Egyre több blogot adnak ki könyvben

Egyre több blogot adnak ki könyvben

2006. április 12. 16:59, Szerda
Az író bosszúja a kiadóval szemben, a kézirat diadala, amely meghódítja az olvasót anélkül, hogy átmenne a piac szakértőinek rostáján: a blook - a "book" és a "blog" hibridje - az internetes naplókat változtatja könyvvé.

A Brit Nemzetközösség egyik leghíresebb irodalmi díját, a Booker Prize-ot klónozza a nemrég alapított Blooker Prize, amelyért versenyre keltek a Hálón született legkülönbözőbb művek, naplók, mindazok az írások, amelyek felkelthetik a hagyományos kiadók érdeklődését annyira, hogy könyvvé válhatnak - írta a La Repubblica című olasz napilap.

A díjat, amelyért 89 szerző indult egy tucatnyi országból, Julie Powell New York-i titkárnő nyerte Julie és Julia: 365 nap, 524 recept című blogjával, amelyben Julia Child francia szakácskönyvének receptjeit valósította meg, beleszőve családja mindennapi életét és a ráklikkelők tanácsait. Az érdeklődés olyan nagy volt a blog iránt, hogy a neves Penguin kiadó érdemesnek tartotta a megjelentetésre. És a kiadónak jó orra volt, mert már elfogyott belőle 100 ezer példány. A díjat a fikció kategóriában egy "gótikus" regény kapta és a kiválasztottak közé került egy képregény is.

A Blooker Prize-t Bob Young amerikai milliárdos alapította, aki, miután szoftver-cégével jelentős vagyonra tett szert, létrehozta a Lulu.com-ot, a honlapot, amelyre mindenki felviheti irodalmi termékét, amelyet a társaság kérésre ki is nyomtat. A honlap 2002 óta működik, jelenleg 20 ezer írás van rajta. Ezekből havonta átlag 50 ezer példány jelenik meg könyvalakban. Nem nagy üzlet, de pénzüknél vannak - nyilatkozta a társaság.

A műfaj, amelyet Young "az irodalom és a technológia avantgardjának" nevez, érdeklődést vált ki az egész világon. A blogoszféra ígéretes vadászterület lett a kiadók számára, akik új tehetségeket fedezhetnek fel azzal az előnnyel, hogy a művek fogadtatását már a látogatók tesztelik blog korában. Az egyetlen probléma, hogy túl sok kezd lenni belőlük. Legalább 60 millió blog él a hálón és számuk naponta 75 ezerrel gyarapodik. Igaz, a rákattintásokkal elég pontosan lehet mérni, hogy melyek azok, amelyek kellenek a közönségnek, a kevésbé érdekesek hamar kihullanak a rostán, és a kiadók is megúszhatnak néhány kereskedelmi melléfogást.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások