Célkeresztben a jövő keresői

Célkeresztben a jövő keresői

2007. június 1. 20:01, Péntek
A Google, az Altavista, a ChaCha, az Exalead, a Lycos, az MSN Search, a Webcrawler, a Yahoo és társaikat sokmillióan használják. A háttérben a szakemberek már a keresők új generációján dolgoznak. A kulcsszó a kutatók szerint a szemantikus web.

Érdekes jövőképet vázoltak fel Wolfgang Wahlster, a Német Mesterséges Intelligencia Kutatóközpont (DFKI) munkatársa és társai egy a Berlinben a keresők jövőjéről tartott konferencián. Mi történne, ha például ötvöznénk a hagyományos keresőket és a fájlcserélő technikákat? Nos, a P2P-technológia a német szakember szerint kiváló alapja lehetne a jelenleginél még jobb kutatószolgáltatások létrehozásának.

Wahlster már Web 3.0-ról beszélt. Ilyen megoldás lehet a Theseus, aQuaero európai kereső utódja. A Theseus, mint a keresőtechnológiák következő generációjának tagjának fejlesztését a német kormány és az Európai Unió is támogatja. "A képlet egyszerű. Olyan technológiai bázisra van szükségünk, amelynek kialakításában mi is részt vehetünk, információkat, véleményt cserélhetünk. A Google 2 létrehozásánál mi is ott akarunk lenni" - hangsúlyozta Wolf-Dieter Lukas, a német oktatási és kutatási minisztérium kulcsfontosságú technológiákért felelős részlegvezetője.

A kutatók szerint a legfontosabb feladat javítani az ember és a számítógép kommunikációját, hogy például a "Siemens 2005. évi németországi forgalmának" keresési címszavak megadásakor ne hivatkozások, hanem maga az adat jelenjen meg. Vagyis a kereső értse meg a feltett kérdést vagy címszót, ezáltal azt, hogy a felhasználó milyen információt vár tőle. Ezt a célt szolgája például a német minisztérium által támogatott SmartWeb program is. Emellett fontos, hogy a keresőszolgáltatásokat akár az autóban ülve is el lehessen érni.

Thomas Hofmann, a Google Switzerland GmbH munkatársa elmondta, hogy a WebSearch 1.xx nevű projektben már folynak a munkák az online kutatás optimalizálására és az egyszerű kérdésekre való gyors válaszadás megalkotására. Ezenkívül a következő generációs megoldásoknak még inkább felhasználóbarátnak kell lenniük és meg kell felelniük a helyi vagy regionális nyelvi és más igényeknek, követelményeknek is. A Google éppen ezért hozott létre 50 kutatóközpontot világszerte.

Rudi Schmiede, a Darmstadti Egyetem szociológusa ugyanakkor arra hívta fel a figyelmet, hogy az emberiség jelenleg a Google-társadalom létrejötte felé halad, vagyis egyre gyakrabban fordulunk a keresőkhöz és úgy tűnhet, hogy már függünk ezektől a szolgáltatásoktól, ők irányítanak bennünket, ők határozzák meg mire érdemes figyelnünk és mire nem. Fontos lenne, hogy a felhasználók az információkeresés közben is a realitás talaján maradjanak. A Google és társai ugyanis csupán segítők.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások