KSH: terjed a mobil távközlés és a szélessáv

KSH: terjed a mobil távközlés és a szélessáv

2006. szeptember 13. 11:57, Szerda
A Központi Statisztikai Hivatal kiadta gyorsjelentését a hazai távközlési piac 2006. második negyedévi helyzetéről.

Eszerint tovább nőtt a szélessávú internet előfizetők tábora, gyorsuló ütemben szorul vissza a betárcsázós (dial-up) szegmens. A mobil-előfizetések száma lassan megközelíti a 9,5 milliót, a kábeles telefonálás bővülése ellenére tovább folytatódott a vezetékes vonalak számának csökkenése. A mobiltelefonokról kezdeményezett beszélgetések összesített percideje 60 százalékkal volt több mint a vezetékes hálózatban indított (nem internetcélú) hívásoké. Az internet-hozzáférési szolgáltatásokból származó nettó árbevétel továbbra is dinamikusan emelkedik.

A mobil-előfizetések száma a negyedév folyamán 41 ezerrel bővült, s a negyedév végére megközelítette a 9,5 milliót. Az előző év azonos időpontjához képest az előfizetői állomány 501 ezerrel, 6%-kal lett nagyobb. A piac lassú telítődése miatt a növekedés éves üteme mérséklődik. A feltöltőkártyás előfizetések száma egy év alatt 72 ezerrel csökkent. A 100 lakosra jutó mobil-előfizetések száma a negyedév végén 93,8 volt.


A mobilhálózatban a negyedév folyamán 14%-kal több hívást kezdeményeztek, mint az egy évvel korábbi időszakban. Ennél is nagyobb mértékben, 26%-kal emelkedett a mobiltelefonálással töltött összes percidő. Egy előfizetésre 2006 II. negyedévében a mobilhálózatokban átlagosan 314 percnyi beszélgetés jutott. Egy átlagos hívás 10 százalékkal tovább tart ma, mint egy évvel ezelőtt.

A kábeltelefonos (amely szintén vezetékes besorolású) szolgáltatások körének további dinamikus fejlődése sem tudja megállítani a vezetékes fővonalak számának folyamatos csökkenését. 2006. II. negyedév végén - előzetes adatok szerint - 3,4 millió vezetékes fővonal volt üzemben, 121 ezerrel kevesebb, mint 2005 azonos időpontjában és 15 ezerrel kevesebb, mint az előző negyedév végén. A 100 lakosra jutó vezetékes fővonalak száma a negyedév végén 33,8 volt, kevesebb, mint egy évvel korábban. Az ISDNvonalak aránya a vezetékes előfizetéseken belül változatlanul 17%. A vezetékes vonalakról indított hívások száma és időtartama is több mint 12%-kal csökkent az előző év II. negyedévéhez képest. A negatív tendenciákat erősíti az egyre inkább terjedő ingyenes internetes telefonálás (pl.: Skype) is.

Az egy vezetékes vonalra jutó hívások (adatcélú forgalommal együtt számított) időtartama 647 perc volt, ami 9 százalékkal kevesebb, mint az előző év azonos időszakára jellemző adat. A vezetékes hálózatokban indított hívások átlagos időtartama 3,2 perc, internethívások nélkül 2,8 perc volt. Miközben egy év alatt a beszélgetések száma - internethívások nélkül - 11%-kal csökkent, a hívások átlagos időtartama majdnem 9%-kal nőtt. Továbbra is fennáll, hogy kevesebbszer, de az árak esése és a különböző akciók miatt hosszabb ideig beszélgetnek az emberek. A vezetékes vonalról kezdeményezett adatcélú hívások száma 46, míg az időtartama 41%-kal csökkent az előző év azonos időszakához képest.


2006 II. negyedévében az internetszolgáltatók száma 230 volt, 35-tel több, mint egy évvel korábban. Az internetszolgáltatási piac erősen koncentrált, továbbra is 19 cég mondhatja magáénak az előfizetések 90%-át. 2006 második negyedévének végére az internet-előfizetések száma, ha kisebb ütemben is, de tovább növekedett, 31%-kal volt több mint az előző év azonos időpontjában és 3%-kal az előző negyedév véginél. Az internet-előfizetések körében a (már 2005-ben is zajló) jelentős szerkezeti átalakulások ebben a negyedévben is folytatódtak.

A szélessávú (kábel- és xDSL) internet előfizetések száma 68%-kal nőtt egy év alatt és már 4-szer akkora, mint a kapcsoltvonali- és az ISDN-előfizetéseké összesen. Az összes előfizetéseken belül 2005 II. negyedévéhez képest felére zuhant a betárcsázós- (kapcsoltvonali és ISDN együtt), illetve kismértékben csökkent a bérelt vonali-, ugyanakkor tovább növekedett az xDSL-, a kábeltévés- és a vezeték nélküli előfizetések aránya. Az internetszolgáltatásokból származó nettó árbevétel a második negyedévben meghaladta a 21,6 milliárd forintot, amely 43%-kal volt több az egy évvel korábbinál.

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások