Informatikai csúcstechnológia a Debreceni Egyetemen

Informatikai csúcstechnológia a Debreceni Egyetemen

2005. július 14. 22:24, Csütörtök
A Debreceni Egyetemen 2005 nyarán adják át a Biológia és Szerves-kémia tudományterületeket, valamint a könyvtári és informatikai kiszolgáló tevékenységeket befogadó Élettudományi Épület és Könyvtárat.

A mintegy 10 milliárd forintos beruházással, közel két év alatt létrehozott épületkomplexum az integrált intézmény egyben legnagyobb beruházása. A megvalósítás során az egyetem kiemelt figyelmet fordított a legmodernebb informatikai infrastruktúra kialakítására. Az épületekben a hang- adat és videoforgalom egységes, konvergens hálózaton zajlik. A Cisco Catalyst eszközökre épülő redundáns aktív gerinchálózati rendszer minden végpont számára egyenként legkevesebb 100 Megabit/másodperc kapcsolt adatátviteli sebességet biztosít, ami nemcsak a hagyományos adatok továbbítását, hanem az interaktív multimédiás alkalmazások kényelmes működését is lehetővé teszi, ezáltal az animációs oktatási elektronikus anyagok online használata is biztosított.

A két épületben az 1350, illetve 570 darab strukturált végpontot 87 kilométernyi kábel köti össze, amely Debrecenből számítva légvonalban három szomszédos országhatárt is elérne. A dolgozói, illetve oktatói szobákban lévő számítógépes hálózati rendszer a virtuális helyi hálózati (VLAN) technológiát alkalmazza, így az új épületekben lehetőség van bármely számítógép logikai átcsoportosítására, vagyis a számítógépek fizikai elmozdítása nélkül olyan belső elektronikus alkalmazások használhatók ezeken, amelyek adatvédelmi és adatátviteli teljesítmény szempontjából az adott konkrét igényeknek legjobban megfelelnek. Az új épület kábelezés szempontjából már elő van készítve a legmodernebb WiFi-technológia kiépítésére is.

Az integrált informatikai rendszer kiemelkedő szolgáltatása a Cisco IP-telefonrendszer, amely 340 darab folyadékkristályos kijelzős intelligens készülék segítségével biztosítja az intézményen belüli, illetve kívülre irányuló telefonálás lehetőségét. A telefonrendszer szervesen kapcsolódik az intézmény városi méretű hagyományos belső telefonhálózatához is. Az IP-telefonok mindegyike eléri az egyetemi elektronikus telefonkönyv-adatbázist, ami lényegesen kényelmesebbé teszi a hívószámok keresését és tárcsázását.

"A debreceni Egyetem sugárúti, illetve a Vámospércsi úti kollégiumok épületeiben 2003 óta használjuk a Cisco IP-telefonrendszerét, amely mind beruházási, mind üzemeltetési oldalon jelentős megtakarításokat eredményezett. A kedvező tapasztalatok birtokában döntöttünk úgy, hogy az új fejlesztés során is a Cisco IP-telefónia rendszerét alkalmazzuk" - mondta Gál Zoltán, ISZK igazgató.

"A Cisco kiemelt feladatának tekinti az oktatás támogatását. A legújabb hálózati technológiák, mint a biztonságos vezeték nélküli hálózatok vagy a videokommunikáció új lehetőségeket nyitnak az oktatók és diákok számára egyaránt. Örömömre szolgál bejelenteni, hogy a Debreceni Egyetem Élettudományi Épülete és Könyvtára számára 25 db IP-telefonhoz illeszthető USB-kamerát és Cisco Video Telephony Advantage szoftvert adományoztunk, melyek segítségével az intézmény az IP-hálózaton keresztül könnyedén és gyorsan létesíthet videotelefon kapcsolatot a házon belül vagy akár a hazai és nemzetközi társintézményekkel" - mondta Budafoki Róbert, a Cisco Systems Magyarország ügyvezető igazgatója.

Az épületkomplexum generálkivitelezését a HUNÉP Universal Rt. végezte, a tervezést a Teampannon Építész és Mérnöki Iroda Kft., a munkálatokat az intézmény vezetősége és a Műszaki és Fejlesztési Igazgatóság irányította, míg az integrált informatikai és telefonhálózat tervezésének és kivitelezésének felügyeletét, valamint a további üzemeltetési feladatokat a Debreceni Egyetem Informatikai Szolgáltató Központ biztosította, illetve látja el. Az informatikai kivitelezés ugyancsak helyi cég, a Beks Kommunikációs Technika Kft. alvállalkozói munkája. Az IP-telefónia rendszert a Synergon Rt. telepítette és a Net'54 Kft. integrálta a meglévő hagyományos alközponthoz. Az intézményi belső telefonrendszer mellékei számának szignifikáns növekedése miatt szükség volt az ötszámjegyű címzési rendszer bevezetésére, amelyet a BCN Rendszerház Kft. összefogásával a telefonközpontok üzemeletetésére szakosodott további cégek három napos munkája eredményeként valósult meg.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások