Továbbra is népszerű az outsourcing

Továbbra is népszerű az outsourcing

2007. június 16. 09:27, Szombat
Az erőforrás-kihelyezés, tevékenységkiszervezés (outsourcing) továbbra is népszerű lesz a vállalatok körében, de problémákat is felvet, mivel az ügyfelek és a szolgáltatók elvárásai között a legtöbb esetben óriási eltérés mutatkozik - közölte a PricewaterhouseCoopers (PwC) globális outsourcing felmérése alapján.

A közlemény szerint az outsourcing piacon a siker új tényezők, elsősorban az ügyfél és szolgáltató közötti átlátható és nyílt kapcsolat függvénye. A PwC 19 országot, köztük a magyar piacot felölelő kutatása az outsourcingot igénybe vevő és az azt szolgáltató vállalatok meglátásait és előrejelzéseit tükrözi.

Az elemzés szerint az outsourcing villámgyors elterjedése tükrözi a piaci átalakulásokat, hiszen a hagyományos modelleket felváltották a multisourcing, a vegyesvállalatok és a 'best of breed' - az iparág legkiválóbb gyakorlatát követő - megoldások. A kapcsolatok kiterjedt hálózatának kezelése ugyanis nagyobb átláthatóságot, jobb kommunikációt, nagyobb bizalmat és teljes kölcsönösséget kíván.

A kutatás kimutatta: bár az ügyfelek és a szolgáltatók igényei és elvárásai közötti eltérések vannak, az ügyfelek 87 százaléka úgy véli, a kiszervezés teljesíti az eredeti üzleti tervben vázolt elvárásokat, mi több, az outsourcingot olyannyira üzleti gyakorlatuk elengedhetetlen részének tekintik, hogy 91 százalékuk - még ha nem is volt teljesen elégedett - ismét igénybe fogja venni. A felmérés szerint az ügyfelek negyede úgy véli a több szállító-szolgáltató igénybevétele hatékonyabb, mintha kevesebb szállítóval-szolgáltatóval dolgoztatnak - a szolgáltatóknak csak 10 százaléka vélekedett így.

A kutatás szerint Magyarország az ötödik az IT szolgáltatás kiszervezése kapcsán rangsorolt célországok között. S bár az is tény, hogy az ország az outsourcing terén egyre vonzóbbá válik, a gyártás területén az elmúlt években a magas bérek miatt veszített vonzerejéből.

Az outsourcing területén az ország fő vonzerejét a jól képzett munkaerő, a jó infrastrukturális viszonyok, az alacsony országkockázat és nem utolsósorban az európai kulturális környezetbe való beágyazottság adja. Az ügyfelek és a szolgáltatók kapcsolata tekintetében Magyarország úgy tűnik, hogy illeszkedik a nemzetközi irányvonalhoz. A magyar kiszervezések kapcsán is elmondható az, hogy az ügyfelek és a szolgáltatók hosszú távú, kölcsönösen előnyös partnerségi viszony kialakítására törekszenek és nem céljuk a rövid távú haszonmaximalizálás - tartalmazza az elemzés.

A kutatás eredményei azt mutatják, hogy bár az informatika még mindig domináns részét képezi az outsourcing tevékenységnek, az alkalmazások köre fokozatosan kiterjed az eredetileg stratégiai fontosságúnak tartott területekre, úgymint az alaptermék vagy szolgáltatás gyártására-nyújtására, és a kutatás-fejlesztés (K+F) tevékenységre. Mindkét terület komoly növekedés előtt áll az elkövetkező öt évben.

Az elemzés szerint az outsourcing kiterjesztése az innovációra és a K+F tevékenységre különösen a média, a telekommunikáció és informatikai szektorokban figyelhető meg. Ez a kiemelten erős versenyhelyzeti nyomásnak tudható be, melynek következtében ezeknek a vállalatoknak minden lehetséges új elképzelést és bevételi forrást szükséges kiaknázniuk.

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások