2005. május 1. 16:32, Vasárnap
Ki tudja, mennyi kiaknázatlan lehetőség van még a mobiltelefóniában, ha
például az állampolgárok és a kormányzat közötti kommunikáció fejlesztésére
gondolunk?
Az angliai Kirklees helyhatósága olyan megoldást fejlesztett ki,
amelynek segítségével a helyi lakosok számos ügyben fordulhatnak az
önkormányzathoz - rövid szöveges üzenet formájában. Jelenleg egy olyan modult
tesztelnek, amelynek révén a szülők SMS-ben kaphatnak hasznos tippeket arra
vonatkozóan, hogyan tudják támogatni gyermeküket a vizsgákra való
felkészülésben. Az iTex névre keresztelt szolgáltatás azonban gyakorlatilag
bármilyen egyéb területen használható, és mivel kormányzati projekt keretében
fejlesztették ki, ezért valamennyi brit helyhatóság számára ingyenesen
hozzáférhető. Az önkormányzatoknak kifejlesztett csomagban egyebek között az
alkalmazás leírása, dokumentáció és oktatóanyag is található.
Még mindig maradjunk az Egyesült Királyságban, de a következő hír már inkább
az e-demokrácia témakörét érinti. A küszöbön álló választások előtt a britek
minden követ megmozgatnak, hogy rábírják a polgárokat, hogy elmenjenek
voksolni: most éppen egy WAP-alkalmazással a fiatalok szavazási hajlandóságán
kívánnak javítani. A Választási Bizottság támogatja azt a kezdeményezést,
amelynek lényege, hogy egy speciális WAP-os felületen megismertesse a 18-25 év
közötti korosztályt a választásokkal, választ adva azokra a kérdésekre, hogy
hogyan, hol és kire lehet szavazni. Az O2 szolgáltató által létrehozott WAP-os
oldal nem titkolt célja, hogy a korábbi választások alkalmával rendkívül
alacsony arányban szavazó, és az előrejelzések szerint a voksolás iránt
továbbra sem igazán érdeklődő korosztályt felpezsdítse.
Nem ez az első olyan program, amely arra irányul, hogy a brit fiatalokat kicsit közelebb hozza a politizáláshoz, meghozza a kedvüket a szavazásra; ráadásul általában az az érv hangzik el, hogy ez a korosztály a legnyitottabb az új technológiára, és talán
az új eszközök hatására indíttatást éreznek majd, hogy az urnákhoz járuljanak.
Az erre irányuló kísérletek eddig meglehetősen felemás eredménnyel zárultak;
meglátjuk, ezúttal beválik-e a terv.
Az elektronikus és a mobil kormányzat kiépítése terén egyaránt jeleskedő
Dubaiban pedig új alkalmazásokról szóló információk kerültek fel az mDubai
portálra. A mobilelőfizetéssel rendelkező dubai polgárok több népszerű push és
pull szolgáltatás közül választhatnak. A push-modell esetében az egyes
hivatalok általános, mindenkire érvényes információkat küldenek SMS-ben; a
pull-szolgáltatások lényege viszont, hogy az állampolgárok esetenként egyedi
információkért fordulhatnak a közszférához, így kérdéseikre személyre szabott
válaszokat kapnak.
A most beindított új szolgáltatások egy része a rendőrséghez fűződik: a helyi lakosok egy adott számra irányított SMS-ben javaslataikat vagy panaszaikat küldhetik el a rendőri szerveknek, de ugyanitt érdeklődhetnek a rendőrségen megpályázott álláslehetőséggel kapcsolatban is.