Kevés cégnek van informatikai stratégiája

Kevés cégnek van informatikai stratégiája

2007. december 17. 13:21, Hétfő
Részletes, írásos informatikai stratégiája a 10 főnél többet foglalkoztató cégek tizedének van. A mikrovállalatok beruházásaikban az alapvető hardverre fókuszálnak, a nagyobb cégek a hálózatokra és a biztonságra is fordítanak erőforrásokat.

A BellResearch kutatói az infrastruktúra felmérése mellett elemezték a cégek informatikai stratégiáját és döntéshozatalát, valamint a fejlesztéseket is. Az eredmények szerint a ténylegesen működő és legalább egy pc-vel rendelkező hazai társas vállalkozások 42 százaléka, azaz mintegy 82 ezer cég végzett a 2004-2006os időszakban valamilyen, anyagi és emberi erőforrásigényét tekintve jelentősnek mondható informatikai beruházást.

Az IT-fejlesztésbe invesztáló cégek aránya magasabb a több alkalmazottat foglalkoztató vállalatok körében: míg az 1-9 fős mikrocégek 38 százaléka, addig a 250 fő feletti nagyvállalatok 87 százaléka indított ilyen jellegű projektet a vizsgált időszakban. Mégis, a vállalati méretszegmensek alapsokasági számából adódóan a fejlesztést finanszírozó vállalatok háromnegyede, mintegy 62 ezer cég a legkisebb vállalatok köréből került ki, és csupán 1 százalék - alig több mint ezer szervezet - a nagyvállalatok közül.


A fejlesztések elsődleges területeit a munkaállomások nagy volumenű cseréje, ezek szoftverkörnyezetének átalakítása, valamint a helyi hálózat, illetve a céges honlap tartalomkezelésének fejlesztése jelentette, ezek mellett szintén gyakorinak számított az informatikai rendszerek biztonságának növelése is. Az első négy területre a legalább 10 főt foglalkoztató vállalatok közel azonos aránya, 2629 százaléka fordított figyelmet és erőforrásokra. A mikrovállalatoknál az elsődleges fókuszba egyértelműen a hardverkörnyezet átalakítása került: míg ebbe minden ötödik cég invesztált, szoftvercserébe már csak 8 százalékuk.

A 10 fő feletti hazai társas vállalkozásokat tekintve az informatikai beruházási projekteknek csak kis része fakad egy írásos, részletesen kidolgozott informatikai stratégiából, ilyennel ugyanis mindössze az érintett cégek 10 százaléka rendelkezik. Még a nagyvállalati szegmensben is csak a szervezetek 44 százalékának van dokumentált it-stratégiája, az 50-249 főt foglalkoztató középvállalatok közül pedig minden ötödiknek. Az IT-fejlesztési projektek hátterében a legtöbb vállalatnál - a meginterjúvolt döntéshozók válaszai szerint - a belső hatékonyság növelésének és a versenyképesség megőrzésének szándéka áll, másodikként pedig a költségmegtakarítás szerepel. Az ezeken túl megfogalmazott célok sokszínűek, és vállalatméret alapján is számos eltérést mutatnak.

Az IT-beruházásokkal kapcsolatos döntéshozatal szintje is nagymértékben összefügg a vállalatmérettel. A mikrovállalatoknál a döntéseket szinte kizárólag a tulajdonosi kör és a menedzsment hozza - sok esetben ez ugyanazokat a személyeket, illetve személyt jelenti. A döntési folyamat ilyen irányú zártsága a cégméret növekedésével megszűnik; a döntésben leginkább kompetens személyek pozíciója változik, számuk növekszik: a 10-49 fős kisvállalatok esetében a menedzsment nagyobb szerepet kap, mint a tulajdonosi kör, a középvállalatoknál a felsővezetés mellett az első számú IT-vezető, valamint a gazdasági/pénzügyi vezető a leginkább érintett, míg a 250 fő feletti nagyvállalatoknál a kör kiegészül az it-döntést előkészítő szakemberrel is.

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások