2007. április 2. 21:25, Hétfő
Brit kutatók egy olyan bioüzemanyag celláról számoltak be, ami egyszerű levegőből és egy parányi hidrogénből állít elő elektromosságot.
![](https://media.sg.hu/kep/2007_04/0402fu2.jpg)
Mivel az új üzemanyag cella katalizátornak platina helyett bakteriális enzimeket használ, így egy viszonylag olcsó megoldást jelenthet a jövő hidrogén gazdaságában, jóval életképesebbé téve az üzemanyag cellákat.
A bioüzemanyag cellát az Oxfordi Egyetem kutatói építették meg hidrogenázokból, a anyagcseréjük során hidrogént használó, vagy oxidáló baktériumok által termelt enzimekből. A cella két, a fenti enzimekkel bevont elektródából áll, melyek egy 97%-ban levegővel, 3%-ban hidrogénnel feltöltött tárolóegységben foglalnak helyet.
A hidrogén aránya rendkívül fontos, 4%-nál ugyanis már hajlamos a robbanásra. A kutatók egy ősidők óta létező, az egyik első földi élőlénynek tartott baktériumtól, a Ralstonia metalliduranstól kölcsönözték az enzimeket. A baktérium 2,5 milliárd éve fejlődött ki oxigén nélkül, és túlélte a korai időket hidrogén metabolizálásával.
Bár a prototípus csupán egy kis elektromos berendezés számára elegendő elektromosságot tud előállítani, a kutatás vezetője, Fraser Armstrong szerint ez a teljesítmény jelentős mértékben feljebb tornászható. Fraser meggyőződése, hogy az általuk kidolgozott technológia rendkívül fejlődőképes, jelenleg csupán egy hatalmas jéghegy csúcsa látható, melynek erőteljes kihatásai lesznek a jövőre.
Nem csupán az oxfordiak próbálkoznak enzimek elektrokatalizátorkénti alkalmazásával, azonban a legtöbb lehetséges enzim már egy egészen kis oxigén mennyiségtől is megsemmisült, ezért is fordultak végső megoldásként az oxigéntűrő hidrogenázokhoz.
A jelenleg az aranynál is drágább platina olcsó, könnyen feltölthető biológiai katalizátorral történő pótlása fordulópontot jelenthet az üzemanyagcella-fejlesztésekben.
A költségbeni előny mellett az sem elhanyagolandó, hogy a platina katalizátorokat könnyen inaktiválja a szén-monoxid, ami igen gyakori szennyeződés az iparilag előállított hidrogénnél, míg az új elektrokatalizátornál ez a probléma fel sem merül. Emellett mivel a hidrogenázok kémiailag is nagy tűrőképességűek, képesek különböző hidrogén- és oxigén-keverékekkel dolgozni, szükségtelenné téve a többi üzemanyagcellánál nélkülözhetetlen és drága üzemanyag-elválasztó membránokat.