A következő tíz év IT-slágerterületei

A következő tíz év IT-slágerterületei

2007. augusztus 9. 09:10, Csütörtök
A Gartner piackutató intézet munkatársai elkészítették a következő évtizedben szerintük meghatározóvá váló technológiák listáját.

Ezek az összeállítások mindig azért érdekesek, mert később, évek múlva, ha újra előveszi és leporolja őket az ember kiderülhet, hogy az elemzők mennyire látták jól előre az adott korszak folyamatait. A Gartner kutatói abból indultak ki, hogy a jelenlegi technológiai fejlődés iránya és folyamata megmarad. Általában minden új egy őrülettel kezdődik, majd az adott technológiával szemben fokozódnak az elvárások, hogy végül egy nagy csalódás legyen a várakozás vége. Kis idő múlva azonban az emberek már reálisabban látják az adott technológiát és a benne rejlő lehetőségeket, így az végül a mindennapok részévé válik.

Az intézet szakemberei ezeket a szakaszokat "Technology Trigger", "Peak of Inflated Expectations", "Trough of Disillusionment", "Slope of Enlightenment" és "Plateau of Productivity" neveken jelölik. A változó tényező egyedül a két szakasz között eltelő idő. Az első a következő évtizedet meghatározó technológiák sorában a Web 2.0. Tény, az elmúlt egy évben gomba módra szaporodtak a különböző Wikik, Mashupok, RSS-ek, a közösségi portálok és hálózatok, valamint fontossá vált utóbbiak és a kollektív intelligencia elemzése. A kutatók szerint a Web 2.0 már szinte a mindennapjaink részévé vált.

Még nem ennyire elterjedtek az interaktív felhasználói felületek. A Gartner ide sorolja például az elektronikus újságokat, a mobil készülékek számára elérhető tartalmakat, az emberi gesztusok felismerésére képes programokat és a virtuális környezeteket. Ezen a területen a következő néhány évben várható jelentős változás. Rohamos fejlődés tapasztalható viszont a mobil és a vezeték nélküli technológiák piacán, a termékek és a szolgáltatások egyre jobbak és korszerűbbek. Némileg lassabb a fejlődés ugyanakkor az RFID és a helymeghatározó technikák területén.

A Wikik a Gartner elemzői szerint éppen a csalódottsági szakaszban vannak és még koránt sem érték el a végső fejlettségi szintjüket. A virtuális világok a Second Life és más sikeres próbálkozások ellenére szintén csak a következő öt-tíz évben mutatják majd meg a bennük rejlő igazi lehetőségeket.

Érdekes például a 3D-s nyomtatás besorolása, amely elvileg már két évtizede elérhető, azonban csak a következő néhány évben válhat meghatározóvá. Mostanra csökkentek le annyira a nyomtatási költségek, hogy a technológia igazán vonzó legyen a cégek számára és így további fejlesztéseket lehessen megvalósítani ezen a területen. A piackutató intézet munkatársainak jövőképében már a Video-on-Demand helyett a 3D-Printing on Demand szerepel. Végül a szakemberek előrejelzése alapján az azonnali üzenetküldők népszerűsége töretlen marad és ez a folyamat a következő években sem fog változni.

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások