Fix telefónia az üzleti szegmensben

Fix telefónia az üzleti szegmensben

2007. október 19. 08:48, Péntek
A hagyományos vezetékes telefónia szerepe a vállalati szférában évről évre csökken. A cégek döntő többsége nem tartja reálisnak a vezetékes telefon teljes körű mobilos helyettesíthetőségét - az okok sokfélék.

A BellResearch a legalább egy főt foglalkoztató hazai cégek körében vizsgálta a fixtelefon-megoldásokat: a hagyományos analóg és isdn-telefóniát, a kábeltelefóniát, az internetes hangkommunikációt, valamint az adat-hang integrációt. A részletes elemzés a jelenlegi helyzet és a múltbeli folyamatok bemutatása mellett betekintést nyújt a piac várható alakulásába, a vélt okokba és a lehetséges következményekbe is.

Mind többet hallani arról, hogy az új üzleti kommunikációs megoldások népszerűségének növekedésével az úgynevezett hagyományos vezetékes telefónia szerepe mindinkább csökken. Tény, 2004 óta folyamatosan erodálódik az üzleti analóg és isdn-előfizetéssel rendelkezők köre - elsősorban a mikrovállalati szerződésfelmondásoknak köszönhetően. Csak az utóbbi három évben közel 7 százalékkal csökkent a penetrációs mutató értéke [ez 2007-ben 68 százalékos]. A képet kissé árnyalja, hogy a vállalatok általában tartózkodnak az összes "hagyományos" előfizetés visszamondásától.

Mindez jelentős részben annak köszönhető, hogy a fixtelefonmegoldást használó cégek [a hagyományos analóg és isdn-előfizetők mellett ide soroljuk a kábeltelefont és az internet alapú hangszolgáltatásokat igénybe vevőket is] túlnyomó többségénél az üzletvitel szempontjából elengedhetetlen a vezetékes telefon. További fontos tényező - mutatnak rá a BellResearch elemzői -, hogy a fix telefont használó vállalatok felénél a döntéshozók szerint a vezetékes telefonálásra fordított kiadások a cég teljes költségstruktúráján belül elenyészően kis súlyt képviselnek.


Annak ellenére azonban, hogy viszonylag kevesen gondolnak a vezetékes telefonra mint meghatározó költségelemre, a felsővezetői költségcsökkentési törekvések a releváns vállalatok felénél jelen vannak. A "legnépszerűbb" kiadás-visszafogási gyakorlatnak az alkalmazottak vezetékestelefonhasználatának korlátozása, valamint a szolgáltatókkal szembeni kedvezőbb tarifák kiharcolása számít. Jelenleg a fix telefont használó cégek negyedénél ellenőrzik utólagosan szúrópróbaszerűen a híváslistákat, illetve 21 százalékuknál korlátoznak bizonyos hívásirányokat. A pinkódos rendszer, valamint a magánjellegű hívások esetében felállított költségplafon használata a cégek csupán egytizedére jellemző.

A költségcsökkentő intézkedések hatását és egyúttal a piaci folyamatok irányát egyértelműen mutatja, hogy a 10 főnél többet foglalkoztató cégek vezetékes telefonszámlája csak a legritkább esetben, mindössze 5 százalékuknál nőtt az elmúlt egy évben. A következő időszakban a legalább 10 fős cégek mintegy 5 százaléka tartja elképzelhetőnek, hogy a vezetékes infrastruktúrát teljes körűen mobilra cserélje. Míg a vezetékes megoldások lemorzsolódását prognosztizálók többsége szerint a mobillal költségmegtakarítást érhetnének el, illetve könnyebbé válna az egymással és a partnerekkel való kapcsolattartás, addig az elutasítók nem látják az átállásban a költségelőnyt, továbbra is elengedhetetlennek tartják a vezetékes telefont az irodai feladatok ellátásához, vagy eddig még nem is gondolkoztak ezen a kérdésen.

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások