Az e-útdíjfizetési tendert várhatóan júniusban kiírják

Az e-útdíjfizetési tendert várhatóan júniusban kiírják

2007. április 27. 17:58, Péntek
A megtett úttal arányos útdíjfizetési rendszer megvalósításának közbeszerzési eljárását várhatóan júniusban írja ki a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) - mondta Kovács László, az e-útdíjfizetési rendszer bevezetéséért felelős miniszteri megbízott pénteken Budapesten.

Hozzátette: a rendszer bevezetését előkészítő előterjesztés előbb az Államreform Bizottság elé kerül, majd várhatóan két-három hét múlva a kormány is megtárgyalja, és a GKM szándéka szerint még a nyári szünet előtt az Országgyűlés elé kerülhet jóváhagyásra. A hirdetmény közzétételével induló nemzetközi, kétfordulós tárgyalásos közbeszerzési eljárást csak ezek után hirdetik meg.

Kovács László kiemelte: a rendszerüzemeltetővel ötéves szerződést köt a KKK, amely a jelenlegi kalkuláció szerint összesen legfeljebb 69 milliárd forintot fizet havi ütemezésben rendelkezési állási díjként. Útdíjakból öt év alatt mintegy 320-330 milliárd bruttó bevétellel számolnak, aminek nagysága függ a később kialakuló díjpolitikai stratégia kilométerdíjaitól. A formai előminősítés után a 3-4 legjobb ajánlatot kérik fel konkrét műszaki és árajánlat megtételére.

Optimális esetben még ez év vége előtt szerződést köthetnek a rendszerszállítóval, így 2008 második felében, vagy 2009 januárjában bevezethetik a 3,5 tonna megengedett össztömeget meghaladó gépjárművek számára a megtett úttal arányos, elektronikus úton működő díjszedési rendszert. A pályázaton nyertes cég finanszírozza, építi és működteti a technológiát és a teljes rendszert.

A hazai úthálózat jellemzőit, a díjpolitika sajátosságait és a közbeszerzési eljárás jogi környezetét bemutató konferencián a leendő pályázók is lehetőséget kaptak az általuk használni kívánt technológiák ismertetésére. A konferencián részt vett 40 cég, 200 képviselője, többek között a legjelentősebb rendszerszállítók, a német Siemens, és a T-Systems, az osztrák Kapsch, a francia Sanef és az Eurotoll, valamint a svéd Q-free.

A rendszer működőképes megvalósításáig a nyertes társaság nem kap díjazást, így a megvalósítási kockázat egy az egyben a vállalkozót terheli. A működés során folyamatosan, havonta rendelkezésre állási díjat fizet majd az állam. Az öt év letelte után az e-útdíjfizetési rendszer infrastruktúrája az államé lesz. A nemzetközi tapasztalatok alapján három különböző főbb technológia - a mikrohullámú, a műholdas és a GSM - áll jelenleg rendelkezésre, amelyek kombinálva is használhatóak vegyes rendszerként.

Csepi Lajos, a KKK főigazgatója közölte: a magyar állam az öt év alatt 320-330 milliárd forint bruttó bevételre számíthat a rendszer beüzemelése után. Ha ebből levonják a kifizetni tervezett 69 milliárdos rendelkezésre állási díjat és a mintegy 20 milliárd forintos ellenőrzési költségeket, akkor a nettó állami bevétel az időszak alatt mintegy 235 milliárd forintot tesz ki, ami éves szinten átlagosan 47 milliárd forintot jelent, ami 10-12 milliárddal több, mint a 2007-re kalkulált matrica-díjbevétel.

A KKK az előzetes költségtervezésnél járműkategóriánként a kilométerenkénti 12-40 forintos úthasználati díjjal számolt, ám mivel ennek pontos összegéről csak a később megalkotandó díjpolitikai stratégia dönt, így ezek csak irányszámok.

Sándor Zsolt, a KKK projektvezetője emlékeztetett arra, hogy Ausztriában és Csehországban mikrohullám alapú, Németországban pedig GPS műhold alapú e-útdíjfizetési rendszer üzemel. Utalt arra, hogy az új rendszerben mindenki kizárólag valós úthasználatának megfelelően fizet majd a díjköteles úthálózat igénybevételéért, ami hozzájárul ahhoz, hogy az autópályát alkalomszerűen vagy csak rövid távokra igénybe vevő felhasználók ennek megfelelő, reális árakkal találkozzanak, tehát inkább az autópályákat használják.

A rendszerben egy-egy autópálya szakasz megtételéhez nem szükséges a közlekedőknek sok száz kilométerre, sokszor több napra, hétre szóló jogosultságot vásárolniuk.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások