Okos autósatlasz mindenkinek

Okos autósatlasz mindenkinek

2007. május 7. 12:42, Hétfő
Az autósatlaszt nyugodtan félre lehet rakni, az idei nyaraláson már egy kedves géphang mondja meg az irányt. Cikkünkben megmutatjuk a PNA (Személyi Navigációs Asszisztens) paletta színeit, azaz a legfontosabb kategóriákat és funkciókat, melyek elérhetőek 2007-ben itthon is.

Az átlagos felhasználó számára kissé nehezen magyarázható, hogy miért is lenne szüksége GPS navigációra, hiszen életének nagy részében az otthona és a munkahelye között ingázik, illetve szabadidejében is többnyire már jól ismert helyek között közlekedik. Így nem valószínű, hogy a reggelente az agglomerációból a belváros felé igyekvő autósok többsége igényt tartana még egy plusz hangra az autóba, aki folyton jobbra-balra térítené a sofőrt. Azonban egészen más a helyzet egy taxisofőr, futár, értékesítő, területi képviselő esetén, aki napi 10 órában járja a várost/országot, de a gyakran kirándulók, utazók is nagy hasznát veszik a zsebben is elférő utcaszintű világtérképnek. A PNA készülékek árazásában és funkcióiban is megjelent ez a szétválás, így a professzionális kütyük mellett egyre több szórakoztató elemet is magában foglaló eszköz vásárolható meg, nem is olyan magas áron.

A legolcsóbb eszközökért a boltokban körülbelül 50 000 Ft-ot kérnek, amiért cserébe a készülék a navigáció mellett a legalapvetőbb funkciókat fogja csupán nyújtani. A 49 999 Ft-ért kapható JustGo GP75-ös készülék, az elavultnak számító Smart2Go szoftverrel. A készülék kijelzőjének fényereje talán a piacon fellelhetőek közül az egyik legrosszabb, ami főként napsütéses időben lehet kellemetlen, amikor szinte semmit nem lát a vezető a kijelzőből, sőt az erőltetett próbálkozások a képernyő kézzel leárnyékolására akár balesetveszélyes is lehet.


Az érintőképernyős vezérléssel is vannak gondok, tesztek szerint igen nehézkes a kezelése ujjal. A GPS navigáció legszebb része pesze, mikor a géphang közli a vezetővel, hogy mikor és merre kanyarodjon el a cél eléréséhez. Az alsó kategóriás készülék itt sem bizonyított túl jól, hiszen a JustGo digitális nője kissé recsegve és néha érthetetlenül szólal meg, ami valószínűleg a lassú belső olvasási sebességekre vezethető vissza. Hab a tortán, hogy a beépített USB csatlakozót kizárólag akkumulátor töltésre lehet használni, adatátvitelre nem. A készülék egyébként nem tartalmaz semmilyen extra funkciót.

A Mitac Mio sorozatban találtuk meg az idén bemutatott készülékek trend nyertesét, ami az 5-6 évvel ezelőtti mobiltelefon divatra emlékezve cserélhető fedlapokkal csábítja a divatból navigálókat. A H610 kódjelű készülék egészen apró, egy átlagos tenyérben elfér, ennek megfelelően a kijelzője nem túl nagy, de a legszükségesebb információk megjelenítésére tökéletesen alkalmas, sőt a fényereje és az olvashatósága is kitűnő.

A navigálásról MioMap v3 nevű szoftver gondoskodik, ami 100%-ig megegyezik az itthon jól ismert iGo kezelőfelületével. Ez az egyik legkönnyebben tanulható és legtöbb konfigurációs lehetőséget felvonultató navigációs felület, kezdők számára is nyugodtan ajánlható. A térkép jelzések egyértelműek, a 2D és 3D nézetek is jól átláthatóak, a program képes intelligens nagyításra, tehát a lassabb városi részeknél ráközelít a térképre, míg a gyors országúti etapok esetén madártávlatból szemlélhetjük az utat. Ez a funkció egyébként a legtöbb navigációs készülékben megtalálható.


A H610 érdekessége tehát nem is a navigációs szoftverben, hanem a körítésben van. A cserélhető előlap mellett a fejlesztők egy utazó szettet csomagoltak még a programba, amiben a digitális iránytű, valuta- és mértékegységváltó mellett az Európai országokról hasznos információk tömkelegét rögzítették az adatbázisba,úgymint ruhaméretek, időjárás, helyi szokások és tudnivalók. A készülék e mellett egy teljes értékű médialejátszó, tehát mp3 fájlok mellett képnézegetésre és filmnézésre is alkalmas, amennyiben a bővítő slotba helyezhető SD/MMC kártyákra ilyen tartalmakat másolunk.

Az alap kiszerelésben is található hozzá fülhallgató, így a szürke utazásmentes hétköznapokban is jól használható, mint egy dundi kis mp3 lejátszó. Navigálni akkumulátorról 3 órán át képes, zenélni viszont közel 17 órát tud egyhuzamban. Az ára pedig 103 ezer Ft az Európát tartalmazó térképekkel együtt.

Az előző készülékhez képest már valamivel nagyobb példány a MyGuide 3300-as típus, ami még nem szeretne a mindennapok része lenni, de a sokat utazók számára mindenképp egy előnyös választás. A kijelzője éppen ideális méret ahhoz, hogy ne takarjon még ki túl sokat a szélvédőből, de részletesen lehessen rajta keresni, térképészkedni és navigálni is.

A navigációs szoftvere szintén azonos az iGo programmal, igaz a térképeket a fejlesztők más forrásokból szerezték be többnyire, így a készülék 2Gbyte-os belső memóriájában helyet kapott egész Európát, beleértve a balkáni és a balti országokat is lefedő térkép. Hordozható lejátszónak viszont nem ajánlott a készülék, ahhoz kicsit nagyméretű és kevésbé zsebbe simuló alakja van. Az eszközbe rejtett Blutooth kapcsolat viszont olyan további funkciókat rejt, mint az autós kihangosító, ami minden blutooth-ot támogató mobillal képes együtt működni, feleslegessé téve a korábbi autós szettek beszerzését.


Emellett a MyGuide fejlesztői is gondoltak a dugókban vagy parkolókban töltött hosszú órákra, hiszen több féle játék is található a készülékben, amiket külön kontroller nélkül, az érintőképernyő segítségével is élvezhetően lehet kezelni. Mivel a legtöbb navigációs szoftverben meg lehet adni a közlekedés módját, mint autó, teherautó, busz, kerékpár vagy éppen gyalogos, itt a méretből adódóan természetesnek tűnik, hogy egy városnézés alkalmával is magával cipelje a tulajdonos a készüléket, ami nem rossz ötlet, hiszen a térképadatbázisokban számtalan érdekesség, nevezetesség, étterem, szálloda…stb kap helyet.

Az akkumulátor viszont töltés nélkül 2-3 óránál tovább semmiképp nem bírja, ezért érdemes ki-be kapcsolni séta közben is. A PDA készülékek átlagos melegedési idejéhez képest ez viszonylag gyorsan élesíti be a GPS kapcsolatot és annak ellenére, hogy pár percig még pontatlan, mégis kevesebb, mint egy perc alatt megtudhatjuk, merre vagyunk éppen. A készülék ára a hazai boltokban 130.000 Ft.

A navigációs készülékek közül a Garmin tekint a legnagyobb múltra vissza, s annak ellenére, hogy a kezelőfelülete jelentősen eltér a versenytársak által preferált iGo modelltől, mégis egy átlátható és egyszerű megoldást nyújt. A Garmin nüvi 670 egy igazi felső kategóriás készülék, ami a lehető legtöbb extrát magába sűrítette a megszokott funkciókon felül is. A kijelző átmérője közel 11 centiméter, amivel már eleve kimagaslik a mezőnyből. A navigációs felülete kifejezetten ujjal történő irányításra lett fejlesztve, így minden gomb és ikon megfelelően nagy méretű.

A normál útvonaltervezés mellett a készülék az FM TMC chipnek köszönhetően képes az éppen aktuális forgalmi helyzetről tájékozódni és amennyiben szükséges, automatikusan elkerülőútvonalat ajánl fel egy baleset vagy egy útépítés esetén. Az adatbázisában szinte teljes részletességgel kerültek be a telepített sebességmérő eszközök egész Európából, de akár manuálisan is hozzáadhatjuk a saját magunk által felfedezett új veszélyzónákat.

A készülék ilyenhez közeledve külön is figyelmeztet, de egyébként a kijelzőn is olvasható az aktuális sebességkorlátozás. Az extra funkciók között érdekesség az FM adó, amivel akár a navigáció, akár az mp3 lejátszás hangjait kiküldhetjük az autó hangszóróira. Az előre telepített szoftverek közül érdekesség ként meg kell említeni a hangoskönyv felolvasót és a szótárprogramot, de üröm az örömben, hogy az FM TMC információ hazánkban még ismeretlen, az utcanév-, a szövegfelolvasás és a szótár funkció magyar nyelven nem elérhető, illetve az érdekes helyek adatbázisa sem nevezhető túl frissnek Magyarországra nézve, tehát a 200.000 Ft-os készülék hiába rendelkezik a legszuperebb funkciókkal, ha itthon nagy részét nem tudjuk kihasználni.

A kategóriák közötti választás így viszont valószínűleg egyszerű lesz a legtöbb embernek, bebizonyosodott, hogy létezik még olyan terület, ahol a drágább nem feltétlenül jelent hasznosabbat. Érdemes vásárlás előtt odafigyelni arra is, hogy a készüléken pontosan milyen térképek találhatóak és mennyibe kerül hozzá egy esetleges frissítés a későbbiekben. Aki szeret nyaralni, annak érdemes egyből a teljes Európát beszerezni, aki viszont csak belföldön mozog, annak kár kidobnia még tízezrekkel többet a teljes atlaszért.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások