Dámában verhetetlen a Chinook

Dámában verhetetlen a Chinook

2007. július 21. 11:42, Szombat
Immár verhetetlen a dámajátékban az amerikai informatikusok egy csoportja által kidolgozott Chinook számítógép: a tudósok 18 évi munkával betáplálták a programba a játék valamennyi - mintegy 500 milliárd milliárdnyi (!) - lehetséges kombinációját.

Az áttörésről a Science amerikai tudományos folyóirat legfrissebb, július 20-i keltezésű számában számolt be Jonathan Schaeffer, a kanadai Alberta egyetem informatikai tanszékének professzora, a munka irányítója. A géppel szemben a legjobb dámajátékos is csak döntetlent érhet el, ha hibátlanul játszik. Szakértők szerint az új számítógépes program komoly előrelépést jelent a mesterséges intelligencia kutatásában.

A Chinook kifejlesztéséhez felhasználták a világ legjobb dámajátékosainak tapasztalatait. 1989 óta napi átlagban 50 számítógép, néha egyszerre akár 200 számítógép is tesztelte a lehetőségeket. A tudós szerint így sikerült eljutni oda, hogy az emberi, tapasztalati ismereteket matematikai formulákkal helyettesítsék be.

Schaefer eredetileg a dámajáték világbajnoki címének elnyerésére kezdte fejleszteni a Chinookot. 1990-ben már benevezhette a gépet a versenyre, 1992-ben eljutott vele a döntőig, de ott vereséget szenvedett, 1994-ben viszont elnyerte a világbajnoki címet - ezzel a Chinook lett az első számítógép, amely nyert egy olyan játékban, amelyből hivatalos világbajnokságot rendeznek, és ezzel a Guinness-rekordok könyvébe is bekerült. A Chinook ezután 1997-ig veretlen maradt, de 1997-től többé nem indult a versenyben.

A kutatót azonban tovább foglalkoztatta az, hogy a Chinook szoftverjét tökéletessé tegye, azaz betáplálja a rendszerbe a matematikailag lehetséges valamennyi változatot, ezért 2001-ben újrakezdte a munkát, felhasználva az időközben létrejött újabb, nagyobb teljesítményű rendszereket. "Húsz éven át foglalkoztatott az, hogy minden kombinációt kidolgozzak a dámajátékban, és nagy örömömre szolgál, hogy ez sikerült" - mondta el Schaeffer.

Egyelőre azonban nincs szó arról, hogy hasonlóval próbálkoznának a sakkban, mert a számítógépek jelenlegi teljesítőképessége ezt még nem teszi lehetővé: a világ legerősebb számítógépeinek is évszázadokra lenne szükségük a sakkban lehetséges valamennyi - csillagászati számú - kombináció kidolgozásához. A Deep Blue típusú sakkozó program azonban már sikerrel veszi fel a versenyt a sportág legjobbjaival: 1996-ban ugyan még vereséget szenvedett Garri Kaszparov akkori világbajnoktól, a következő évben azonban tökéletesített változata már legyőzte őt.

Jonathan Schaeffer a dámában elért siker után egyelőre a pókerben kísérletezik. Polaris nevű póker-szoftverjével július 24-én és 25-én két hivatásos pókerező ellen ül asztalhoz a kanadai Vancouverben, a mesterséges intelligencia terjesztésével foglalkozó társaság kongresszusán.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások