Mitől lesz egy honlap Web 2.0-ás?

Mitől lesz egy honlap Web 2.0-ás?

2007. szeptember 27. 16:45, Csütörtök
Nem könnyû a megrendelõknek elmagyarázni, hogy mitõl lesz egy portál Web 2.0-s - írja Bayer József András, a Qualysoft Zrt. portálüzetágának menedzsere. Egyéni hangvételû írásából olvasóink megtudhatják, hogyan lopózik be a webkettõ világa a vállalati hálózatokba.

Web 2.0-s, vagy ahogy a szakmában meghonosodni látszik, webkettes vízügyi rendszerre kértek tõlünk ajánlatot nemrégen egy osztrák projektben. Örültem neki, mert az iWiW biznisz óta mindenki tudja mit jelent a Web2: sikert, pénzt, csillogást. Na de mégis mitõl lenne webkettes egy vízügyi rendszer? Mosolyogtam magamban és mutattam a megrendelõnek egy fóliát a webkettes lehetõségekrõl, tudván, hogy biztos csak Ajaxot akarnak. Az Ajaxszal fémjelzett aszinkron weboldalak már a szokásos "windows" programokra hasonlíthatnak.

A hagyományos HTML-oldalak ugyanis közel alkalmatlanok voltak webalkalmazások készítésére. Ha egy névlistát végigböngésztünk, a hozzátartozó fotót csak úgy lehetett megjeleníteni, ha az egész oldalt újratöltöttük, ami 3-5 másodperc is lehetett. Ajaxal a fotó fürgén cserélõdik. Modern felfogású megbízónk jól tudta, hogy ha nem akar sztrájkoló felhasználókat, a webalkalmazásának Ajaxot kell használnia. De ez csak az egyik a web2 legfontosabb nyolc-tíz jellemzõje közül.

Azok a diákok is csak a külsõségeket látták meg, akik egy friss kutatásban így írták le a webkettes oldalakat: "Béta" logó van rajta; az egész oldal kék; tükrözõdik a céglogó valami vízben; legalább 18 pontos betûk és nagy lila login gombok vannak rajta. Nos, ha valaki biztosra akar menni, akkor tréfás weboldalak, mint a web2.0validator.com megmondják mennyire webkettes egy oldal. Az iwiw 11 pontos, az index 12. A Startlap csak 6 pontot érdemel, de a hvg.hu már 13-at! Ja, és mindez a lehetséges 65 pontból.

És mit követnénk el mi, ha szabad kezet kapnánk? A vízügyi rendszert szépen össze lehetne hozni (mashupolni) a Google térképével, hogy grafikusan is megjelenítsük néhány tereptárgy helyét. És a webkettes radikális transzparenciájába ugyancsak beleillik, hogy olyan kisméretû, ablakszerû widget-eket csináljunk, amellyel más portálok kirakhatják adatainkat saját oldalaikra. A mi kis táblázatunkat jeleníti majd meg néhány tucat weboldal, amire kattintva egyenesen hozzánk érkeznek az érdeklõdõk.

Továbbá, mert a web2 erõsségét a felhasználók által összelapátolt adatok jelentik, miért ne fogadnánk el a GPS-szel kiránduló "geocaching" õrültek által feltöltött koordinátákat belvízrõl vagy bármi másról? És ha valóban ilyen lelkes önkénteseink vannak, illene nekik egy kis közösségi hálót is adni, ahol boldogan tereferélhetnek és fúrhatják egymást. Megmagyarázhatatlan, miért teszik ezt oly lelkesen az önkéntesek? A közösséghez való tartozás késztetése és az önkifejezés vágya rengeteg energiát felszabadít, de ezernyi más még nem is sejthetõ motiváció lappanghat mögötte.

Segítsük a rengeteg adat közötti eligazodást az információk kulcsszavakkal való megjelölésével, "taggelésével" és csináljunk "szófelhõt" a gyakori kulcsszavakból. Jár még hozzá egy blogmotor a fanatikus tagoknak és belsõ szakértõknek egy céges Wiki tudástár amit speciális tapasztalatokkal tölthetnek. A konferenciákat pedig mp3-lejátszóra letölthetõ elõadások - podcastanyagok - készítsék elõ. Mire mindezzel készen leszünk a járulékos üzleti modelleket is kitaláljuk (szigorúan többes számban, ha már webkettõrõl van szó).

A megbízóm figyelmesen hallgatta az ötleteket, bár nagy bánatomra nem lett belõle 3000 napos megbízás. Németországban egyre több vállalati intranet rendelkezik már webkettes jellemzõkkel és a Websphere portálcsomag legújabb változata egy kész "out of the box" webkettes vállalati intranetet tartalmaz. Van benne taskmanagement, blog, wiki, user profile-ok, céges-közösségi háló, csoportalkotás, dokumentummanagement, tag, kulcsszófelhõ, közösségi-webhelykedvencek gyûjtés webinar-szeminárium készítõ, RSS-publikáló és szavazógép is.

Nem tisztem a portálszállítók népszerûsítése, de sok vállalatnál lesz szükség olyan belsõ vállalati rendszerre, amelynek célja a vállalat legfõbb értékének az elõsegítése: a munkatársak közötti informális és formális munkacsoportok kialakításának és együttmûködésének a segítése. Hiszen emiatt több egy vállalat a kósza szabadúszók együttesénél.

Hogy lehet eligazodni a sok webkettes kacat között és egyáltalán ki találta fel a webkettõt? - értetlenkedett a megbízóm. Nos, ezt mindenki tudja; a webkettõt Tom Sawyer találta fel. Utált kerítést festeni, ezért az elsõ arra járó barátját be is palizta kerítést mázolni, sõt rövidesen egész közösség bontakoztatta ki nála az alkotói vénáját. Volt benne ugye önkéntesség, kifejezõdött a közösséghez való tartozás igénye, a userek együttmûködési készsége (collaboration), sõt a végén még kreatív business modell is volt, hiszen a festési jogokat jól el lehetett adni.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások