2007. július 10. 23:54, Kedd
Ezt a kérdőívet nem kell kitölteni
Varga Károly kérdéseinkre elmondta, hogy a módszer egy köztes megoldás, ami a legnagyobb hazai adatbázisokra támaszkodva működik (iWiW, freemail, MyVip, Citromail stb.). Az internethasználók 75%-áról érkezik a WebProfil rendszerbe demográfiai adat, egy látogatóról átlagosan négy adatbázisból. Ebből a tömegből a feldolgozás során kiszűrik az ellentmondásokat, így az összes látogató egyharmadáról lesz pontos információ.
Jelenleg a rendszer nem képes az egyedi session-ök (szakasz) szétbontására, így azok az számítógépek, melyet egyidejűleg többen használnak kiesnek és egy hónapig nem is kerülnek vissza a rendszerbe. A maradék értékekből pedig statisztikai módszerekkel számítják ki a teljes látogatóközönségre vonatkozó adatokat. A teljes sokaság ebben az esetben 2,1 - 2,2 millió (a WebAudit által mért oldalakon megforduló belföldi látogatók összessége naponta), a minta pedig körülbelül 720-740 ezer ember, ami példa nélküli pontosságot biztosít, hiszen jóval több internetező adatát tartalmazza, mint a reprezentatív minták.
Varga Károly hangsúlyozta, hogy a WebAudit rendszerben ezzel együtt nem létezik az egyedi internetezőkre vonatkozó forgalmi adatbázis, kizárólag a site-ok látogatóira statisztikailag összegzett adatokat tárolnak. Ebből következően olyan adatbázis sem létezik, amelyben a rendelkezésükre bocsájtott anonim demográfiai adatokat össze lehetne kapcsolni akár a forgalmi adatokkal, akár más, az internetező személyére közvetlenül vagy közvetve utaló egyéb személyes adatokkal. A Medián által megkapott napi adatokat a gyakorlatban úgy lehetne elképzelni, mint egy táblázatot, ahol az első oszlop a WebAudit egyedi ID, a második az életkor, a harmadik a nem, satöbbi.
Az átadott adatok csupán a legkonzervatívabb jogi felfogás szerint minősülnek személyes adatnak, hiszen a törvény szerint
személyes adat a meghatározott (azonosított vagy azonosítható) természetes személlyel kapcsolatba hozható adat, az adatból levonható, az érintettre vonatkozó következtetés. A személyes adat az adatkezelés során mindaddig megőrzi ezt a minőségét, amíg kapcsolata az érintettel helyreállítható. - derül ki Péterfalvi állásfoglalásából.
Ez a modell pedig valóban csak szélsőséges esetekben lenne képes a Medián által birtokolt adathalmazból személyt azonosítani. A tartalomszolgáltatók, akik egyébként is kezelik a személyes adatokat deperszonalizált értékeket adnak át, amiből ugyan készíthető olyan statisztika, hogy Kiskunfélegyházán hány 19 éves férfi internetezett aznap, de az nem mondható meg, hogy Kiss Pistike köztük volt-e.
A kerítésen kívül
Az aggodalmat mégis erősíti, hogy kérdésünkre a projektigazgató is beismerte, hogy a szolgáltatás indulása óta folyamatosan keresik meg őket online hirdetéssel foglalkozó, úgynevezett Adservert üzemeltető cégek, akiknek komoly anyagi előnyt jelentene az adatbázisokba való betekintés. Nyilvánvalóan elhajtják őket, sőt a Medián sem kapta volna meg ezeket az adatokat marketing célokra, hiszen az azt kiadó szolgáltatóknak szintén komoly érdeke fűződik ahhoz, hogy a saját felhasználóikat ők maguk ismerjék legjobban.
A tartalomszolgáltatók oldaláról Tóthmátyás Tibort, a T-Online portáligazgatóját kérdeztük arról, hogy ők milyen feltételekkel mentek bele ebbe a projektbe: "A T-Online Magyarország Zrt. kiemelt hangsúlyt fektet a felhasználók személyes adatainak a védelmére, ennek megfelelően jár el az iWiW és a freemail esetében is: nem ad át személyes adatokat, csak anonim módon statisztikai adatok jelennek meg a rendszerben. Vagyis a felhasználók személyes adatai garantáltan nem kerülnek ki az iWiW és a freemail rendszeréből külső adatbázisba." Illetve hozzátette, hogy szerinte teljességgel kizárt, hogy a Mediánnal kötött megállapodáshoz hasonló, de marketing célú adatszolgáltatás folyjék a T-Online rendszerein keresztül.
Ütköztetés
Péterfalvi Attila adatvédelmi biztos szerint viszont vethet fel aggályokat ezen adatok kiszolgáltatása, hiszen az életkor, nem, lakhely típusú adatok is személyes adatnak minősülhetnek, (lásd feljebb) melyek kiadásához minden esetben a felhasználó írásbeli engedélye szükséges. Az Országgyűlési Biztos Hivatala megkeresésünk nyomán részletes vizsgálatokba kezdett egy állásfoglalás elkészítéséhez. A vizsgálat sajnos egyelőre teoretikus, hiszen az adatkezelésről csupán informális (általunk szolgáltatott) tények álltak rendelkezésükre a vizsgálat kezdetekor, de Varga Károly, a WebAudit projektigazgatója szerint is hálás lenne, ha ez a kérdés mihamarabb tisztázódna és kiderülne, ha bármilyen mulasztás történt vagy éppen megbizonyosodnak arról, hogy teljesen törvényesen jártak el a partnereik.
Az adatvédelmi biztos hibája ebben a kérdésben, hogy nem szalajtott két jogászt az érintett cégekhez gyárlátogatásra, hanem csupán a szokásos elméleti kurzus alapján állította össze a lehetséges végkifejleteket. A téma tisztázása viszont kulcskérdés, mert ez a szolgáltatás hosszú távon az online tartalomszolgáltató piac számára komolyabb szeletet jelenthet a nagy reklámtortából, míg egy törvénytelennek ítélt megoldás az egészet lerombolhatná, ami az olvasók, újságírók, fejlesztőcégek és tulajdonosok közös kára lenne.