Elektromos versenyautók, egyelőre Kaliforniában

Elektromos versenyautók, egyelőre Kaliforniában

2006. július 29. 09:28, Szombat
Két szilícium-völgybeli vállalkozás - a komputeriparban felhalmozott tapasztalatokra alapozva - tisztán elektromos hajtású versenyautókat fejleszt.

Nyolc évvel ezelőtt találkozott Ian M. Wright és Martin Eberhard, két, a Szilícium-völgyben dolgozó szakember, akik megszállottan rajonganak a különleges autókért. Ismeretségük négy évvel később egy közös vállalat: a Tesla Motors Inc. megalapításához vezetett, amely nagy teljesítményű, tisztán elektromos hajtású versenyautók kifejlesztését tűzte ki célul maga elé. Bár Wright időközben kiszállt a cégből és megalapította hasonló profilú saját vállalkozását: a Wrightspeed Inc.-t, a Tesla folytatta a munkát, s a napokban mutatta be a nyilvánosság előtt is első autóját, írja a Business Week.

Mindkét autófejlesztő vállalkozás hasznosítja azokat a finanszírozási és technológiai tapasztalatokat, amelyeket a Szilícium-völgy híres informatikai start-upjai halmoztak fel. A Tesla például 25 millió dollárt szerzett a korábban csak IT-cégeket finanszírozó PayPal kockázati tőkealaptól, a Wrightspeed pedig első tőkebevonása előtt áll.

A fejlesztők az elektromos autók kritikus problémájának számító akkumulátorok terén a - hordozható számítógépek üzemidejét jelentősen megnövelő - lítium-ionos megoldásra szavaznak, szemben az autóiparban jelenleg használatos nikkel-metál hibrid akkukkal. A li-ion telepekben kétszer annyi energiát lehet beszorítani egységnyi tömegű telepbe, mint a ni-metál akkumulátoroknál, így jelentősen megnőhet a járművek hatótávja. Mivel a hordozható elektronikus eszközök iránti kereslet igen erős, az akkufejlesztés is gőzerővel folyik, aminek hasznát láthatják majd az újfajta autók is.

Persze mindez nem olcsó, részben ez az oka, hogy a Tesla és a Wrightspeed egyelőre kifejezetten versenyautókat tervez, amelyek vevői hajlandóak mélyen a zsebükbe nyúlni. Egyébként javítja a fejlesztők lehetőségeit, hogy Kaliforniában igen komolyan veszik a nulla károsanyag-kibocsátás ügyét, ráadásul divatos - s persze hasznos - dolognak számít tenni is ezért valamit.



A Wrightspeed kísérleti járműve, az X1 egy nyitott, csővázas autó, amely három másodperc alatt gyorsul nulláról 100 kilométer/órás sebességre. Az elektromos hajtás ugyanis rugalmasabb, nem igényel sebességváltót, ezért a "villanyautók" jobban gyorsulnak a hozzájuk hasonló robbanómotoros járműveknél. Wright egyelőre nem tudja, mikor készítenek kereskedelmi forgalomba kerülő modellt, melynek árát 100 ezer dollár körülire becsüli. Jelenleg a legdrágább Porsche, a 911 Carrera 4S Cabriolet kicsivel több mint 97 ezer dollárba kerül a tengerentúlon.

A Tesla autójáról július 20-án tették közzé az első fényképet, az ára még nem ismert. Azt tudni lehet, hogy a neves IDEO dizájnműhely munkatársai voltak a formatervezői, a gyári adatok szerint négy másodperc alatt gyorsul nulláról 100 kilométer/órás sebességre, egy töltéssel 400 kilométert képes megtenni, energiafelhasználása pedig durván 1,75 liter/100 kilométeres benzinfogyasztásnak felel meg.

Ian M. Wright egy hálózati technológiákkal foglalkozó cég vezetésében vesz részt, Martin Eberhard egy elektronikus könyveket fejlesztő vállalkozás alapítója.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások