Jövő héten indul a 2005-ös Sziget

Jövő héten indul a 2005-ös Sziget

2005. augusztus 5. 14:09, Péntek
Az idei Sziget augusztus 10-17-ig várja látogatóit naponta több száz programmal, 60 helyszínen, felsorakoztatva 100-nál is több nemzetközi sztárt. A számos zenei helyszín mellett az esemény a kultúra többi területéről is erős programot ígér, igazi csemegéket kínálva a színház, a képzőművészetek, az irodalom, és a táncművészet területéről is.

Az idei egy hét valójában nyolc nap, hiszen a "nulladikon"- augusztus 9-én - a negyven éves Illés zenekar lép a Nagyszínpad porondjára. Gerendai Károly, a Sziget főszervezőjének korábbi nyilatkozata szerint már nem a bővítést, hanem a minőség javítását tartják fontosnak, mind a szolgáltatások, mind a programok terén. Az esemény egy héttel későbbre csúsztatása is ezzel indokolható, mivel korábban a nemzetközi sztároknak nem felelt meg az időpont. Az erős program miatt jelentős az érdeklődés a külföldi látogatók között. Az értékesítés már áprilisban elindult külföldön, emiatt lehet hogy a hetijegyek már el is fogytak. A 25 000 hetijegy hozzávetőleg felét vették meg Magyarországon.

Az idei eseményen továbbra is a látogatók szórakozását segítik a már megszokott szolgáltatások (mosodától a csomagmegőrzőig, gyerekmegőrzőtől a polifoam-kölcsönzőig), azonban - a minőségi fejlesztés jegyében - újdonságokról is be lehet számolni. Nagyobb lesz idén például a Nagyszínpad előtti nézőtér; az erős program - és az utolsó Illés koncert - miatt várható nagyszámú embertömeg számára a szervezők a teret úgy alakítják ki, hogy ott akár - a korábbi 40e helyett - 50 000 néző is elférhessen. A szervezők közlése szerint a higiéniai szolgáltatások köre (WC-k, tusolók) a tavalyihoz képest kb. 10%-kal bűvül és több ponton a vadonatúj tusoló-konténereket állítanak majd be. Mindenki felsóhajthat, az egyik legnagyobb gond, a hangszigetelt sátrak szellőzését is fontosnak tartják: idén a korábbinál 10-szer nagyobb teljesítményű ventillációs rendszerrel oldják meg.


Újítás az ún. vendéglátó negyedek kialakítása is. A szervezők törekvése az volt, hogy mint több nagyvárosban, úgy a Sziget-városban is legyenek vendéglátó blokkok, ahol egy-egy ilyen helyen megtalálhatja a látogató a különböző típusú egységeket. Az idén - kísérleti jelleggel - öt centrumot alakítanak ki, reményeik szerint átláthatóbbá és ezzel könnyebben elérhetővé téve a vendéglátó szolgáltatásokat.

A Tesco áruházlánc összesen 600 négyzetméteren, három éjjel-nappal nyitva tartó üzlet felállításával gondoskodik arról, hogy olcsón vásárolhassanak a kilátogatók. A hosszas sorbanállás elkerülésére az igéretek szerint boltonként négy kasszát működtetnek majd. A nem önkiszolgáló rendszerben, pult mögül árusított termékek között megtalálható lesz a pékárutól kezdve a tisztálkodási szereken keresztül egészen a hálózsákig szinte minden, amire egy héten keresztül szükség lehet. Lesz továbbá patika, talált tárgyak osztálya, értékmegőrző, 168 órás egészségügyi és biztonsági ügyelet, nyelvi elsősegély sátor, információs pult és számos további szolgáltatás, ami kényelmessé teszi a kint eltöltött hetet.


Menjünk végig sorra a fő húzóneveken, kik is lesznek az idei fesztiválon. Mint a bevezetőben már említettük, a hazai rock-, és kultúrtörténet egyik legnagyobb legendája, az Illés zenekar az esemény nulladik napján, augusztus 9-én, a Nagyszínpadon lép fel. Tragikus esemény, Pásztory Zoltán hirtelen halála tette kétségessé a zenekar 40 éves jubileumi koncertjét. Miután azonban a tagok úgy látták, ez felelne meg Pásztory Zoltán kívánságának is, a legendás dobos tanítványával, Szörényi Örssel kiegészülve megtartják a zenekar utolsó koncertjét.

Az Illés zenekar a hatvanas évek közepén zenéjével, gondolataival egy új életérzést jelentett, megtestesítette és kifejezte egy nemzedék álmait. A "nagy" generáció egyik emblematikus zenekarának fellépésével az "Y" generáció eseményén talán megtapasztalhatja minden nemzedék, hogy vannak olyan életérzések, vágyak és gondolatok, amelyek törvényszerűen megjelennek egy-egy adott korban, függetlenül a társadalmi környezettől, és ezek azok az érzések, gondolatok, amelyek hidat képeznek a - talán túlhangsúlyozott - generációs szakadékon. A hazai rocktörténet legendájának koncertjére - bár az érdeklődés valószínűleg nagy lesz -, tekintettel a hetijegyesekre és a Nagyszínpad előtti tér ötvenezres befogadó-képességére, mindössze 25 000 jegyet fognak csak eladni.

A Szigetet népszerűsítő reklámok elején fura módon a hazánkban nem túl ismert Franz Ferdinand szerepel. Őt 2003 végén már mint befutásra esélyes zenekart ízlelgette a brit zenei média, aztán 2004 elején megjelent lemezüket már egyöntetű ujjongás fogadta. A négytagú együttes úgy zárta az évet, hogy a független lemezkiadás ellenére 2 millió lemezt adtak el világszerte és az összes létező és fontos angol/brit zenei díjat besöpörték - MTV Music Awards, Brit Awards stb.- ráadásul egy új zenei trend előtt nyitották meg a kaput.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások