Mozdulatlan a kábeltelevíziós piac

Mozdulatlan a kábeltelevíziós piac

2007. április 18. 23:59, Szerda
Vevők ugyan lennének, de jelenleg nincs jelentősebb értékesítésre váró kábeltelevíziós hálózat, így aztán jó ideje alig mozdul a piac. Ezt erősítette meg Szűcs László, a UPC Magyarország szóvivője is.

Szűcs László kiemelte, hogy a közelmúltban - a korábbi évekhez képest ugyan kisebb mértékben - tovább bővítették hálózatukat és kisebb akvizíciókat is végrehajtottak (Balatonfüred, Balatonalmádi, Vizslás, Bátonyterenye). Továbbra is szándékukban áll az akvizíció, de kevés a megfelelő "szabad" célpont. Miként a közel 740 ezer előfizetővel rendelkező piacvezető UPC, a többi nagy kábelszolgáltató (EMKTV, Fibernet, T-Kábel) sem eladó, inkább mindenki vásárolna.

Számukra kiváló célpontok lehetnének a kisebb, közepes vállalkozások, de ezek is - részben versenyképességük megőrzése végett, részben talán egy jövőbeni kedvező értékesítési alkalom reményében - inkább befektetéseket hajtanak végre (telefon- és internetszolgáltatásba fognak), s nem akarnak túladni rajtuk a tulajdonosaik. Más megfontolásból - például személyes okokból - ragaszkodnak befektetéseikhez a még kisebb cégek tulajdonosai. Pontosan tehát nem tudni, mire várnak a magukat még "riszálni" sem akaró vállalkozások.

A nagyhalak egy időben arra számítottak, hogy például az internetet bevezető cégek beleroskadnak a fejlesztésekbe és inkább eladják őket - nem ez történt. Mint ahogyan a kábeltelevíziós szolgáltatásnak komoly konkurenciát jelentő Digi Tv megjelenésekor sem a várt piaci folyamat - vagyis a feladás - ment végbe. Az analóg kábeltelevíziós technológia ráadásul életciklusának csúcspontjára jutott, ezért - jelentős előfizetői számot hozó - újabb területeket lefedő fejlesztések sem várhatóak. Bár például a UPC még 2006-ban is hajtott végre beruházásokat, a fejlesztések elsősorban a hálózat stabillá tételére, a jövőbeni újabb szolgáltatásokra való felkészítésre irányultak, illetve ennek kapcsán is a kábelhálózaton nyújtható ip-alapú szolgáltatásokra koncentráltak, hisz e szolgáltatások növekedése volt a meghatározó.

Az 1,25 millió ügyféllel rendelkező UPC Magyarország tavaly 108 900 új előfizetőt szerzett, ezek túlnyomó többsége, 73 800, internetet rendelt a cégtől, míg a kábeltelevízió-szolgáltatásra előfizetők száma "csupán" 6 százalékkal, 736 900-ra gyarapodott, ugyanakkor a vezetékes telefon előfizetői bázisa 28,5 százalékkal, 30 800-zal - 139 ezerre - nőtt, vélhetően azért, mert a cég kínálatában ez újdonság. A gyarapodásban minden bizonnyal szerepe lehet annak is, hogy egyre többen választják a több szolgáltatást - kábeltévé, internet, telefon - magában foglaló csomagokat.

A mindhárom terméket forgalmazó cégeknek tehát leginkább az internet terén lehetnek növekedési tartalékaik, a UPC Magyarország internet-előfizetői száma 55 százalékkal, 209 ezerre nőtt, összességében pedig egymillió internetezőt tartottak számon. Idén az előrejelzések 800 ezer új előfizetővel számolnak, miközben a szakemberek egy része ezt azért kérdőjelezi meg, mert már korábban is a növekedés mérséklődésével számoltak, főként a háztartások szerény számítógépes ellátottsága miatt.

A fenti folyamatok dacára a cégek nem panaszkodhatnak, hiszen még így is százmilliárd forintos forgalmat bonyolítottak 2006-ban, jóllehet ennek több mint kétszerese volt a Magyar Telekom-csoport nyeresége. (A társaság EBITDA-ja ugyanis meghaladta a 258 milliárd forintot.) A fenti százmilliárd forintos bevételből a UPC Magyarország-csoport (UPC Magyarország Kft., Monor Telefon Társaság Kft.) - a csoport anyacége, a Liberty éves jelentése szerint - 307,1 millió dollárral részesült, ami 9,1 százalékos növekedés, a valutaárfolyam-ingadozásokat nem számítva pedig 14,8 százalékos gyarapodás a 2005-ös eredményekhez képest.

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások