Magyar Telekom: "Kényszeríteni senkit nem tudunk"

Magyar Telekom: "Kényszeríteni senkit nem tudunk"

2006. szeptember 25. 09:27, Hétfő
A hazai telekommunikációs piac elméletileg szabad és versengő, vitális és radikálisan fejlődő. Az inkumbens (a telekommunikációs és média piacon, a piacnyitáskor már létező vagy elsőként piacralépő szereplő jelölésére használt fogalom) T-csoport viszont valahogyan mindig borsot tör az igyekvő kisebbek orra alá. A versenyelőny nem kétséges, a fejlődési potenciál szintén nem. Szerkesztőségünk Straub Elekkel, a Magyar Telekom vezérigazgatójával ült le arról beszélgetni, hogyan is lehetséges ez, hogyan élnek a jövőben ezzel a helyzettel.

A Magyar Telekom csoport jelenleg a következő vállalatokból épül fel: T-Com, T-Online, T-Kábel, T-Systems, illetve hozzájuk tartozik az Emitel, a BCN Rendszerház, az EPT és a VidaNet is. Ezzel a portfólióval, illetve a hozzátéve a negyedévenként 160 Mrd forintos árbevételt és az 1046 Mrd forintos piaci kapitalizációt (részvények összértéke) vitathatatlanul egy megállíthatatlan úthengerhez lehetne hasonlítani a céget a hazai telkó piacon. A konkurens GTS-Datanet, és számos egyéb alternatív folyamatosan kritizálta a céget, míg a Tele2, Vodafone stb. csupán reklámjaiban szapulta a magenta óriást.

Valami oka nyilván lehetett ennek, ha tavaly év végén a Gazdasági Versenyhivatal rekordösszegű 150 milliós bírságot szabott ki rájuk a fogyasztók megtévesztése miatt, sőt a figyelmes internetező gyakran botlik kemény hangú fogyasztói kritikákba is. Az interjú elkészítésének apropója, hogy meghallgassuk, hogyan látja mindezt a rózsaszín ködön keresztül maga a cég, illetve a jelenleg 11 éve regnáló Magyar Telekom vezérigazgató, Straub Elek.

SG.hu: A hazai telekommunikációs piac 2001-ben hatalmas várakozások után szabaddá vált, liberalizálódott. Igaz, az alternatív szolgáltatók még évekkel később is kétségbe vonják a ennek valódiságát, mikor-kit (T-Com, T-online) támadva. Hogyan értékeli ön ezt a folyamatot 5 éves távlatban?
Straub Elek: Amit ma a piacon látunk, az a verseny. Ez azt jelenti, hogy vannak olyan vállalkozások, mint a T-Com, melyek piacvezetők és vannak új belépők, amelyek nyilván harcolnak azért hogy megteremtsék a saját piaci poziciójukat. Én megértem mindenkinek a türelmetlenségét, hogy minél hamarabb, minél nagyobb részesedéshez akar jutni, de a telekommunikáció egy olyan iparág, ami igen nagy beruzházásokat igényel, az ügyfelek ráadásul konzervatívak, azaz kis előnyökért nem szívesen váltanak szolgáltatót. Ahhoz hogy valaki itt hamar sikert érjen el, nagy beruházás kell és a miénknél lényegesen jobb ajánlat, akik erre nem képesek, sokáig várhatnak a sikereikre. Magáról a liberalizációról már nem beszélnék, hiszen az egy pont volt 5 évvel ezelőtt, most pedig már verseny van sikeres és kevésbé sikeres szereplőkkel.

SG.hu: A Telekomnak láthatóan a legnagyobb előnye a már meglévő ügyfélbázis. Hogyan gazdálkodnak ezzel? A vezetékes előfizetések számában egyre komolyabb visszaesés tapasztalható.
Straub Elek: A vezetékes beszéd előfizetők száma valóban csökkent, bár idén nem vesztettünk el annyi telefonelőfizetőt, mint előtte. Közben lényegesen több ügyfelet nyertünk szélessávon, mint amennyit a másik oldalon elvesztettünk. A vezetékes technológia szükségessége megkérdőjelezhetetlen, de egy átstrukturálódás zajlik. Évente az ügyfelek 2-3%-a lemondja a beszédcélú vezetékes szolgáltatását, de helyettük üzletileg kedvezőbb szélessávú előfizetők jelennek meg.

SG.hu: A lemondások lassulása mennyire köszönhető annak, hogy a DSL felhasználók röghöz vannak kötve a telefonelőfizetés ügyében?
Straub Elek: Ez nem teljesen így van, hiszen a piacon már több szolgáltató is megjelent ezzel ellentétes megoldásokkal, ami a verseny hozománya, sőt mi is rendelkezünk hasonló ajánlatokkal (2Mbit ADSL+Favorit díjcsomag = 15 600 Ft - a szerk), de jelenleg az ügyfelek alig 30%-a igényelné ezt. Ráadásul később sem jelent igazi problémát a kiesés, mert az ilyen ügyfeleknek voice-over-IP technológián keresztül nyújtunk majd beszéd célú szolgáltatásokat. Gyakorlatilag ugyanaz a csomag marad nála, de bővülni fog, példaként említeném az IPTV szolgáltatásunkat, amivel egy teljesen új dimenziót kap a vezetékes technológia, ami ma már nem a vezetékes telefont jelenti.

SG.hu: Az említett előfizetők alapvető problémája nyilván az, hogy nekik nem szükséges a vezetékes telefon, 3210Ft-ért pedig főleg nem, az alternatív szereplők pedig megoldják már most úgy, hogy ingyen adnak telefonelőfizetést, beépítve az ADSL árba, hiszen ők megtehetik cégen belül, míg a T-csoport külön oldja meg.
Straub Elek: Egy rézdrót fenntartási díja körülbelül 2000 Ft-ba kerül, tehát nincs olyan nagy eltérés az összegekben, de az alternatív szolgáltató sincs kötelezve arra, hogy a mi infrastruktúránkat használja, hanem szabadon építhet saját hálózatot. Az a tény, hogy ez nem történik meg gyakran, azt bizonyítja, hogy ezen nem lehet olyan nagyot keresni, túl sokat kell befektetni. Látni kell, hogy a kábeltelevíziós cégek egy majdnem az egész országot lefedő kábelhálózatot hoztak létre, mert számukra ez megérte. Ha valakinek jó üzlet lenne egy újabb telefonos hálózat kiépítése, akkor biztosan megépítené.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások