2006. január 17. 13:43, Kedd
A másodperc huszad része. Mindössze ennyi ideje van egy weboldalnak arra, hogy lenyűgözze a látogatót, és az első vélemény tartósnak is bizonyul - derül ki egy kanadai egyetem felméréséből.
Dr. Gitte Lindgaard és az ottawai Carleton Egyetemen dolgozó munkatársai weboldalakat villantottak föl kisérleti alanyaiknak mindössze 5 századmásodperc erejéig és arra kérték a résztvevőket, értékeljék azok vizuális megjelenését. A kutatás vezetői később megismételték a kísérletet, ám ezúttal hosszabb ideig mutatták őket: az eredmény ugyanaz volt. "A vizuális hatást mindössze 5 századmásodperc alatt értékeljük ki, tehát a webtervezőknek mindössze ennyi idejük van arra, hogy lenyűgözzenek minket" - áll a
Behaviour & Information Technology című szaklapban megjelent tanulmányban.
Ha a felhasználó tetszetősnek talál egy weboldalt, ez a benyomása a honlap más részeire, így a tartalmára is kivetülhet. "Amíg az első benyomás számít, addig az sem segít, ha kedvezőbb ajánlatokat nyújtasz, mint a versenytársaid" - összegezte Lindgaard. Ráadásul a kutatók úgy vélik, hogy ezek az első benyomások olyan kezdeti véleményt alakítanak ki, amely alapvetően befolyásolja majd hosszú távú meggyőződésünket.
Lindgaardék a kísérlet előtt úgy gondolták, lehetetlen bármit is vizuálisan megítélni ennyi idő alatt - írja a
Nature szakfolyóirat - hiszen átlagosan 5 századmásodpercbe telik elolvasni egy szót.
Pedro Sostre internetes marketinges és tervező szakember az
E-Commerce Times oldalán megjelent cikkében meglepődve konstatálta, hogy az emberek ilyen rövid idő alatt képesek döntéseket hozni, ugyanakkor hihetőnek tartja Lingaard kísérletének eredményét. "A fogyasztók napról napra egyre inkább a külcsín alapján ítélnek mindent - még ha nem is tudnak róla" - mondta Sostre a Sostre & Associates webtanácsadó, tervező és fejlesztő cég kreatív igazgatója. "Már azzal is kritikusokká válnak, hogy egyre több weboldalt tekintenek meg."