Neten tájékozódunk, de nem ott vásárlunk

Neten tájékozódunk, de nem ott vásárlunk

2006. január 5. 15:25, Csütörtök
A Szonda Ipsos és a Gfk Hungária kutatóintézetek Internet Audience Research (IAR) kutatásának legújabb eredményei alapján a legalább havi rendszerességgel internetezők 14%-a használja az internetet vásárlásra, viszont ennél lényegesen több, 53% keres információt az interneten az (akár online, akár hagyományos) vásárlásokat megelőzően.

Sokan - ha nem is az interneten rendelik, vásárolják meg a könyvet, műszaki cikket, filmet vagy egyéb terméket - kihasználják az internet információbőségét, és felhasználják, hogy megkönnyítsék offline döntésüket, a hagyományos vásárlást. Az információt keresők többsége (79%) a termékek után kulcsszavas keresőoldalakon keresztül kutat, ezzel szemben a kategorizált keresőoldalakat a termékek után kutató felhasználók fele használja kifejezetten erre a célra. Nagyon jellemző még, hogy a felhasználó közvetlenül ellátogat a termék, vagy a gyártó honlapjára (62%), illetve hogy szakoldalakat és teszteket hív segítségül a vásárlás hatékonyabbá tételéhez (49%).

A különböző fórumok is hasznos forrást jelenthetnek, ha valaki jobban meg szeretné tudni, hogy mit érdemes vásárolni, milyen tapasztalatokat szereztek a különböző termékek vásárlói. 19% keres ilyen módon, míg a vásárlás előtt keresgélő felhasználók 12%-a chat-elve, email-ben, üzenőszoftvereken keresztül kommunikálva próbál több információhoz hozzájutni. Abban a tekintetben, hogy milyen termékek információit keresik a vásárlók az interneten, a műszaki cikkek a legnépszerűbbek (68%), de sokan kutatnak könyvek, zenei kiadványok, utazási szolgáltatások vagy számítógép hardver eszközök után.

Az online vásárlók alacsony, 14%-os aránya mellett akkor sem látunk sokkal magasabb arányt, ha azt vizsgáljuk, hányan mutatnak hajlandóságot a jövőbeli internetes vásárlásra. Még ebben az esetben is csak a havi rendszeres internetezők negyedéről beszélhetünk.

Az online vásárlás iránti egyfajta távolságtartást mutatja az is, hogy a vásárlók elsősorban megrendelni szeretik a kívánt terméket, szolgáltatást az interneten, viszont fizetni jellemzően nem az interneten keresztül szoktak (bár az esetek egy részében erre lehetőségük sincs). A vásárlók a készpénzes utánvételt részesítik előnyben, 64%-ra jellemző ez a fizetési forma. 38% interneten rendeli meg a terméket vagy szolgáltatást, de a helyszínen (boltban, raktárban) fizet (és veszi át az árut). A vásárlóknak csak töredéke, kevesebb mint ötöde használ bankkártyát a fizetéshez, a kuponos, mobiltelefonos vagy ’prepaid’ kártyás fizetés használatának aránya pedig elenyésző.

Ha már vásárolnak az interneten, elsősorban könyvet vesznek a netezők (43%), de népszerűek még a műszaki cikkek (38%), számítógép hardver eszközök (25%), zenei anyagok (25%) is. A vásárlóknak megközelítőleg az ötöde vásárol, rendel ételt, de élelmiszer beszerzésére már csak 5% használja az internetet.

A két kutatóintézet szeptemberben és októberben az Internet Audience Research kutatás keretében - melynek tárgya az internet-használat részletes vizsgálata és több mint 100 weboldal olvasottságának mérése - 4000 interjút készített a legalább havonta internetező 14 évnél idősebb lakosság körében. Az eredmények erre a népességre reprezentatívnak tekinthetőek, a mintahiba a teljes mintára vonatkozóan legfeljebb +/-1,5%.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások