Mi a menő a magyar fiatalok körében?

Mi a menő a magyar fiatalok körében?

2006. március 16. 14:08, Csütörtök
Az amszterdami székhelyű Cool Unlimited a CoolBrands program keretében arra keresi a választ, hogy Európa országaiban melyek azok a márkák, amelyek leginkább megfogják a fogyasztókat.

A Nagy-Britanniában már lezajlott CoolBrands felmérések szerint David Beckham és Viktoria Beckham már nem cool, helyüket olyan nevek vették át, mint Johnny Depp, Brad Pitt, Keira Knightly és Jude Law. A Beckham házaspár több európai országban jelentősen visszaesett, a lengyeleknél II. János Pál pápa is látványosan lekörözte őket a népszerűségi listán.

A felmérésekből az is kiderült, hogy a lengyelek fizetnek a legtöbbet egy áruért csak azért, mert az cool, míg a magyarok a legkevesebbet. New York és Párizs az európai polgárok számára legmenőbb város. A nagysikerű nemzetközi CoolBrands program keretén belül Magyarországon is lezajlottak az első szavazások, ahol a hazánkban forgalmazott és használt fogyasztói márkák közül egy független szakértőkből álló szakmai bizottság választotta ki azokat a különleges brand-eket, amelyek leginkább azonosíthatók a cool életérzéssel. A szavazásba, amely a hírességek mellett természetesen elsősorban az egyes márkákra terjed ki, a CoolBrands program bevonja a széles közvéleményt is: a nagyközönség a www.coolmarkak.hu magyar nyelvű internetes oldalon adhatja le szavazatait.

A programhoz már csatlakozott britek, dánok, finnek, franciák, hollandok, németek mellett a kelet-európai régióból a cseheken és lengyeleken kívül az idei évben már a magyarok is szavazhatnak. A felmérések, a szakmai- és közönségszavazás eredményeinek feldolgozásakor többek között arra is fény derül majd, hogy mi minősül coolnak Kelet- és mi Nyugat-Európában, hogy mitől válik egy termék vagy egy híresség menőbbé egy adott országban, és miért értékelődik le egy másikban.

A CoolBrands program szervezői az előzetes elemzésekből arra a következtetésre jutottak, hogy míg összességében Nyugaton a coolnak minősített termékek a személyiséget hangsúlyozzák, mint például a Volkswagen Beetle, a Mini vagy a Smart autómárkák, addig Kelet-Európában a piacon már megszerzett presztizs a legfontosabb tényező, mint például a BMW, a Nike, az MTV, vagy a Sony esetében.

A magyarországi szakmai értékelést végző CoolBrands bizottság nehéz feladat előtt állt akkor, amikor a "coolság" fogalmának meghatározására vállalkozott. Megállapításuk szerint a fogyasztókban a cool márka iránti birtoklási vágy egyfajta önkifejezési eszköz, hiszen tulajdonosát különlegessé, egyedivé teszi mások és önmaga szemében. A trendi és a cool között az tesz igazi különbséget, hogy míg a divatos a már felkapottat jelenti, addig a cool márka előtte jár a piaci trendnek, lényege az a leginkább lelkileg megfogható tartalom, amit maga a termék hordoz. Gyakran az exkluzivitás, a nehezen hozzáférhetőség is ezt a hatást erősíti, de nagyon fontos az ideológiai és kulturális háttér is. Ugyanis hogy mi tesz valamit coollá, azt az adott ország és a régió sajátosságai is egyértelműen befolyásolják.

A magyarországi CoolBrands szakmai bizottságon belül nemrégiben lezajlott felmérések szerint a legcoolabb utazási célnak New York minősül, a legcoolabb magyarországi város Budapest, e legmenőbb férfisztár Till Attila, és mint a CoolBrands országaiban mindenhol a technológiai kategóriában, itt is az iPod lett a nyerő.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások