Kevesen használják az e-szolgáltatásokat

Kevesen használják az e-szolgáltatásokat

2006. szeptember 11. 17:30, Hétfő
A felnőtt lakosság 69 százaléka tudja, hogy az interneten keresztül is lehet hivatalos ügyeket intézni, az e-lehetőségekkel azonban mindössze 2 százalékuk él - derült ki a Szonda Ipsos legújabb reprezentatív infokommunikációs felméréséből.

A kutatásról kiadott közlemény szerint a legismertebb e-szolgáltatás az elektronikus adóbevallás, az on-line hivatalos ügyintézést lehetővé tévő Ügyfélkapuról azonban már csak a lakosság ötöde hallott. A közlemény kitér arra is, hogy alig néhány évvel ezelőtt az internet-kapcsolatot a legtöbben elsősorban tartalomböngészésre használták, míg napjainkban már egyre többen vesznek igénybe on-line szolgáltatásokat is.

A felmérés szerint ugyanakkor viszonylag kisebb körben ismert az a tény, hogy az on-line ügyintézéshez regisztráció szükséges: erről csupán a válaszadók egyharmada tudott. A lakosság 62 százaléka hallott erről, ám többségük nem tett konkrét lépést a regisztrációval kapcsolatban: mindössze 22 százalékuk informálódott az Ügyfélkapu portálján, és csak 8 százalékuk regisztrált az on-line szolgáltatások igénybevételére.

Az e-ügyintézést ismerők közül "helyszínként" a legtöbben, 36 százalékuk az APEH honlapját tudta spontán módon megnevezni. A kérdezettek közel ötöde ismerte az Ügyfélkaput, az önkormányzatok honlapját, valamint a még nem működő okmanyiroda.hu oldalt. A válaszadók közül a közvetlen elérést és teljes körű tájékoztatást nyújtó magyarorszag.hu oldalt mindössze 15 százaléknyian említették. Az on-line ügyintézés lehetőséget elvben ismerők 22 százaléka pedig egyetlen olyan honlapot sem tudott megnevezni, amelyen e-szolgáltatásokat lehet igénybe venni.

A kutatás alapján az Ügyfélkaput ismerők körében kedvezőnek mondható az elektronikus ügyintézés fogadtatása. Az emberek nagy része határozottan jó dolognak és kényelmes ügyintézési formának tartja az e-szolgáltatásokat. A megkérdezettek általában az on-line ügyintézés biztonságosságát sem kérdőjelezték meg, ugyanakkor kedvezőtlen eredmény, hogy az elektronikus ügyintézés 2-3 éven belüli széleskörű elterjedésében egyelőre kevesen hisznek. Az internetes ügyintézésre leginkább a budapestiek, a 36-49 évesek, a legalább érettségi bizonyítvánnyal rendelkezők, valamint a magasabb jövedelmi helyzetűek nyitottak.

A 18 éven felüli lakosság körében végzett reprezentatív felmérés során a Szonda-Ipsos 1.500 főt kérdezett meg az elektronikus ügyintézéssel kapcsolatban.

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások