Eljött a műholdas rádiózás ideje

Eljött a műholdas rádiózás ideje

2007. február 26. 09:15, Hétfő
Minden bizonnyal a múlt hét legnagyobb eseményének lehet nevezni az amerikai piacon a Sirius Satellite és az XM Satellite Radio egyesülési híreit. A piacot rendkívüli módon megmozgatta a dolog, a két papír árfolyama száguldott. Mi van azonban akkor, ha a szövetségi kommunikációs felügyelet nem engedi az összeolvadást? Egyes szakértők szerint az iparág annyira húz, hogy a cégek akkor is további növekedésre számíthatnak.

Ismét bebizonyosodott, hogy a két nagy amerikai műholdas rádióműsor-szóró társaság bármit is csinál, jól jönnek ki belőle. Tipikus win-win szituáció a most kialakult helyzet is: a múlt héten ugyanis - már sokadszorra - a Sirius Satellite Radio (SIRI) és az XM Satellite Radio (XMSR) egyesüléséről szóló hírek tartották izgalomban a piacot. A cégek papírjai rakétaként húztak felfelé a hírt követően, a Sirius részvényei 6 százalékot, az XM-éi pedig 10 százalékot emelkedtek, 3,8, illetve 15,3 dollárra érve.

Amennyiben a szövetségi kommunikációs bizottság (FCC - Federal Communications Committee), az igazságügy-minisztérium trösztellenes osztálya és persze a részvényesek jóváhagyják az ügyletet, az XM tulajdonosai 4,6 Sirius-papírt kapnának minden általuk tulajdonolt XM-részvény után. A 13 milliárd dolláros ügyletben egyúttal szerepel "szakítási" kötbér is, amit 175 millió dollárban határoztak meg - ezt akkor köteles a másiknak kifizetni a szakító fél, ha igazgatótanácsa megvétózza az egyesülést. Az egyesült cégnek 14 millió előfizetője lenne, az új társaságot a Sirius vezére, Mel Karmazin vezetné.

Elsősorban nem a részvényesek és az igazgatóság, hanem az FCC döntéseitől kell tartania a cégeknek: itt valószínűleg megakad a dolog. A bizottság elnöke, Kevin Martin ép­pen egy hónapja nyilat­kozott az ügyben, és azt mondta, nem hagynának jóvá ilyen egyesülést. Az ügy azon áll vagy bukik, hogy a minisztérium és a bizottság egyedi médiumnak tekinti-e az egyesült tár­sa­sá­got, vagy a tradi­cionális média, a klasszikus műsor­szórás részének, épp ezért elemzők szerint mégis lehet esélye az ügyletnek. Az FCC 2002-ben blok­kolta az EchoStar és a DirecTV egyesü­lését azzal az indokkal, hogy monopolhelyzet állna elő - ezen az alapon a mostani ügylet is megakadályozható, mondják mások.

Nem ez az első eset, hogy akvizíciós hírek szivárognak ki a cégek háza tájáról. Legutóbb tavaly júniusban merült fel, hogy az XM-et felvásárolhatják, az elemzők akkor potenciális partnerként vagy felvásárlóként a Siriust, a CBS-t és a ClearChannelt jelölték meg. Ha a hatóságok nem hagyják jóvá az ügyletet, a piac általános vélekedése szerint az árfolyam meredek lejtőre kerülhet mindkét cég esetében. Mások azonban nem így gondolják. Annak ellenére, hogy az előfizetők számának növekedése lelassult, a közvélemény-kutatások szerint sok amerikai tartja a hagyományos földi műsorszórást unalmasnak. Ez ellen fellépve általános tendencia a zenei rádióknál, hogy kevesebb reklámot és több tartalmat próbálnak sugározni.

A műholdas rádióműsor-szórás egyre divatosabbá válik, nem utolsósorban az olyan hírességeknek köszönhetően, mint Howard Stern és Martha Stewart a Sirius, Bob Dylan és Oprah Winfrey pedig az XM színeiben. Az ilyen sztárok alkalmazása azonban a kiadások megugrása miatt kétélű fegyvernek bizonyulhat. Bár a szkeptikusok azt szajkózzák, hogy a társaságok már évek óta nem képesek a piros tartományból kijönni, megítélésük ennél jóval nehezebb. Nagy potenciált jelentenek például a műsorszórók szerződései, mint amilyen a Sirius és az amerikai futball-liga közti megállapodás: az NFL 2004 januárjában egyezett meg a Siriusszal, a rádió így kizárólagos közvetítője lett a liga mérkőzéseinek - ezek között pedig ott van a legnagyobb amerikai médiaesemény, a Super Bowl.

A két társaság megállapodásokat kötött autógyártókkal is, az XM a General Motors, a Honda, a Hyundai, a Porsche, a Suzuki és a Subaru modellekben, a Sirius pedig a Ford, a Chrysler, a Mazda, a Nissan, a Toyota és a Volkswagen autóiban hallható. Korántsem jelentené a két cég halálos ítéletét tehát, ha meghiúsulna az összeolvadás: a prognózis az, hogy mindkét társaság előfizetői száma hamarosan 10 millió fölé nő, a növekedés pedig nem áll meg, pár év távlatában 15 milliót is jósolnak.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások