2007. július 23. 22:05, Hétfő
A The Wall Street Journal július 20-i számában két teljes oldalnyi összeállítást találtam a blogokról. A lap szerint évfordulóhoz érkeztünk, az első blog tíz évvel ezelőtt jelent meg, a szerzője
Jorn Barger volt.
Az összeálítást bevezető cikk szerzője,
Tunku Varadarajan szerint a blogírás kezdetben a "nerd"-ök szokása volt, mára azonban tömegjelenség lett belőle, több tízmillió példánnyal. Varadarajan azt is leszögezi, hogy a blogokban olyan gondolatokok és nézetek is gyakran megjelennek, amelyek szerencsésebb esetben gazdáik "lázas fejében" maradtak volna, vagyis a világ jól meglenne nélkülük is. A cikkben van egy érdekes kifejezés, angolul így szól: "intellectual skin contact": azt a jelenséget jelölik vele, amikor valaki azért ír blogot, hogy így találja meg az elvbarátait és érintkezzen velük, intellektuálisan persze.
Az összeállítás több érdekes embert is megszólaltat a blogokról, köztük
Tom Wolfe-ot, a jeles írót, aki
Marshall McLuhanra hivatkozva kifejti, hogy a modern kommunikációs technológia a fiatalokból "primitív törzsi lényeket" csinál, akik nem az objektív híradásokra figyelnek, hanem az őserdő dobjainak szavára, vagyis a pletykákra. A blog-univerzum nem más, mint pletyka-univerzum, a Wikipédiát is beleértve.
Más megszólalók - bár nem mindenki - valamivel optimistábbak Wolfe-nél.
Elizabeth Spiers szerint a jó blogok a következő jellemzőkkel bírnak: jól megválasztott, sokszor kifejezetten egyedi témára koncentrálnak; gyakran és rendszeresen jelennek meg rajtuk új bejegyzések; eredeti vagy nehezen fellelhető anyagokat közölnek; jól vannak megírva, vagyis élvezet őket olvasni; lehetőséget adnak az olvasóiknak visszajelzésre, kommentálásra, vitára. Spiers szerint a blog tulajdonképpen kísérleti médium, új hírközlési, szerkesztési megoldások hatását lehet hatékony módon tesztelni vele.
A The Wall Street Journal összeállításából azt is megtudtam, hogy Kínában jelenleg körülbelül 16 millió aktív blogger tevékenykedik, és a számuk folyamatosan nő