Jól jön a befektetőknek a mobilinternet-háború

Jól jön a befektetőknek a mobilinternet-háború

2005. november 1. 23:59, Kedd
Egyre élesedő verseny kezd kialakulni a mobilinternet-szolgáltatók körében: trónkövetelőként lépett fel ugyanis az uwb (Ultra Wide Band - ultraszéles sáv), amely megpróbálja letaszítani a wifi-t. Az utóbbiban érdekeltek szerint nincs ok a félelemre, az előbbi szószólói szerint azonban egyre több szórakoztatóelektronikai berendezés használja az uwb-technikát. Akárhogy is lesz, érdemes szemlét tartani mindkét technológiát alkalmazók körében.

A wifi (wireless fidelity)-technológia egyre szélesebb körben terjed el a felhasználók körében, és ezzel párhuzamosan egyre több fejlesztő dönt úgy, hogy szórakoztatóelektronikai készülékeit felruházza e technológiával. A tengerentúlon gyakorlatilag mindenhol találni wifi-kapcsolódásra alkalmas hotspotot, és a technológia egyre inkább elterjed itthon is: számos étterem, kávéház és hotel csalogatja ezzel vendégeit. Az ingyenesen használható, gyors internetezésben rejlő lehetőségeket a cégek hamar felismerték, csakúgy, mint a befektetők - és ez meg is látszott a részvényárfolyamokon.

Ám a trónra mindig akad más pályázó is, ebben az esetben az úgynevezett uwb-technológia és annak fejlesztői. Az ultraszéles sávú mobilinternetben egyik legérintettebb társaság, a Freescale Semiconductor uwb-vel felszerelt termékek és az ezeket meghajtó chipek gyártásával foglalkozik. A társaság szerint az uwb mindenre képes, amire a wifi, sőt többet is tud - a wifi-ben érdekelt cégek persze cáfolják ezt. Az egyre élesedő versenyre érdemes odafigyelni, hiszen az árfolyam is többnyire azon áll vagy bukik, hogy melyik mellett döntenek a felhasználók.

A Motorolából kivált Freescale mindenesetre a harmadik negyedben az előző év hasonló időszakában elért 57millió dollárról 164 millió dollárra növelte bevételeit, és ez javarészt a mobiltelefonchip-eladásoknak köszönhető: itt 8,5 százalékos növekedés volt. A cég részvényeinek árfolyama 22,45 dollár volt múlt pénteken a 15,04 dolláros éves mélypontjához képest. Nem is csoda, hiszen a társaság fejlesztései igen széles kört érinthetnek: október elején mutatták be legújabb nagy sebességű uwb-chipjüket, amely a Bluetooth technológiával is kompatibilis. A Freescale szerint, mivel jelenleg körülbelül 250 millió felhasználó rendelkezik bluetoothos készülékkel, a technológia és maga a chip is kimondottan ígéretes jövő előtt áll.

A wifi-pártolók oldalán áll a Philips, a társaság szerint nincs ok a technológia (és természetesen a k+f vagy a befektetések) temetésére. Az uwb soha nem fogja igazán pótolni a wifi-t, állt Cesar Vohringer, a társaság szórakoztatóelektronikai részlege technológiai vezetőjének legutóbbi közleményében. Súlyos adatokkal támasztotta alá szavait: az USA mintegy 10 millió háztartásában wifi-t használnak, amellyel az összes számítógép, PDA és más eszköz is ugyanazt a kapcsolatot alkalmazza az internetezéshez.

A felhasználóbarát környezet megteremtése érdekében egyre többen fordulnak a wifi felé: legutóbb az Eastman Kodak döntött úgy, hogy digitális kamerájába beépíti a technológiát. Ezzel lehetővé válik, hogy a képeket közvetlenül az internetre töltsük fel - vagyis nincs szükség közbeiktatni egy számítógépet. A Philips az európai piacon árulja zenedobozát, amely 750 CD-nyi zenei anyagot képes tárolni, ezt pedig a lakás különböző részein elhelyezett, a zenedobozzal wifi-kapcsolatban álló hangfalakon lehet lejátszani. A wifi-technológia egy teljesen új termékcsaládot is életre keltett, az úgynevezett médiaadaptereket. Ezek a szerkezetek a személyi számítógépeken lévő fotókat, filmet vagy zenét küldik el a hifi-berendezésekre vagy a tévére.

Az ilyen eszközöket gyártó Netgear vagy a Cisco Systems Linksys részlege sem panaszkodhat. A Netgear harmadik negyedévi bevétele 10 százalékkal, 11,13 millió dollárra nőtt az egy évvel ezelőttihez képest, a Cisco pedig még májusban közölte, hogy pénzügyi évének harmadik negyedében 1,21 milliárd dollár nyereséget ért el az egy évvel korábbi 987 millió dollár után. Az árbevétel 22 százalékkal, 5,62 milliárd dollárra nőtt, meghaladva a Reuters elemzői várakozását.

Azt, hogy melyik technológia győz, megmondani előre lehetetlen, a cégek képviselői egyetértenek abban, hogy a végén úgyis a felhasználó dönt. Addig is mindkét technológia képviselői sorolják a maguk előnyeit, ebben pedig egyelőre a wifi vezet. Az uwb-nek ugyanis nagyobb fizikai gátjai vannak, mint a wifi-nek: míg utóbbi mintegy 100 méteres körzetben működik, az uwb csupán 30 méteresben, ráadásul egy téglafallal sem küzd úgy meg, mint a wifi. Ezen túlmenően, a wifi mögé újabban olyan nagyok sorakoznak fel, mint például az Intel és a Microsoft, amelyek nemrég jelentették be, hogy együttesen kívánják bevezetni az úgynevezett Simple Config megoldást, amellyel a felhasználók egy gombnyomásra tudnák csatlakoztatni készülékeiket az internetre.

Ráadásul az új - az eddiginél kétszer gyorsabb - wifi-szabványt már tesztelik, és 27 társaság ajánlotta fel, hogy bevezeti, köztük a Cisco és a Sony. Ehhez képest az uwb véglegesített szabványára még várni kell, a Freescale az egyik szabványt használja, az Intel, a Hewlett-Packard és a Samsung pedig egy másikat. Az uwb-t fejlesztő cégek azonban kitartanak amellett, hogy mindennek ellenére a technológia hamarosan átveszi a vezető szerepet. Mit tesz ilyenkor egy vérbeli befektető? Elemzők szerint ez egy tipikus win-win szituáció: nagyon éles és nagy a verseny - majdnem mindegy, mi történik, csak arra kell figyelni, mikor melyik cég jelenti be legújabb vívmányát.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások