Trendeken lovagol a Google

Trendeken lovagol a Google

2007. december 4. 14:52, Kedd
A Google kétségkívül napjaink nagy informatikai sikertörténete. Ezzel nem sok újat mondtam. Mégis, mivel év vége közeledik, nem árt számadást csinálni arról, mivel is magyarázható a Google-jelenség.

A Google aktuális tőzsdei adatai szerint árfolyamuk szeptember elején vett lendületet (előtte egy darabig stagnált). November elején elérték a 700-as álomhatárt, felkúsztak majdnem hétszázötvenig, onnan viszont ereszkedni kezdtek, és most újra hétszáz alatt vannak. 2004. augusztusában mentek ki a tőzsdére, akik akkor vett a papírokból, szépen meggazdagodhatott rajtuk.

Induljunk ki abból, hogy a technikában és a gazdaságban az újdonságok hullámok formájában jelentkeznek. Valami kiemelkedik, felfut, tetőzik, aztán visszasimul a tömegbe. Ezek a hullámok nem egyformák: az egyik meredeken emelkedik, a másik csendesen, a harmadik gyorsan kifullad, a negyedik sokáig tartja magát. A hullámok a hátukra vesznek egyes vállalkozásokat, cégeket. Közülük azok lesznek a legsikeresebbek, amelyek a legügyesebben szörfölnek a hullám tetején, sőt bizonyos mértékig arra is képesek, hogy vezessék, irányítsák azt. Különösen jól járhatnak azok, akiket egyszerre több hullám emel magasba. A Google esetében pont erről van szó.

Milyen hullámokon lovagol a Google? Hát először is (1) az internet-hullámon. Második generációs internetes cégről beszélünk. Az elsőből sokan zátonyra futottak a informatikai recesszió idején, de ez magát az internetet nem zavarta, sőt.

Az internet terjed és egyre nagyobb mértékben leköti az emberek figyelmét - ez a második (2) hullám. A változások jól követhetők a médiahasználati szokásokon (tévénézés, újságolvasás, internetezés). A Google a figyelem-üzletben tevékenykedik. Figyelmet árul. Kiknek? A reklámozóknak, hiszen nekik úgy kell a figyelem, mint egy falat kenyér. Itt a harmadik (3) hullám: az internetes reklámozás látványos terjedése. Aki figyel, az keres valamit. A világhálón könnyű találni mindenféle dolgokat, de nehéz megmondani, hogy azokból mi fontos, és mi nem. A keresés segítése tehát fontos szolgáltatássá vált - legyen ez a negyedik (4) hullám. Milyen legyen ez a szolgáltatás? Természetesen webes legyen. Ilyenből is egyre több van, vagyis megvan az ötödik (5) hullám.

Webes szolgáltatás, de nem web egyes, hanem kettes: használjuk ki a tömegek munkáját és bölcsességét. Web 2.0: itt a hatodik (6) hullám. A Google algoritmusa a mi linkjeinkre épül, vagyis a tömegek bölcsességére. A figyelem az interneten persze nemcsak a keresőkre irányul, hanem a tartalomra is. Milyen tartalomra? Leginkább az ingyenes tartalomra. Szokatlan dolog az ingyenesség a hálón? Nem, sőt, bölcs közgazdászok már régen kimondták, hogy a szabad verseny az árakat a változó költség felé szorítja le, márpedig az a digitális termékeknél gyakorta erősen közelít a nullához. Ingyenesség - megcsíptük a hetedik (7) hullámot.

A hét meseszám, de ne álljunk meg. A Wikinómia azt mondja: a nyitott rendszerek világában te is légy nyitott. Sokan segíthetnek neked. Ki segít a Google-nak? Tulajdonképpen mindenki, aki valamilyen szabadon használható, lehetőleg ingyenes szolgáltatást visz ki az internetre, vagyis komplementer termékeket produkál a keresőshöz és a reklám-modellhez. A Google ebből a szempontból nyitott vállalat. Nyitottság, szervezett vagy spontán formálódó szövetségi rendszer: legyen ez a nyolcadik (8) hullám.

Miért vonzó az online reklám? A figyelem irányának változásán kívül azért, mert az eredményessége jobban mérhető a hagyományos hirdetéseknél. Ezt behívod, arra rákattintasz, amott be is mész a boltba - minden követhető, mérhető, analizálható. Verseny az analízissel, competing on analytics - kilencedik (9) hullám, a Google remekül lovagol a tetején. Hogyan kell a reklámot értékesíteni? Természetesen az interneten, aukciós formában. Elektronikus kereskedelem, dinamikus árképzés - tizedik (10) hullám.

Ha nincsenek újdonságok, a figyelem lankad. Az állandó innováció kényszer, kötelesség. A gyorsaság is számít: vidd ki a piacra a még sületlen, béta változatot. A Google pont ezt teszi, vagyis meglovagolja a tizenegyedik (11) hullámot is. De mi kell a gyors fejlesztésekhez? Rengeteg okos ember, kreatív, szabad, de ellenőrzött környezet. Háború a tehetségért, tudáskultúra, meritokrácia - ez akár több hullám is lehetne a Google alatt, de mi tekintsük őket egynek, szám szerint a tizenkettediknek (12). Embereken kívül persze gépek is kellenek, rengeteg gép, százezerszámra, szépen megépített szerverfarmokba, informatikai erőmű-közművekbe rendezve. Az informatikai szolgáltatások közművesedése: hoppá, itt a tizenharmadik (13) hullám.

Tizenháromnál nem jó megállni, gondolkozzunk hát a tizennegyediken is. Vagy elszámoltam magam?

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások