Digitalizálnák a légiirányítási rendszereket

Digitalizálnák a légiirányítási rendszereket

2006. június 20. 18:14, Kedd
A repülőgépekben már meghonosodott legfejlettebb technológiákkal összevetve a legkülönfélébb légiiárnyítási rendszerekkel folytatott kommunikáció még mindig "kőkorszaki" technológiával történik.

Az 1940-es gyakorlattal megegyező módon a pilóta analóg rádió kapcsolaton jelenti helyzetét és ugyanígy kap utasításokat a földi irányítóktól. Az EU-Bizottság fejlett technológiai cégekkel karöltve keresi a kiutat és a megoldást. A Bécsben holnap, szerdán befejeződő "Aeronautic Days 2006" konferencián támogatott légiközlekedési kutatási projekteket mutattak be uniós képviselők és vállalati szakemberek.

Egy modern digitális kommunikációs rendszer bevezetésének a legfőbb akadálya az a tény, hogy a légiirányítás az Unión belül az egyes tagországok hatáskörébe tartozik - mutatott rá Klaus Pseiner, a kutatásokat támogató szervezet, az FFG igazgatója. Minden egyes ország saját légiiárnyítási központtal és saját technológiai rendszerrel rendelkezik. A brüsszeli felügyeleti hatóság az Eurocontrol szabja meg, hogy egy időben egyszerre mennyi repülőgép tartózkodhat a levegőben. Mindez időintervallum-kiosztás, úgynevezett "slot"-kiosztás alapján történik, amelyhez minden egyes repülőgépnek igazodnia kell. A gép által az egyes országok felett követendő utasításokat az illetékes nemzeti légiirányítás adja ki.

Hannes Bardach a bécsi Frequentis informatikai vállalat szakértője szerint 2020-ig vagy 2025-ig létre kellene jönnie az Európa szerte egységes modern légiiárnyítási rendszernek. Erre azért is elengedhetetlenül szükség lesz, mivel a becslések szerint a légiforgalom az elkövetkező húsz évben megháromszorozódik. "Modern technológiák alkalmazásával a légifolyosók egyre jobban telítődő áteresztő kapacitását legalább meg lehetne duplázni" - mutat rá.

A Frequentsi koordinálja az európai "Broadband-VHF" kutatási projektet. Ennek keretében vállalatok és egyetemi kutató intézetek részvételével arra keresik a választ a kutatók, hogyan lehetne a légiforgalom rendelkezésére álló frekvencia tartományokat digitális adatátvitelre is igénybe venni. Ezzel a megoldással alkalmazásba lehetne venni a legmodernebb technológiákat anélkül, hogy az zavarná az egyébkén változatlanul szükséges analóg rádió kommunikációt.

Európa szerte jelenleg hatvan légiirányítási központ működik, amelyek naponta 30 ezer polgári légiforgalmi eseményt bonyolítanak le. Egy nap bármely tetszőleges időpontjában mintegy négyezer repülőgép van úton Európa légterében.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások