érdeklődőket és a tudományos közösséget a projekt eredményeiről, saját weboldalán és világszerte a National Geographic által fenntartott sok más médiában. Az Ádám nyomában című televíziós program az Egyesült Államokban a National Geographic Channel Felfedező sorozatában lesz majd látható, a világ többi részén pedig a National Geographic Channelen.

A részvételi csomagok eladásából származó bevételeket jövőbeni helyszíni kutatásokra fordítják és egy olyan utód projektre, amely a National Geographic kutatómunkájára épít a világ kultúráiról. Az utód projekt során oktatási és kulturális értékőrző projekteket fognak támogatni a résztvevő bennszülött csoportok körében.