Mindent a GPS navigációról - tippek, trükkök, tanácsok

Mindent a GPS navigációról - tippek, trükkök, tanácsok

2007. július 30. 14:10, Hétfő
Amint sikerült kiválasztani álmaink navigációs rendszerét, akkor lehetőség szerint az első használat ne egy éles bevetés legyen, mert komoly meglepetésekhez és eltévedéshez, plusz kilométerekhez és bosszúsághoz vezethet a program kiismerése nélküli vezetés. Első alkalommal érdemes olyan útvonalakon tesztelni, amit egyébként is jól ismerünk.

A navigációk beállítási lehetőségei között a legfontosabb a tervezés módja. "Legrövidebb" opció a lehető legkevesebb méternyi utat mutatja meg, legyen abban bármennyi kanyar, kis utca, sikátor. Ilyenkor képes árkon-bokron átvezetni. "Leggyorsabb" opció az időben legrövidebb utat kínálja fel, figyelembe véve az utakon lévő sebesség korlátozásokat, míg a "Gazdaságos" opció az egyenletes haladásra optimalizál, tehát akár plusz perceket vagy métereket is beáldoz a kereszteződések elkerülése végett. A programok kivétel nélkül képesek gyalogosra, kerékpárosra, autósra, teherautóra, buszra is optimalizálni az útvonalat. Városnézéskor állítsuk át gyalogosra a gépet és máris megnyílnak a korzók és a terek is, de a kocsiba visszaülve soha ne felejtse el senki visszaállítani.

Utazás közben a vizuális navigáció mellett a hangnavigáció a legnagyobb segítség, aminél szintén érdemes az utasítások jelentésével tisztában lenni. Minden esetben közöl egy távolságot és egy manővert, amit végre kell hajtani. Hálás dolog, hogy tudjuk, 300 méter után kell jobbra fordulni, amit akár a kijelzőn, akár az autó számlálóján követve ellenőrizhetünk. A tarts jobbra/balra minden esetben sávváltást jelent szétváló utaknál, az enyhén jobbra/balra 90 fokosnál kisebb szögű, az élesen jobbra/balra pedig 90 fokosnál nagyobb szögű kanyart jelöl.


Néhány országban a térképek nem tökéletesek, ezért hidaknál, pillangó kereszteződéseknél összezavarodhat a program, ilyenkor akár felül is lehet bírálni az utasításokat. Egyébként viszont a kiszámolt útvonalra vonatkozó vezényszavakat érdemes pontosan követni. Az útvonalról való letérés esetére választhatunk az automatikus és a rákérdezéses újratervezés között. Ismeretlen terepen az előbbi, míg hazai pályán az utóbbi bizonyul hasznosabbnak. Az újratervezés ideje alatt viszont próbáljunk meg nem kanyarodni, letérni vagy újabb utcákat elhagyni, várjuk meg, amíg kis útitársunk összeszedi magát.

Az autós GPS rendszerekről tudni kell, hogy csak a koordinátát képesek meghatározni, azt nem, hogy melyik irányban állunk, ezért főként gyalogosan navigálva nem árt, ha bekapcsolás után mozgunk egy keveset, mielőtt utat tervezne a gép. A hangnavigálás autópályák, főutak esetén tökéletesen elegendő, de főként városban hasznos néha rápillantani a kijelzőre, hogy mi felé is közeledünk éppen. A legjobb hatás eléréséhez az automatikus zoom funkció segít hozzá, ami a lassú, kanyargós részeken néhány méteres közelségbe hozza a térképet, míg az egyenes, gyors szakaszon átfogó képet mutat.

Menet közben persze mindenki figyeljen oda arra, hogy a tekintetét ne vonza túl sokáig a kijelző és lehetőség szerint inkább a mitfahrer piszkálja a menüket és ne a sofőr 90-130-as tempónál. 100 km/h-s sebességnél másodpercenként közel 30 métert tesz meg egy autó, egy 5 másodperces bogarászás alatt tehát közel 150 métert, ami egy elütött gyalogost, elnézett kanyart, vagy egy másik autó hirtelen fékezésének nem észrevételét jelentheti.

Az útvonal terveztetés a navigáció mellett egy újabb művészet. Főként a gyengébb teljesítményű készülékeken érdemes rövidebb etapokra felosztani az utat és nem azzal kínozni a gépet, hogy a három hetes Európa körút precíz útvonalát újratervezze minden egyes benzinkúthoz való kiálláskor. Mivel a legtöbb készülék nem képes forgalmi adatok fogadására, másrészt a legtöbb országban nincs is ilyen szolgáltatás, ezért előfordulhat, hogy útlezárásokba, terelésekbe, dugókba ütközünk, amit valahogyan el kell kerülni.

A kerülőút funkcióval megadhatunk egy szakaszt, amit nem szeretnénk útbaejteni, a tervező így másik lehetőséget keres majd, de Budapesten vagy bármelyik nagyvárosban kocsikázva már magunktól is tudhatjuk, hogy mely helyek dugulnak be biztosan. A leggyorsabb tervezési módban például folyamatosan a Nagykörúton vinne végig Budapest belvárosában, de épeszű ember napközben oda nem megy be autóval, ha nem muszáj. Ilyenkor a rutinos navigátor kikapcsolja az automatikus újratervezést, rögtönöz keveset, elmegy alternatív útvonalakon a cél közelébe és ott újra engedi a gépet okoskodni.

Az autós navigációk eddig nem említett jósága, a POI szolgáltatás is sokat segíthet az út során. A POI - Point of Interest, azaz érdekes pont - egy adatokkal kiegészített térképpont, amit tematizált listába gyűjtöttek, így bankautomatát, kávézót, benzinkutat, hotelt vagy turista látványosságot keresve sem kell kérdezősködni vagy a véletlenre bízni bármit. A szoftverben kiválaszthatjuk a kívánt kategóriát, majd a találatokat a kiválasztott ponthoz képesti távolságok sorrendjében szemlélhetjük. Sajnos nem tökéletes még a megoldás, hiszen egy benzinkút lehet 4 km-re tőlünk, de nem biztos, hogy előttünk és nem biztos, hogy az autópályán. Utazás közben az ilyen célpontok kiválogatását mindenképp az egyik utasra érdemes bízni, mert sokáig tarthat.

A készülékek többnyire tartalmaznak több ezer eltárolt fontos pontot, de saját magunk is hozzáadhatjuk a kedvenc helyeinket, barátaink tóparti nyaralóját vagy bármit. Fontos tanács, hogy idegen városba érkezve a városnézés előtt az autó mellé tegyünk le egy új pontot, így bárhonnan visszanavigál a készülék a parkolóba. Nem laboratóriumi kísérletek bizonyítják, hogy a GPS adta magabiztosság hülyeséggel párosulva 1,5 órás autókeresgéléshez vezethet. Emellett érdemes odafigyelni, hogy az autós navigáció 2-4 óránál tovább nem képes akkumulátorról üzemelni, ezért városnézés közben nem szabad folyamatosan bekapcsolva tartani, hanem inkább néha elővéve válasszuk ki célpontjainkat, majd utána hagyjuk pihenni. Lemerült akksival ugyanis az autó eltárolt koordinátája sem lesz elérhető.

Utazgatás közben a helyes irány mellett a szoftver több hasznos információval is ellát minket a fent említett fontos pontokon túl is. Készülékenként változik, de általában látjuk a GPS által detektált valós sebességünket, az adott útszakaszon érvényben lévő sebesség korlátozást, a következő manőverig vagy a célpontig hátralévő távolságot, illetve akár az időt is. Városi közlekedésben ez inkább elméleti, de a tesztek alatt 1500 km autópályás menetidőt (a pihenők idejét hozzáadva) 6 perc differenciával sikerült egy iGo szoftvernek előre jeleznie az érkezés időpontját. Ez természetesen csak akkor működik, ha az aktuális sebességkorlátozást betartva haladunk folyamatosan.

A nyaralásról hazaérve pedig a fényképezőgép tartalmának feltöltése mellett egy GPS segítségével az egész utazás nyomvonala lépésről-lépésre feltölthető a számítógépre. Szinte mindegyik modell képes exportálni az elmentett nyomvonalakat, bár a tesztelt megoldások közül némelyik elég furcsa módon tette ezt. A számítógépre átmásolt XML fájlok a kompatibilis szoftverekbe áttölthetőek, mondjuk a Google Earth-be, ahol ráadásul a fényképeket a készítés pontos helyéhez szúrhatjuk be. 36 kockás tekercs filmek és lepedő méretű térképek helyett ma már a digitális nyaralás dívik. Ez nem a jövő, hanem a jelen, mindenkinek.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások