A mozifilmhez egyre közelebb jön a DVD

A mozifilmhez egyre közelebb jön a DVD

2006. szeptember 25. 08:36, Hétfő
Októberben ismét megtartják a dvd-fesztivált Magyarországon, amellyel a legális filmek arányát szeretnék növelni a kiadók, amelyek a piaci igényeket figyelembe véve próbálnak a megjelentetési szokásaikon változtatni.

Október 6. és 22. között is megrendezik - a még piacon levő két legnagyobb filmforgalmazó: az InterCom és a Forum Home Entertainment együttműködésében - a hazai dvd-fesztivált, amelynek keretei között kedvezményes áron juthatnak a vásárlók a legújabb, illetve a klasszikus filmekhez. Úgy tűnik, a rendezvényre komoly szükség is van, hiszen a piac több sebből is vérzik, és a hatalmasra duzzadt feketepiac miatt az elmúlt bő fél évben több nagy kiadó is kivonult Magyarországról. Az illegálisan forgalmazott filmek terén is csak nagyon lassan javul a helyzet, ha ugyan javul - tájékoztatták lapunkat a forgalmazók.

A helyzetre jellemző, hogy tavaly például az amerikai filmek értékesítésében csak Magyarországon 102 millió dolláros kiesés keletkezett. A kár ennél is nagyobb, ugyanis a magyar filmek vesztesége ebben az összegben nem szerepel. A felmérések szerint a kalózkiadványok okozta veszteségek Magyarországon fejenként 23,6 dollárra rúgnak, ezzel az ország a negyedik a világranglistán. A vevők legális piacra terelését a kiadók többek között a figyelemfelhívással és az árak lejjebb szorításával igyekeznek elérni.

Ehhez persze az is kellett, hogy a magyar dvd-penetráció szélesedjen. Ma már egy új kiadású jogtiszta, extrákkal "felszerelt" filmet csaknem feleannyiért lehet megvásárolni, mint másfél-két évvel ezelőtt. A legális piacot erősíti a kisebb magyar kiadók szerepe is, amelyek 990 forintért extrák nélkül adnak ki jogtiszta közkedvelt alkotásokat. Az InterCom lapunknak elmondta: az árak alakításában elsősorban a piac folyamatos monitorozása játssza a legnagyobb szerepet, az árváltoztatásokra sok esetben saját maga tesz javaslatot az általa képviselt stúdiók felé.

Ez ésszerű piaci magatartás, ebből "lemérhető", hogy a dvd-kiadók nem akarnak úgy járni, mint a zenei hanghordozók megjelentetői. Egy-egy import cd-n például "busás haszon van". Éppen ezzel magyarázhatók az egyre szélesebb körben alkalmazott akciók is, amelyek révén már korántsem biztos, hogy a bizonytalan minőséget produkáló másolatokat veszik meg a nézők - hangoztatta Sorompó Attila, a kiadással és forgalmazással is foglalkozó Hungaroton Records Kft. kereskedelmi igazgatója.

A másik jellemző változás, hogy a kiadók a film moziban való megjelenését követően már nem fél-háromnegyed évvel jelennek meg a dvd-kiadással, hanem 3-4 hónappal. Ezzel is szűkíteni próbálják a filmmásolók lehetőségeit. Hozzátette: sok függ a filmre költött reklámtól és az egyéb költségektől - ma Magyarországon 20-30 ezer eladott példányszám után lehet azt mondani, hogy egy alkotás jól teljesített a piacon.

Hollós Máté, a Hungaroton Records ügyvezető igazgatója hangsúlyozta: a komolyzenei felvételeket tartalmazó dvd-k esetében egészen más a helyzet, mint a nagy példányszámban terített közönségfilmekében. Ezek vásárlói ugyanis sokkal konzervatívabbak, és egy-egy darabot a gyűjteményükbe szánnak, így az eredeti változathoz is ragaszkodnak. Ezért ez a szegmens a filmekével összevetve sokkal "lassabban pusztítja magát". Mindez annak ellenére igaz, hogy a komolyzenei kiadások esetében gyakran nagyon magasak a bekerülési költségek, így a fogyasztói árak is magasak, és nem nagyon jellemzők az akciók. Ha a lemez elkészítése 8-10 millió forintot emészt fel, akkor 4-5 ezer eladott példány után lesz nullszaldós. Ez nemcsak a magyar, hanem a nemzetközi piacról is elmondható - tette hozzá Hollós Máté.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások