Nők és informatika: megvalósuló egyensúly?

Nők és informatika: megvalósuló egyensúly?

2006. február 16. 22:03, Csütörtök
A nemek közti különbségek visszatérő témának számít az informatikában, a világhálóval és a technikai újdonságokkal kapcsolatban. Sokan lerágott csontnak tartják, mások pedig feleslegesnek minősítik a kérdés boncolgatását, amelynek azonban kétségkívül megvan a maga érdekessége.

Néhány évvel ezelőtt még nem okozott különösebb problémát a számítógépet, vagy a világhálót használók nemi össze­tételének meghatározása: alapvetően technikai terület lévén a gyen­gébbik nem képviselői kevesebb érdek­lődést mutattak ez iránt. Napjainkban azonban meg­sza­po­rod­tak az ilyen jellegű felmérések, és sokak számára érdekes lehet - akár csak minden­napjainkban, ismerőseink körében - megfi­gyelni a helyzet nem is olyan lassú válto­zását. Arról azonban már megoszlanak a vélemények, hogy minden terü­letre kiterjedő gyors ütemű kiegyen­lítődésről, vagy a munka­helyi, életmódi sajátos­ságokból adódó folya­matról van szó, amely csak a statisztikákban jelentkezik eképpen.

Amint említettük, felmérésekből nincs hiány, eze­ken keresztül mind a tengerentúli, mind a hazai tenden­ciákat nyomon követhetjük. Persze az adatok, megfi­gyelések megbíz­hatóságát sokan meg­kér­­dő­je­lezik mondván, hogy saját ta­pasz­ta­la­tuk merőben ellent­mond ezek­nek. Az Egyesült Álla­mok­ban egyenesen arra a megállapításra jutot­tak, hogy a nők - nagyobb létszámuk miatt - im­már fölényben vannak az interneten, vagyis napjaink­ban több nő internetezik, mint férfi. Ha­zai vi­szony­latban pedig megtudhattuk, hogy főleg otthonról netezünk, és a férfiak átlaga jóval meg­ha­lad­ja a nők internethasználattal töltött idejét.

Az ENSZ Európai Gazdasági Bizottságának (UNECE) megbízásából készült tanulmány már az öreg kontinens szinte minden országára tekintettel közölte összesített adatait, amelyek egyértelműen jelezték: nincs óriási különbség a nemek között a számítógép- és internethasználat időtartamát illetően. Előbbinél mindössze 1-8 százalék között mozgott hímtársaink előnye, míg a világhálón 1-6 százalékkal több időt töltöttünk a gyengébbik nemhez képest.

Az igazi különbség - amint arra már többször felhívták a figyelmet - a szokásokat, az érdeklődési területeket illetően figyelhető meg. Nem véletlen, hogy az eltérés a munkahelyi használat esetében a legkisebb: a nők jó része elsősorban munkaeszközként használja, és annak is tekinti a számítógépet, és kevésbé valószínű, hogy a PC-n végzett munka után otthon is nekiáll pötyögni a gépen. A nagy kivételt a kapcsolattartás, vagyis az email és az azonnali üzenetküldők jelentik, itt ugyanis már igencsak otthonosan mozognak: fontosak a hírek, a tanácsok, a kultúra és természetesen a divat. A férfiak ellenben a szórakozás/hobbi területén igyekszik új lehetőségeket találni - nem véletlenül emlegetik kissé gunyorosan, hogy a férfi játékos lény, egész életében játékokra van szüksége.

Éppen erre, vagyis a szórakozásra koncentrál a Pew Internet & American Life Project mostani felmérése, amely csaknem kétezer internetező megkérdezése alapján állítja, hogy minden harmadik felhasználó különösebb cél nélkül csatlakozik a világhálóra. Szórakozási, időtöltési célból a férfiak 34 százaléka, míg a nők 26 százaléka böngészik az interneten - a meghatározott célok között a levelezés az első 52 százalékos aránnyal, a keresők használata második 38 százalékkal. A harmadik legfontosabb tevékenység a hírolvasás, amelyet a megkérdezettek 31 százaléka választott ki.

A mobiltelefonoknál szintén megfigyelhető némi eltérés, nemcsak a használat, hanem a külső terén is. Egy brit megfigyelés szerint a férfiak rövid, tömör, lényegre törő üzenetei alól csak egy kivétel van: ha a címzett nő. A nők ezzel szemben a rövid szöveges üzeneteikben is kimutatják az érzéseiket, érzelmeiket, gyakran írnak aggódó vagy becéző szavakat. A legtöbb gyártó a külcsínnél is figyel a különbségekre: készülnek kifejezetten "nőies" karcsú, formás külsejű készülékek, míg a férfiaknak általában ormótlanabb, komorabb színvilágú változatokat szánnak. Kérdés, hogy ez valóban szerepet játszik-e a vásárlásban, vagy csupán a gyártók szexista gondolkodásmódjának eredményeként jelennek meg a kínálatban.

Összefoglalva, valóban elmondható, hogy jól halad a nemek közötti kiegyenlítődés, ami abszolút pozitív - kivéve, ha a lánytestvér, barátnő, feleség, anyuka, stb. éppen előlünk foglalja a helyet.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások